Comunitatea credincioșilor din Parohia „Sfântul Antonie cel Mare”‑Titan și‑a sărbătorit astăzi, 23 noiembrie, cel de‑al treilea ocrotitor spiritual, Sfântul Cuvios Antonie de la Iezerul Vâlcii, care s
Comisia Internaţională pentru Dialog Teologic n-a recunoscut întâietatea papei
Patriarhia Română face unele precizări referitoare la discuţiile pe care Biserica Romano-Catolică le-a avut cu Bisericile Ortodoxe la Ravenna, Italia, în perioada 8-14 octombrie 2007. Reprezentantul Bisericii Ortodoxe Române la acea întâlnire, Prea Sfinţitul Petroniu Sălăjanul, Arhiereu-Vicar al Episcopiei Oradiei, explică printr-un comunicat de presă remis ieri, 16 noiembrie, faptul că, la întâlnirea de la Ravenna, nu s-a luat în discuţie şi nu s-a căzut de acord că episcopul Romei ar fi primul între patriarhii lumii. Vă prezentăm în continuare conţinutul integral al comunicatului.
Întrucât presa a prezentat în mod denaturat şi tendenţios documentul comun privitor la primat în Biserică, precizăm următoarele: Comisia Mixtă Internaţională pentru Dialog Teologic între Biserica Ortodoxă şi Biserica Romano-Catolică, care şi-a început activitatea în anul 1980, are scopul de a analiza aspecte ale învăţăturii de credinţă aflate în divergenţă între cele două Biserici, în vederea „restaurării comuniunii depline dintre cele două Biserici, bazată pe unitatea de credinţă, potrivit experienţei şi tradiţiei comune a Bisericii primare“. În măsura în care această comisie ar găsi soluţiile necesare concilierii, ea nu are mandatul de a se pronunţa asupra posibilei uniri a celor două Biserici, decizia revenind, în ceea ce priveşte partea Ortodoxă, Sinodului Panortodox. Documentul comun nu admite prerogativele papei Membrii Comisiei de dialog, întruniţi la Belgrad (septembrie 2006) şi Ravenna (octombrie 2007), au dezbătut rolul episcopului şi al sinoadelor în viaţa Bisericii, la nivel local, regional şi universal, documentul comun adoptat precizând următoarele: „Ambele părţi (cea ortodoxă şi cea romano-catolică) sunt de acord că în vremea Bisericii nedespărţite (până în 1054), această ordine canonică (taxis) (Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia şi Ierusalim) era recunoscută de toţi. Cele două părţi mai sunt de acord că Roma, care potrivit expresiei Sfântului Ignatie al Antiohiei este Biserica care «prezidează în iubire» (Epistola Către Romani, prolog), ocupa primul loc în această ordine canonică (taxis) şi, prin urmare, episcopul Romei era primul (protos) între patriarhi. Cele două Biserici nu sunt de acord însă în ceea ce priveşte interpretarea dovezilor istorice din prezent cu privire la prerogativele episcopului Romei drept protos, o chestiune care era deja înţeleasă în moduri diferite în primul mileniu“ (paragraf 41 din Documentul întrunirii de la Ravenna). Papa a renunţat la titlul de „patriarh al Occidentului“ Delegaţii Bisericilor Ortodoxe şi cei ai Bisericii Romano-Catolice nu au luat în discuţie şi nu au căzut de acord asupra faptului că episcopul Romei ar fi, în acest moment, primul între patriarhii lumii. Acest lucru ar fi imposibil, de vreme ce actualul episcop al Romei a şi eliminat, la începutul anului 2006, dintre titlurile sale pe cel de „patriarh al Occidentului“. Primatul papal va fi luat în discuţie de această comisie în următoarele două etape: 2007-2009 „Primatul în primul mileniu creştin“; 2009-2011 „Primatul în cel de-al doilea mileniu creştin“. (Biroul de presă al Patriahiei Române)