La 25 noiembrie 2018, în anticiparea Centenarului Marii Uniri, un sobor impresionant de ierarhi, condus de Sanctitatea Sa Bartolomeu, Arhiepiscopul Constantinopolului-Noua Romă și Patriarh Ecumenic, și de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, consacra „singurul edificiu reprezentativ al Centenarului României reîntregite”. La șase ani de la acest moment istoric, în urma eforturilor susținute ale echipelor de muncitori, Catedrala Mântuirii Neamului se înfățișează în peisajul urban agitat al Capitalei ca o oază luminoasă de liniște, în care orice om poate să se oprească, să se regăsească pe sine în legătură tainică cu Dumnezeu, dătătorul a tot binele.
Căutarea Împărăţiei cerurilor, prioritatea vieţii omului pe pământ
În Duminica a 3-a după Rusalii, în toate bisericile ortodoxe a fost citit pasajul evanghelic de la Sfântul Evanghelist Matei, capitolul 6, versetele de la 22 la 33, în care Mântuitorul Iisus Hristos vorbeşte despre grijile vieţii. Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reşedinţa Patriarhală, în care a evidenţiat faptul că pentru un creştin căutarea Împărăţiei lui Dumnezeu este o prioritate a vieţii.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat că din Evanghelia Duminicii a 3-a după Rusalii se desprind trei învăţături principale. „În primul rând, grijile privind mâncarea, băutura şi îmbrăcămintea nu trebuie să înrobească viaţa omului, adică nu trebuie să devină o obsesie. În al doilea rând, iubirea milostivă şi pronia lui Dumnezeu faţă de natură, faţă de păsările din văzduh şi faţă de crinii câmpului trebuie să fie un izvor de speranţă şi pace pentru o încredere în ajutorul lui Dumnezeu. În al treilea rând, Evanghelia de astăzi nu ne îndeamnă la lenevire, ci la mântuire, adică îndeamnă pe om să caute mântuirea sufletului prin unirea lui cu Dumnezeu, prin dobândirea Împărăţiei cerurilor, ca prioritate a vieţii. Evanghelia de astăzi este una luminătoare pentru viaţa noastră. Mântuitorul Iisus Hristos a observat că în general oamenii sunt foarte pământeşti, foarte legaţi de cele materiale. Uneori, timpul zilei este în mod excesiv, dacă nu chiar exclusiv, folosit pentru a se procura hrană, băutură şi îmbrăcăminte, astfel încât omul nu mai are timp pentru a cultiva sufletul său, pentru a hrăni sufletul său duhovniceşte”, a spus Preafericirea Sa.
Întâistătătorul Bisericii noastre a evidenţiat apoi faptul că Mântuitorul Hristos ne învaţă că în viaţă trebuie să stabilim priorităţi. „Ce este mai de preţ? Mai de preţ este desigur sufletul omului, pentru că el este nemuritor. Trupul este limitat şi trecător, dar sufletul este nemuritor. În timpul vieţii pământeşti, grija pentru mântuirea sufletului înseamnă relaţia sau legătura omului cu Dumnezeu prin rugăciune şi prin împlinirea voii lui Dumnezeu în fapte bune. Evanghelia de azi este o Evanghelie a libertăţii. O mulţime de oameni sunt înrobiţi de grija pentru cele materiale, astfel încât nu mai au timp să meargă la biserică, nu mai au timp să se spovedească, să se împărtăşească, să se îmbogăţească sufleteşte şi să cultive relaţia lor cu Dumnezeu Cel veşnic, Izvorul vieţii veşnice. Aşadar, Evanghelia de astăzi ne cheamă la o libertate spirituală faţă de cele materiale. Ea ne arată că dacă omul este legat exclusiv sau excesiv de procurarea bunurilor materiale, această atitudine devine o paralizie pentru suflet, un fel de înrobire a lui în cele materiale şi trecătoare”, a precizat Patriarhul României.
