În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
Crezul ortodox în misiunea Bisericii
Lucrările Simpozionului internaţional "Crezul ortodox. Istorie, teologie şi spiritualitate" s-au încheiat ieri, 2 noiembrie, la Facultatea de Teologie Ortodoxă "Justinian Patriarhul" din Bucureşti.
Timp de două zile, profesori de teologie din ţară şi din străinătate s-au reunit la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti în cadrul unei sesiuni de comunicări ştiinţifice, care a avut ca obiectiv principal aprofundarea Crezului ortodox pentru redescoperirea rolului şi a semnificaţiilor sale pentru teologia şi viaţa duhovnicească a Bisericii noastre. Prin prelegerile susţinute, referenţii au subliniat actualitatea Simbolului de credinţă niceo-constantinopolitan şi eficienţa lui în misiunea Bisericii. Lucrările simpozionului s-au desfăşurat ieri pe parcursul a două sesiuni. Prima sesiune, intitulată "Crezul în misiunea Bisericii", a fost moderată de părintele profesor Sterea Tache şi a debutat cu prelegerea profesorului Bryan Lobo, de la Facultatea de Misiologie a Universităţii Pontificale Gregoriană din Roma - Italia. Profesorul Lobo a accentuat faptul că doar "punând misiunea Bisericii în relaţie cu Crezul, în condiţiile vieţii de astăzi, vom ajunge la dragostea întemeiată pe Hristos, pentru a celebra realitatea eshatologică a plinătăţii lui Dumnezeu". A doua prelegere a fost susţinută de părintele profesor Gheorghe Petraru, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae" din Iaşi, care a vorbit despre rolul Crezului niceo-constantinopolitan în misiunea creştină interconfesională. "Declararea anului 2010 şi ca an al Simbolului de credinţă niceo-constantinopolitan de către Biserica Ortodoxă Română este un eveniment providenţial pentru că în contextul panromânismului ortodox se atenţionează, în situaţia confuză actuală asupra identităţii creştine a românilor, a exigenţei conştientizării şi mărturisirii vizibile şi puternice a acesteia, credinţa negată de unii în numele libertăţii democratice sau, secularismului şi de alţii în numele confesionalismului, mai exact a sectarismului prozelitist ce neagă Biserica, cultura tradiţională în care a apărut şi cu care s-a identificat creştinând-o", a spus părintele Gheorghe Petraru. Crezul reprezintă o şansă reală pentru misiune În continuare, părintele profesor Mihai Himcinschi, de la Universitatea din Alba Iulia, a susţinut lucrarea ""...mai înainte de toţi vecii..." Sinteza aseităţii dumnezeieşti mărturisită misionar prin Crez". Prelegerea părintelui lect. David Pestroiu, de la Facultatea de Teologie din Bucureşti, intitulată "Crezul în postmodernitate: o abordare misiologică", a încheiat lucrările primei sesiuni de ieri. "Societatea, tabloidizată şi retardată de presiunea teribilă a timpului comprimat, nu reuşeşte să recepţioneze în mod coerent mesaje mai lungi decât, să zicem, informaţiile din jurnalele de ştiri tv. Ca atare, o exprimare teologică succintă, precum Crezul, poate constitui o şansă de a deschide inimile multora, cu condiţia unei minime explicări catehetice. Cert este faptul că a apus epoca discursurilor lungi, bogate în digresiuni, din perioada de glorie a marilor predicatori patristici; astăzi, omul este suprasaturat de informaţie şi nu mai pune preţ pe conţinuturi, ci pe durate. Aşadar, Crezul reprezintă o şansă reală pentru misiune. O dogmatică miniaturală, o predică sistematizată şi concentrată s-ar preta foarte bine cadrelor discursive eficiente ale postmodernităţii", a subliniat părintele lect. David Pestroiu. După o scurtă pauză, lucrările simpozionului au continuat sub moderarea părintelui prof. Vasile Gordon. Cea de-a doua sesiune de comunicări ştiinţifice a fost deschisă ieri de prelegerea lect. Ciprian Streza, de la Universitatea "Lucian Blaga" din Sibiu, intitulată ""Credinţa cea sănătoasă" şi "kerygma evlaviei" - trăsături şi ţeluri ale vieţii Sfântului Vasile cel Mare", în care a subliniat contribuţia marelui ierarh la formularea mărturisirii de credinţă prin definirea şi precizarea învăţăturii Bisericii pe înţelesul tuturor. "Mărturisirea adevărului Ortodoxiei a fost pentru ierarhul din Cezareea Capadociei mai întâi de toate o problemă de etos, de viaţă şi înţelegere, dar şi de simţire şi experiere a tradiţiei apostolice primare", a spus lect. Ciprian Streza. Prin predică, credinţa devine mărturie vie şi lucrare Ultima prelegere s-a intitulat "Mărturisirea adevărului de credinţă - temeiul slujirii catehetice şi omiletice în Biserica Ortodoxă Română" şi a fost susţinută de pr. lect. Ivan Adrian de la Universitatea din Craiova. "Dedicarea anului 2010 Crezului niceo-constantinopolitan face oportună dorinţa noastră în a găsi argumentele care pun în lumină centralitatea adevărului credinţei în universul preocupărilor noastre teologice. Predica şi cateheza reprezintă slujirea cuvântului în adevărul credinţei, acesta fiind atât temeiul, cât şi finalitatea ei. Simbolul credinţei sau ekthesis-ul părinţilor de la Sinodul niceo-constantinopolitan oferă icoana mărturisirii în Adevăr şi regula credinţei, iar prin predică, credinţa devine mărturie vie şi lucrare. Preotul predicator şi catehet se integrează acestei slujiri sau vocaţii ca mărturisitor şi ca unul care participă liturgic la mărturia Adevărului însuşi", a spus pr. Ivan Adrian. În încheierea Simpozionului internaţional "Crezul ortodox. Istorie, teologie şi spiritualitate", părintele prof. Daniel Benga, prodecan al Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, a apreciat reuşita simpozionului, care şi-a atins obiectivele şi a mulţumit participanţilor din ţară şi din străinătate, evidenţiind necesitatea organizării unor astfel de întâlniri în contextul unei lumi tot mai indiferente faţă de valorile credinţei.