De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Concert și conferință despre istoria cântării corale bisericești în România
La Biserica „Sfântul Elefterie”-Nou, Paraclis Patriarhal, s-a desfășurat luni, 15 mai, concertul-conferință „Arc peste timp - Parcursul și actualitatea cântului coral în Biserica Ortodoxă Română, de la creație la receptare”. În cadrul evenimentului, Corul de copii și tineret „Symbol - Jean Lupu” al Patriarhiei Române a susținut un concert de cântări specifice acestei perioade, care a fost însoțit de o călătorie in istoria muzicii bisericești prezentată de trei invitați, specialiști în domeniu și cadre didactice universitare.
Corul „Symbol - Jean Lupu”, dirijat de Luminița Guțanu Stoian, a interpretat lucrări semnate de Anton Pann, Macarie Ieromonahul, Ion Popescu Pasărea, Evghenie Humulescu, Nicolae Lungu, Gavriil Musicescu, Alexandru Podoleanu, Mihail Berezovschi și Gheorghe Mandiceveschi și alții.
Pe parcursul concertului, invitații speciali, părintele lect. dr. Zaharia Matei de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București și lectorii universitari Stela Guțanu și Aurel Muraru, au avut intervenții în cadrul cărora, după interpretarea unor bijuterii corale și psaltice de corul Patriarhiei Române, i-au purtat pe cei prezenți prin istoria muzicii bisericești din spațiul românesc. „Ca de obicei, acest cor oferă prin căldura vocilor copiilor și tinerilor și puterea credinței lor momente înălțătoare. Noutatea a constituit-o chiar această interferență dintre cuvânt și muzică. În prelegerea susținută, m-am referit la legătura dintre pilonul psaltic tradițional și cel mai nou, coral, de proveniență occidentală, precum și la situația fericită în care noi, românii, am ajuns prin aceea că am adoptat în cea mai mare măsură în cântarea corală pe cea de strană. În secolul 19 exista cântare corală și în țara noastră, mai rudimentar, dezvoltându-se după aceea, dar pe alocuri pe teme străine de muzica bisericească tradițională. De aceea, Kiriac, marele compozitor și creatorul școlii corale românești, a venit cu ideea de a întrebuința cântarea de strană în componistica corală folosind pentru aceasta cele două tehnici, contrapunctul și armonia. Este nu un compromis, ci discernământul ca și în linie muzicală de a crea un nou tipar bazat pe aceste structuri modale ale muzicii de strană, pentru că oamenii noștri trebuie să simtă, să asculte și să se lase înălțați de această cântare, care este una a Duhului Sfânt, fie că este la strană, fie că este în cafas”, a spus pr. lect. dr. Zaharia Matei.
Evenimentul face parte din stagiunea corală bucureșteană „Paul Constantinescu”, ediția a 12-a, și a fost organizat de Asociația Națională Corală din România, Asociația Corală de copii și tineret „Symbol - Jean Lupu” și Parohia „Sfântul Elefterie”-Nou, Paraclis Patriarhal.