Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Cuvânt din amvon: Sensul biblic al cuvântului „taină“

Cuvânt din amvon: Sensul biblic al cuvântului „taină“

Un articol de: Pr. Ioniță Apostolache - 15 Noiembrie 2010

Termenul de "taină" este folosit în Noul Testament sub diferite sensuri. Mântuitorul spune adesea ucenicilor Săi, vorbindu-le în pilde: "Vouă vi

s-a dat să cunoaşteţi tainele Împărăţiei lui Dumnezeu" (Marcu 4, 11) - cuvântul "taină" referindu-se aici la realitatea Împărăţiei Divine pe care Hristos o revelează prin minunile Sale.

Sfântul Apostol Pavel foloseşte de mai multe ori acest termen în epistolele sale. Astfel, el vorbeşte despre "taina mântuirii poporului iudeu", care va veni după mântuirea neamurilor: "Pentru că nu voiesc, fraţilor, ca voi să nu ştiţi taina aceasta, ca să nu vă socotiţi pe voi înşivă înţelepţi; că împietrirea s-a făcut lui Israel în parte, până ce va intra tot numărul neamurilor" (Romani 11, 25). În epistola către Efeseni, Apostolul vorbeşte, de asemenea, despre taina mântuirii oamenilor care vine în lume prin jertfa izbăvitoare a Mântuitorului Iisus Hristos: "Căci El este pacea noastră, El care a făcut din cele două - una, surpând peretele cel din mijloc al despărţiturii, desfiinţând vrăşmăşia în trupul Său, legea poruncilor şi învăţăturile ei, ca, întru Sine, pe cei doi să-i zidească într-un singur om nou şi să întemeieze pacea" (Efeseni 2, 14-15). În prima epistolă către Corinteni, Marele Pavel dă cuvântului "taină" înţelesul de "harismă": "Şi de aş avea darul proorociei şi toate tainele le-aş cunoaşte şi orice ştiinţă, şi de aş avea atâta credinţă încât să mut şi munţii, iar dragoste nu am, nimic nu sunt"

(I Corinteni 13, 2).

"Taina credinţei" este şi taina întrupării Logosului sau a Mântuitorului Iisus Hristos, care S-a îndreptat în Duhul, a fost văzut de îngeri, S-a propovăduit întru neamuri, a fost crezut în lume, S-a înălţat întru slavă (I Timotei 3, 16). Prin cuvintele epistolei sale, Apostolul neamurilor întăreşte "taina creştinătăţii".

Prin urmare, "taina" este o lucrare misterioasă (aşa cum arată şi etimologia cuvântului "mistirion" sau "sacramentum" - ceva ascuns, necunoscut şi neînţeles) prin care Dumnezeu întăreşte trupul Bisericii Sale pentru ca acesta să poată merge spre mântuire.