Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Actualitate religioasă Știri Conferința dedicată iconografiei și patrimoniului bisericesc, la final

Conferința dedicată iconografiei și patrimoniului bisericesc, la final

Galerie foto (14) Galerie foto (14) Știri
Un articol de: Andrei Butu - 29 Sep, 2021

În Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei au avut loc miercuri, 29 septembrie 2021, lucrările de final ale Conferinţei Naţionale „Unitate dogmatică şi specific naţional în pictura bisericească”, cu secțiunea intitulată „Normativ pentru restaurarea patrimoniului bisericesc aflat în cult”.

În deschiderea primei părți a secțiunii a doua, moderată de Nicolae Catrina, a luat cuvântul prof. univ. dr. Dan Mohanu, care a sus­ținut prelegerea „Epiderma spațiu­lui sacru”: „În general, problema suprafețelor originale arhitecturale nu este văzută în toată ierarhia lor, până la ansamblurile iconografice, adică ceea ce mie mi-a plăcut să numesc spațiul pictural. Această epidermă realizează în final un lucru cu totul special pentru spațiul eclezial: transformă spațiul fizic într-un alt spațiu. Este un spațiu mistic, care capătă altă dimensiune, chiar dacă nu avem de-a face cu o încercare de imitare prin pictură a spațiului fizic. Spațiul în pictură se creează și prin culorile plate. Sunt zonele subtile, care ne scapă. De aceea, foarte multe din monumentele reabilitate suferă arbitrarul intervenției, adică suferă de faptul că această epidermă este tratată după impulsurile creative ale arhitectului restaurator. Din această pricină, foarte multe din monumentele noastre sunt restituite într-o formă aseptică, perfectă, dar foarte departe de ceea ce era originalul”.  

În continuare, arheologul Daniela Mihai și istoricul de artă Iozefina Postăvaru au prezentat tema „Normative în domeniul protejării monumentelor istorice. Răspunsuri la necesitatea de actualizare”, iar ing. Liliana Radu a sus­ținut prelegerea intitulată „Reguli și principii de urmat la întocmirea Normativelor pentru lucrările de conservare-restaurare a patrimoniului bisericesc”.

În cadrul acestei sesiuni de lucru, conf. dr. Bogdan Ungurean a adus în atenția participanților tema „Integrarea cromatică - principii, tehnici și materiale”.

Prima parte a secțiunii a doua s-a încheiat cu prelegerea „Legiferări și practici în procedura de achiziție a lucrărilor de artă eclezială și de restaurare a patrimoniului religios”, susținută de Nicolae Hrițcu, consilier patriarhal în cadrul Sectorului cultură și patrimoniu religios al Patriarhiei Române. „Analizând dosarele de achiziție ale lucrărilor de artă eclezială și restaurare înregistrate în evidențele secretariatului Comisiei de pictură bisericească (CPB) în ultimii nouă ani și modul de func­țio­nare a secretariatului, constatăm disfuncționalități generate de interpretarea defectuoasă a procedurii de achiziție și contractare a acestor lucrări. Interpretarea și aplicarea greșită a regulamentului pentru organizarea și funcționarea Comisiei de pictură bisericească au demonstrat că poate genera o practică lacunară, cu efecte negative atât pentru beneficiari, cât și pentru executant, practică ce creează deficiențe la nivelul relațiilor inter­umane, situații ce nu se regăsesc în spiritul legislației bisericești. Semnalăm astfel că regulamentul Comisiei de pictură bisericească trebuie aplicat prin raportare la principiile generale de drept, dar și prin completare cu dispozițiile legislației naționale”, a reliefat Nicolae Hrițcu.

Ziua a continuat cu partea a doua a secțiunii a doua, moderată de Cătălin Palamariu, în care au fost prezentate următoarele teme: pr. conf. dr. Marin Cotețu - „Tratamen­te de restaurare aplicate unitar pentru icoane aflate în cult public sau particular. Studii de caz”; drd. ing. Marian Rădoi - „Scanare Laser 3D, releveu 2D & 3D și fotogrammetrie aeriană și terestră pentru proiecte de restaurare biserici”; Alina Ștefania Buterez, reprezentant al Laboratorului de conservare-restaurare icoană pe lemn și lemn policrom al Patriarhiei Române, și Valentin Moise, reprezentant al Centrului de Iradieri Tehnologice IRASM al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” IFIN-HH - „Conservarea obi­ectelor din Colecția de artă a Patriarhiei Române prin tratament cu radiații ionizante - Proiect de colaborare cu IFIN-HH”.

Ziua s-a încheiat cu prelegerea „Ansamblul Glogovenilor, reper istoric și artistic al județului Gorj”, susținută de dr. Irina Sava.

 

Citeşte mai multe despre:   Palatul Patriarhiei  -   conferinta  -   pictura bisericeasca