„Taina cea din veac ascunsă și de îngeri neștiută”, Nașterea din Fecioara Maria a Fiului lui Dumnezeu devenit Om, a fost prăznuită cu multă solemnitate și bucurie la Catedrala Patriarhală din
„Comuniunea sfinților, taina frumuseții Bisericii”
În prima duminică după praznicul Pogorârii Duhului Sfânt, în Biserica Ortodoxă se face pomenirea tuturor celor care s-au făcut plăcuți lui Dumnezeu, sfinții cunoscuți și necunoscuți, din toate timpurile și toate locurile. Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a explicat motivele stabilirii acestei sărbători speciale pentru pomenirea tuturor sfinților, precum și învățăturile care decurg din această celebrare, în cuvântul rostit în biserica Mănăstirii „Sfânta Maria”-Urlaţi din județul Prahova.
Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat mai întâi faptul că trei sunt motivele care au stat la baza hotărârii Părinților Bisericii de a statornici sărbătorirea tuturor sfinților în prima duminică după Pogorârea Duhului Sfânt: „Această sărbătoare a Tuturor Sfinților a fost rânduită de Biserică pentru trei motive. În primul rând pentru a ne arăta că rostul Pogorârii Duhului Sfânt în lume a fost întemeierea Sfintei Biserici și sfințirea oamenilor. În al doilea rând, sărbătoarea aceasta a fost rânduită de Biserică pentru a ne arăta că pe lângă sfinții cunoscuți din Sinaxarul Bisericii există și alți sfinți care nu sunt cunoscuți sau care nu au fost trecuți încă în calendar. În al treilea rând, Biserica a rânduit această sărbătoare pentru a ne arăta că, în ceruri, sfinții nu trăiesc în izolare, ci în comuniune, nu sunt separați unii de alții, ci comunică și conlucrează duhovnicește”.
Patriarhul României a explicat, totodată, faptul că sfinții sunt rodiri ale lucrării Duhului Sfânt în lume, comuniunea celor plăcuți lui Dumnezeu fiind una dintre tainele Bisericii: „Această sărbătoare ne arată că sfinții sunt rodiri ale lucrării Duhului Sfânt în viața omului pe baza credinței drepte, ortodoxe, în Iisus Hristos, Fiul Cel veșnic al lui Dumnezeu, care, din iubirea pentru oameni și pentru mântuirea lor, S-a făcut Om. Cei care cred în Hristos și au primit Botezul în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, prin Botez încep să se sfințească. Dacă săvârșesc și faptele bune ale credinței adevărate, ei înaintează și mai mult în sfințenie prin viețuire curată și fapte bune. Această sfințire a oamenilor este rostul Întrupării Mântuitorului și al Pogorârii Duhului Sfânt pentru a întemeia Sfânta Biserică și a-i sfinți pe oameni. De aceea, prima duminică după Pogorârea Duhului Sfânt este dedicată acestei mari taine a sfințirii oamenilor de-a lungul veacurilor. Spre deosebire de Bisericile Creștine occidentale, Biserica Ortodoxă, în prima duminică după Rusalii, face pomenirea tuturor sfinților din toate timpurile și din toate locurile. Aceasta este sărbătoarea frumuseții Bisericii. […] Taina Bisericii este iubirea Sfintei Treimi, coborâtă în sufletele celor care se botează în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Prin Sfântul Botez, fie că este vorba de prunc sau adult, cel botezat se pune din lumea aceasta într-o relație de iubire veșnică, netrecătoare, cu Dumnezeu. Prin Botez, începe în viața noastră trecătoare viața cea veșnică. Aceasta nu este, simplu, viața de după moarte, ci este viața de comuniune, de iubire cu Persoanele Sfintei Treimi. De aceea, Botezul este temelia vieții creștine”.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a evidențiat, de asemenea, că în ceruri sunt mulți sfinți care nu au fost descoperiți încă și nu au fost trecuți în Sinaxar, revelarea lor urmând a se face la cea de-a doua venire a lui Hristos. „Biserica, de la Apostoli până la sfârșitul veacurilor, are o mulțime de sfinți, de oameni care au pus în practică, în viața lor, Evanghelia lui Hristos. Au arătat iubire față de Dumnezeu prin rugăciune, iubire față de semenii lor prin fapte bune. Unii dintre sfinți au fost descoperiți de Dumnezeu prin minuni, alții, însă, nu au fost încă arătați. Sunt tainic prezenți în iubirea lui Dumnezeu. Aici este o taină a lui Dumnezeu care descoperă sfințenia oamenilor când și cum dorește El. De aceea, Biserica a constatat că sunt mai mulți sfinți în ceruri decât cei care sunt trecuți în calendar sau în sinaxare. De aceea, Biserica a rânduit ca în această duminică să fie prăznuiți sfinții cunoscuți și necunoscuți. Aceasta este marea taină a frumuseții Bisericii: mulțimea sfinților de-a lungul veacurilor, sfinți din locuri diferite sunt în lumina slavei Preasfintei Treimi. Dumnezeu pe unii îi va descoperi în timpul istoriei, iar pe alții la a doua venire a lui Hristos, la sfârșitul veacurilor. De aceea, această sărbătoare are și un caracter profetic”, a spus Patriarhul României.
În încheiere, Întâistătătorul Bisericii noastre a subliniat că pomenirea lor împreună mărturisește și faptul că ei s-au unit în aceeași credință dreaptă și în închinarea la Același Dumnezeu: „Faptul că îi prăznuim pe toți laolaltă ne arată că sfinții au crezut în Același Unul Singur Dumnezeu adevărat, L-au iubit pe Același Hristos, despre care a zis Sfântul Pavel: „Hristos, ieri, astăzi și în veci este Același”. Unii L-au iubit așteptând venirea Lui - Drepții Vechiului Testament, alții iubindu-L în urma convertirii lor la creștinism și legăturilor prin rugăciune și prin Sfintele Taine cu El. Această comuniune a sfinților este frumusețea Bisericii. Aceste frumuseți ale lucrării harului Duhului Sfânt în om sunt prăznuite în această zi a Duminicii Tuturor Sfinților. Acești sfinți se roagă împreună și sunt pomeniți astăzi împreună”, a evidențiat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.