Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Canonul cel Mare, dialog cu Dumnezeu

Canonul cel Mare, dialog cu Dumnezeu

Galerie foto (5) Galerie foto (5) Știri
Un articol de: Ioan Bușagă - 02 Martie 2017

În a doua zi a Postului Sfintelor Paşti, marţi,  28 februarie, la  Catedrala Patriarhală,  slujba Pavecerniţei Mari  a fost săvârşită de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal.  În cadrul slujbei  a fost citită a doua parte  a Canonului cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul. 

Canonul de pocăinţă al Sfântului Ierarh Andrei, Arhiepiscopul Cretei, este „un dialog al omului păcătos cu propria sa conştiinţă, al omului care conştientizează căderea în păcat, drama în care se află şi care, din toată inima lui, strigă din iadul cel mai de jos al căderii sale către înduratul Dumnezeu, cu speran­ţa că El îl va auzi şi va scoate din stricăciune sufletul său”, a spus în cuvântul de învăţătură Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul.

„Canonul cel Mare”, a mai precizat Preasfinţia Sa, „este şi un dialog cu Dumnezeu”. „Toate cân­tările sunt la persoana întâi, pentru că împreună cu scriitorul sfânt care a alcătuit acest canon, cu cel care citeşte în mijlocul bisericii fiecare canon şi noi ne recunoaştem în tot ceea ce s-a scris şi se citeşte atunci când este rânduit de Biserică să se lectureze această frumoasă operă liturgică. După fiecare tropar, deşi cântăm împreună, ne adre­săm tot la persoana întâi în numele propriu lui Dumnezeu prin refrenul repetat cu atâta stă­ru­inţă: «Miluieşte-mă, Dumnezeule, miluieşte-mă!». În general, rugăciunile sau cererile acestea sunt la plural, însă în acest canon, deşi ne rugăm împre­ună, fiecare se aşază într-o relaţie personală, intimă cu Dumnezeu, cu care dialoghează prin intermediul textului pe care ni-l pune la dispoziţie Sfântul Andrei Criteanul, autorul acestui canon”.
Prin ascultarea cu atenţie a strofelor Canonului cel Mare, fiecare credincios poate conştien­tiza starea umanităţii decăzute, dar mai ales posibilitatea ridi­cării din starea păcătoasă.

„Omul care ascultă sau citeşte acest canon şi pe care, fără în­do­ială, îl poate citi şi în rugă­ciunea par­ticulară de acasă conştien­tizea­ză că el face parte din marea dramă a umanităţii. Prin pă­catul lui Adam, umanitatea a fost izgonită din raiul în care cei dintâi oameni petreceau cu Dumnezeu, şi aceas­tă dramă, de-a lungul istoriei, s-a adâncit, fiindcă omul a căzut dintr-un păcat într-altul, din păcate mari în păcate şi mai mari. Prin toate personalităţile pe care le evocă Sfântul Andrei Criteanul vedem că nu toţi oamenii care au pă­cătuit au rămas în starea de păcătoşenie. Mulţi dintre ei au conştientizat căderea şi şi-au plâns păcatul, motiv pentru care au fost eliberaţi de Dumnezeu, de povara acestor păcate. Sunt anumite persoane sfinte din Vechiul Testament pe care Sfântul Andrei Criteanul ni le aduce în faţa ochilor pentru a ne încuraja şi a înţelege că fiecare dintre noi, oricât de păcătos ar fi, are posibilitatea îndreptării, vinde­cării de păcat şi reparării relaţiei dintre el şi Dumnezeu, relaţie alte­rată de păcatele pe care le-a săvârşit. Întâlnim persoane care s-au pocăit, dar şi comu­nităţi care s-au pocăit, aşa cum a fost cetatea Ninive, unde profetul Iona, vestind apropiata pedeap­să a lui Dumnezeu, a determinat pocăin­ţa întregii cetăţi şi, prin urmare, iertarea, care a venit din partea lui Dumnezeu ca o binecuvântare”, a subliniat Preasfinţitul Părinte Episcop Varlaam Ploieş­teanul.

Citirea Canonului cel Mare în primele patru zile ale Postului Mare are menirea de a medita la starea păcătoasă proprie, pentru că cine se judecă pe sine însuşi sincer va evita judecata lui Dumnezeu. „În primele patru zile ale Postului Mare, când în fiecare seară ascultăm câte un fragment din Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul, trăim într-un mod cu totul intens şi special acest dialog, această convorbire a conştiinţei noastre păcătoase, cu Dumnezeu Căruia Îi cerem iertare, tămăduire şi Îi cerem, asemeni fiului rătăcit din Evanghelie, să ne reînfieze, să ne primească ca pe nişte argaţi ai Săi. «Tată, am greşit la cer şi înaintea Ta şi nu sunt vrednic să mă numesc fiul Tău. Fă-mă ca pe unul din argaţii Tăi» (Luca 15, 18-19). Iată cât de important este ca în perioada Postului Mare să avem acest dialog intens şi sincer izvorât din inimă şi din conştiinţa căderii noastre, pentru că trebuie să ştim că cine se judecă pe sine însuşi într-un mod corect va evita judecata lui Dumnezeu”, a mai spus Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul.