Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Cuvânt din amvon: Scurte consideraţii asupra misticii creştine

Cuvânt din amvon: Scurte consideraţii asupra misticii creştine

Data: 17 Martie 2012

Latura biblică a misticii creştine, mai ales cea vechi-testamentară, reprezintă deschiderea spre o perspectivă profetică, definită prin imagini sau simboluri. Astfel, fără a se depărta de la înţelesul original, cuvântul mysterion este folosit cu sensul de ceva tainic, ascuns. Profetul Daniel arată în cartea sa uimirea regelui Nabucodonosor care, văzând minunile săvârşite, exclamă: "Cu adevărat că Dumnezeul vostru este Dumnezeul dumnezeilor şi Stăpânul regilor, descoperitorul tainelor, căci tu ai putut să descoperi această taină (mysterion)" (Daniel 2, 47).

În Noul Testament, Hristos Domnul le spune Apostolilor Săi: "Vouă vi s-a dat să cunoaşteţi tainele Împărăţiei cerurilor, pe când acestora nu li s-a dat" (Matei 13, 11). Totodată, în teologia paulină, experienţa mistică se referă la planul ascuns al mântuirii noastre, statornicit din veşnicie în Dumnezeu, necunoscut şi nedescoperit îngerilor sau oamenilor, desăvârşit "la plinirea vremii" prin Jertfa Mântuitorului Hristos şi împărtăşit tuturor neamurilor "până la marginile pământului" (Mt. 18, 20).

Literatura patristică împrumută şi ea acest concept, primul care îl foloseşte fiind Sfântul Ipolit. Mai târziu, Clement din Alexandria şi Origen arată că misticul este echivalent cu gnosticul, iar Dionisie Areopagitul defineşte mistica drept modul de participare la "cunoaşterea tainică a lui Dumnezeu". Cu timpul, sensul misticii creştine s-a conturat în trei forme: cultică, kerigmatică şi teologică, fiecare păstrând ca ţel ultim cunoaşterea tainică a lui Dumnezeu. (Diac. Ioniţă Apostolache)