La Praznicul Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos, miercuri, 25 decembrie, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și
Conferinţă dedicată evreilor mesianici, la Seminarul Teologic de la Mănăstirea Neamţ
La Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Veniamin Costachi” de la Mănăstirea Neamţ a început luni, 6 iulie 2009, cu binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, Conferinţa Toward Jerusalem Council Two (Spre al Doilea Sinod de la Ierusalim) cu tema „Împăcare în Mesia”. Programul întrunirii se va încheia mâine, prin organizarea unui pelerinaj la mănăstirile din zona Neamţului şi din Bucovina.
În deschiderea manifestărilor, pr. Ioan Mihoc, directorul Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Veniamin Costachi”, a adresat un cuvânt de bun-venit participanţilor, după care a avut loc o scurtă prezentare a întâlnirilor anterioare. În fiecare zi, programul a început cu oficierea Sfintei Liturghii la Biserica „Sf. Ioan Iacob de la Neamţ”, aflată în incinta seminarului. Marţi, 7 iulie, începând cu ora 9:00, Peter Hocken, preot în dioceza romano-catolică de Northampton, din Anglia, a susţinut o comunicare în Sala de conferinţe a Seminarului Teologic de la Neamţ, cu titlul „Importanţa recunoaşterii de către Biserică a evreilor mesianici: din experienţa dialogului catolici-evrei mesianici şi ce ar putea însemna această recunoaştere”. În continuarea programului au avut loc discuţii pe marginea temei prezentate. Ieri-dimineaţă, pr. Peter Hocken a prezentat tema „Unitatea dintre creştini şi Israel: diviziunea dintre Biserică şi sinagogă - relaţia dintre cele două legăminte”, iar Elia Beaver şi Siegfried Redmann (reprezentanţii comunităţii din Latroun - Israel) au susţinut o comunicare cu tema „Trăind împreună împăcaţi”. Astăzi, la ora 11:00, va avea loc o ultimă întrunire, unde se vor discuta concluziile conferinţei. Printre referenţii care au participat la conferinţă îi amintim pe PS Daniel Stoenescu, Episcop de Dacia Felix, Johannes Fichtenbauer, diacon în Arhiepiscopia Romano-Catolică din Viena, pr. Ioan Mihoc, directorul Seminarului Teologic de la Mănăstirea Neamţ, Benjamin Berger, teolog şi lider iudeo-mesianic din Israel, pr. prof. dr. Vasile Mihoc, de la Facultatea de Teologie „Andrei Şaguna” din Sibiu, pr. conf. dr. Constantin Necula, de la Facultatea de Teologie „Andrei Şaguna” din Sibiu, pr. lect. dr. Adrian Murg, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universităţii „Aurel Vlaicu” din Arad, Boris Grishenko, lider iudeo-mesianic al comunităţii din Kiev, Ucraina, David Nagy, rabin mesianic din Oradea, Florin Suciu, pastor mesianic din Bucureşti, Eyal Friedman, lider iudeo-mesianic din Israel, şi drd. Marian Cioceanu, preşedintele Fundaţiei „Patriarhul Avraam” din Bucureşti. Această întrunire va fi urmată, pentru cei care doresc, de un pelerinaj la mănăstirile din zona Neamţului şi din Bucovina. Astăzi vor fi vizitate Mănăstirile Agapia, Secu, Sihăstria, iar mâine, 10 iulie, şi sâmbătă, 11 iulie, vor fi vizitate mănăstirile Voroneţ, Humor, Moldoviţa, Putna, Suceviţa, Dragomirna şi Cetatea de Scaun a Sucevei.
„Evreii mesianici cred în Iisus Hristos ca Mesia”
La conferinţa Toward Jerusalem Council Two (TJC II) au participat reprezentanţii bisericilor creştine (ortodocşi, catolici, protestanţi) şi evreii care cred în Hristos din Israel, Rusia, Moldova, Austria şi România. În România există doar trei comunităţi de evrei mesi-anici - la Bucureşti, Oradea şi Iaşi. Acest fenomen este destul de recent. După anul 1960, tot mai mulţi evrei au început să creadă în Hristos, dorind să-şi păstreze identitatea naţională iudaică. „Evreii mesianici cred în Iisus Hristos ca Mesia, primesc învăţătura Vechiului şi Noului Testament, dar vor să rămână evrei ca identitate, pentru a nu se rupe etnic de poporul lor evreiesc. Din Faptele Apostolilor către Galateni aflăm că spre sfârşitul anilor â40 s-a ivit problema primirii păgânilor în Biserică. Prin propovăduirea apostolilor şi a ucenicilor lor, tot mai multe neamuri credeau în Hristos. Atunci, iudeii au pus problema primirii acestor păgâni în Biserică. De aceea s-a întrunit Sinodul Apostolic, care a hotărât ca neamurile păgâne să fie primite în Biserică, fără a li se impune jugul legii mozaice. Prin credinţa în Hristos, prin Sfintele Taine, prin Botez în primul rând, ei să fie recunoscuţi ca parte în Trupul lui Hristos, alături de evreii convertiţi la Hristos. Sub umbrela acestei iniţiative are loc şi o consultaţie, în care ortodocşii se întâlnesc cu evreii mesianici, în cadrul căreia caută căi de comunicare, se descoperă lucruri fundamentale. Problema întoarcerii evreilor la creştinism este o temă esenţială în planul mântuirii lumii, aşa cum îl găsim în teologia Bisericii”, a spus pr. prof. univ. dr. Vasile Mihoc, de la Facultatea de Teologie „Andrei Şaguna” din Sibiu.
▲ Întruniri şi rugăciuni în cadrul TJC II
De la începuturile sale, în 1996, TJC II a organizat consultaţii cu lideri, călătorii de contactare a liderilor diferitelor Biserici creştine şi întruniri de rugăciune. TJC II are suportul multor conducători bisericeşti, ca şi al principalelor organizaţii ale evreilor mesianici. Este necesar ca acest proces de informare şi discernământ să se dezvolte şi în Biserica Ortodoxă. Fenomenul se cere testat şi clarificat din perspectiva îndelungatei istorii ortodoxe, a Sfintei Tradiţii răsăritene şi a fidelităţii neabătute cu care Biserica Ortodoxă a transmis, din generaţie în generaţie, vreme de atâtea veacuri şi, de multe ori, cu riscul celor mai mari persecuţii, moştenirea Sfinţilor Părinţi.