Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Catedrala Mântuirii Neamului, la moment de prăznuire
Praznicul Înălţării Domnului reprezintă un moment de sărbătoare şi pentru cel mai reprezentativ lăcaş de cult al Ortodoxiei româneşti, Catedrala Mântuirii Neamului, care îşi serbează în această zi hramul principal. Lucrările la sfântul lăcaş, care este edificat spre slava lui Dumnezeu şi pentru omagierea eroilor neamului, au avansat atât la interior, cât şi la exterior în această ultimă perioadă dominată de lumina şi bucuria Învierii Mântuitorului Iisus Hristos.
Pe şantierul Catedralei Naţionale au continuat lucrările, atât la interior, cât şi la exterior, în toată perioada pascală. Astfel, tencuiala la Arcul triumfal situat în faţa catapetesmei, deasupra soleei, a fost aplicată integral, întreaga suprafaţă fiind pregătită pentru aplicarea picturii în tehnica mozaic. Totodată, la exterior au fost finalizate lucrările de aplicare a tencuielii decorative în zona de sub acoperişul pronaosului, precum şi a pereţilor de la baza turlei Pantocrator şi a turnului-clopotniţă, ne-a transmis inginerul Florin Popescu, consilier patriarhal, unul dintre responsabilii şantierului.
În prezent sunt în desfăşurare lucrările de aplicare a tencuielii în absida de nord a sfântului lăcaş, unde va fi ilustrată scena Învierii Mântuitorului (Pogorârea la iad), iar la exterior continuă aplicarea tencuielii decorative la turla mare (+71,00 - +90,35), precum şi a tencuielii la gri a pereţilor caselor scărilor între cotele 0,00 şi +45,00. Totodată, pe peretele exterior al absidei Sfântului Altar se montează ancadramentele mari din piatră, sub cota +45,00, iar pe faţada de vest a sfântului lăcaş continuă montarea finisajelor prefabricate la cota +45,00. În paralel se lucrează la crearea căilor de acces din Catedrală spre sălile polivalente de la cota -11,00, nord şi sud, iar în partea superioară se montează instalaţiile de scurgere a apei pluviale de la turla mare (cotele +71,00 - +45,00).
„Străluciri în penumbră”
Un alt aspect semnificativ al şantierului Catedralei Naţionale este progresul înregistrat de echipa de pictori coordonată de Daniel Codrescu, care montează veşmântul pictural al sfântului lăcaş în tehnica mozaic. Aceştia au reuşit să finalizeze întreaga pictură din Altar, ambele părţi ale catapetesmei, precum şi scena Naşterii Domnului din absida sudică, în acest moment fiind în desfăşurare pictura Arcului triumfal şi pregătirea picturii din absida nordică.
În ceea ce priveşte complexitatea lucrărilor la Arcul triumfal, unde se ţine cont atât de erminia tradiţională a scenelor, cât şi de modul în care lumina pătrunde prin ferestre, pictorul Daniel Codrescu a afirmat: „În atelier este acum în lucru mozaicul Arcului triumfal. A fost finalizat Tronul Etimasiei, în centru. Recent au fost montați o parte din serafimii de pe arc şi continuăm cu ornamentele. Pe arcul acesta e frumos să te joci cu niște străluciri, pentru că se află într-o zonă de relativă penumbră, iar acestea îi dau… viață”. Acelaşi lucru a fost subliniat şi în legătură cu scena Naşterii Domnului: „Este o scenă complexă, monumentală, care ține cont de toate detaliile din Tradiție și a cărei particularitate este că se încadrează în aceste ferestre. A trebuit să ținem cont de lumina care intră prin ferestre pe partea de sud”.
În absida sudică continuă lucrările cu două registre dedicate vieţii Mântuitorului, care vor cuprinde mai multe scene, inclusiv „Închinarea Magilor”, „Recensământul lui Quirinus” şi „Visul lui Iosif”. Pentru absida nordică a fost finalizat proiectul iconografic, dominat de scena Învierii Domnului.
Omagiu adus eroilor
Încă de la faza de concept a viitoarei Catedrale Naţionale, a fost subliniat faptul că aceasta va fi zidită şi spre omagierea „fericiţilor întru adormire eroi, ostaşi, luptători români, din toate timpurile şi din toate locurile, care s-au jertfit pe câmpurile de luptă, în lagăre şi în închisori, pentru apărarea patriei şi a credinţei (ortodoxe) strămoşeşti, pentru întregirea neamului, pentru libertatea şi demnitatea poporului român”. Acest lucru a fost arătat, poate, cel mai clar prin alegerea praznicului Înălţării Domnului ca hram principal, care, în Patriarhia Română, este dedicat și eroilor neamului. Din acelaşi motiv, în piciorul Sfintei Mese a Altarului Catedralei Mântuirii Neamului a fost depusă o listă cu numele celor peste 350.000 de eroi cunoscuţi, care „prin jertfa lor au dus la învierea neamului ca realizare a unităţii, a reîntregirii poporului român şi a formării statului naţional român”, după cum a afirmat Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
Catedrala Mântuirii Neamului este un simbol naţional, subliniind în egală măsură propăşirea spirituală a poporului român, prin mântuirea sufletelor celor care îi calcă pragul, dar şi omagierea celor prin jertfa cărora poporul a fost izbăvit de potrivniciile istoriei.