Părintele Patriarh Daniel a mai evidenţiat că în cuvintele: „Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui, şi toate acestea se vor adăuga vouă” (Matei 6, 33), este cheia Evangheliei Duminicii a 3-a după Rusalii. „De fapt, Mântuitorul nu-i îndeamnă pe oameni la lenevire, ci El arată că mai importantă decât grija pentru trup trebuie să fie grija pentru suflet. Căutarea Împărăţiei cerurilor trebuie să fie prioritatea vieţii omului pe pământ. De ce? Pentru că viaţa pe pământ este limitată, trecătoare, dar ea este foarte valoroasă, pentru că în timpul vieţii pe pământ ne pregătim pentru a dobândi viaţa nelimitată, netrecătoare din Împărăţia cerurilor. De aceea, Sfântul Ioan Gură de Aur se întreabă: «Ce folos de viaţa aceasta pământească dacă în timpul ei nu ne îngrijim pentru dobândirea vieţii cereşti, netrecătoare?» Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui, şi toate acestea se vor adăuga vouă. În mod practic, ce înseamnă aceasta? Înseamnă că, mai întâi, dimineaţa ne rugăm, spunem rugăciunile începătoare şi rugăciunile fiecărei zile după posibilităţi. Prin aceasta noi arătăm că izvorul vieţii noastre este Dumnezeu Cel milostiv şi noi, cerând ajutorul Său, harul Său, ne umplem de prezenţa Lui iubitore, smerită şi milostivă şi purtăm în noi iubirea lui Dumnezeu (...). Apoi, înainte de începerea activităţilor zilnice, facem rugăciune, zicem cel puţin Doamne ajută! După terminarea lucrului, trebuie să mulţumim lui Dumnezeu. În mod deosebit, căutarea Împărăţiei lui Dumnezeu este subliniată în Biserica Ortodoxă înainte şi după masa de prânz. Înainte de masa de prânz, noi rostim rugăciunea Tatăl nostru, în care spunem: Sfinţească-Se numele Tău, vie Împărăţia Ta, facă-se voia Ta, şi după aceasta spunem pâinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi. După ce hrănim sufletul cu iubirea milostivă a lui Dumnezeu, cerem şi pâinea cea de toate zilele. La sfârşitul mesei de prânz cerem lui Dumnezeu, după ce-i mulţumim pentru că ne-a hrănit cu hrana materială, zicând: Nu ne lăsa pe noi lipsiţi nici de cereasca Ta Împărăţie, ci precum în mijlocul Ucenicilor ai venit pace dându-le lor, vino şi la noi şi ne mântuieşte. Iată cum Biserica noastră s-a inspirat din această Evanghelie şi a introdus îndemnul Mântuitorului de a căuta mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu”, a arătat Preafericirea Sa.
De asemenea, Patriarhul României a explicat ce este Împărăţia lui Dumnezeu şi ce conţine ea. „Din Sfânta Scriptură şi din tâlcuirile Sfinţilor Părinţi înţelegem că Împărăţia lui Dumnezeu este comuniunea de viaţă şi iubire a lui Dumnezeu cu sfinţii îngeri şi cu toţi sfinţii care au împlinit în viaţa lor voia lui Dumnezeu. Împărăţia lui Dumnezeu este Împărăţia Preasfintei Treimi, pentru că atunci când primim harul Duhului Sfânt, El ne împărtăşeşte iubirea Tatălui, a Fiului şi a Duhului Sfânt (...). Ce conţine această Împărăţie a lui Dumnezeu? Conţinutul ei este foarte semnificativ. Sfântul Apostol Pavel ne arată în Epistola către Romani, în capitolul 14, versetul 17, care este conţinutul Împărăţiei lui Dumnezeu. El spune: Împărăţia lui Dumnezeu nu este mâncare şi băutură, ci dreptate şi pace şi bucurie în Duhul Sfânt. Iar în Epistola către Coloseni, capitolul 1, versetul 13, acelaşi Sfânt Apostol Pavel ne spune că Împărăţia lui Dumnezeu-Tatăl este Împărăţia Fiului iubirii Sale. Această expresie este deosebit de importantă pentru a înţelege mai profund ce este Împărăţia lui Dumnezeu. Ea este iubirea veşnică a lui Dumnezeu-Tatăl faţă de Fiul Său Cel veşnic, iubire confirmată de Duhul Sfânt, care purcede din Tatăl şi se odihneşte în Fiul. Această iubire din Sfânta Treime se împărtăşeşte prin har Bisericii lui Hristos”, a reliefat Părintele Patriarh Daniel.