Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Cuvânt din amvon: Locul ierurgiilor în viaţa noastră

Cuvânt din amvon: Locul ierurgiilor în viaţa noastră

Data: 09 Octombrie 2012

 

În afară de Sfintele Taine, Biserica Ortodoxă mai are şi alte slujbe speciale pentru sfinţirea omului şi a naturii, numite ierurgii. Acestea sunt rugăciuni de binecuvântare şi sfinţire a omului în diferite momente şi împrejurări ale vieţii, precum şi a firii înconjurătoare şi a diferitelor obiecte sau lucruri de folos omului.   
Mulţi dintre noi ne-am împărtăşit din binecuvântarea acestor slujbe prin care Biserica vine în ajutorul oamenilor şi în întâmpinarea problemelor cu care aceştia se confruntă. Rolul ierurgiilor este de a curăţi şi binecuvânta pe om şi firea înconjurătoare sau vietăţile şi lucrurile de care omul are nevoie pentru a trăi sau pentru mântuirea sufletului şi preamărirea lui Dumnezeu. Acestea au fost statornicite întrucât păcatul primilor oameni a adus stricăciunea şi nefericirea nu numai în viaţa omenească, ci şi în armonia dintru început a firii înconjurătoare. 
Greşeala protopărinţilor a tulburat şi pacea celorlalte vieţuitoare, peste care Dumnezeu îl făcuse pe om stăpân (Fac. 1, 28-30), prihănind pământul din care odinioară fuseseră zidiţi. Ca pedeapsă, Dumnezeu a trimis şi asupra naturii blestem pentru ca omul păcătos să sufere greutatea câştigării traiului şi a hranei zilnice: „Blestemat va fi pământul pentru tine! Cu osteneală să te hrăneşti din el în toate zilele vieţii tale! Spini şi pălămidă îţi va rodi el şi te vei hrăni cu iarba câmpului! În sudoarea feţei tale îţi vei mânca pâinea ta, până te vei întoarce în pământul din care eşti luat; căci pământ eşti şi în pământ te vei întoarce“. (Fac. 3, 17-18).
Aşadar, urmările păcatului au păgubit nu numai fiinţa omenească, ci s-au răsfrânt asupra întregii firi, făcând-o să sufere împreună cu omul, să aştepte şi să dorească şi ea izbăvirea din stricăciune. Pentru  aceasta, Biserica Ortodoxă binecuvântează toate lucrurile firii: ţarinile, livezile, lanurile, roadele pământului şi fructele pomilor, mâncărurile şi tot ceea ce vine în atingere cu omul, după folosul şi trebuinţele fiecăruia. Ea binecuvântează totodată şi osârdia credinciosului, precum şi principalele momente, întâmplări şi împrejurări din viaţa lui, atât cele de bucurie, cât şi cele de întristare. (Pr. Daniel Mohanu)