Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Demnitatea umană salvată prin discreţia vindecării

Demnitatea umană salvată prin discreţia vindecării

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 16 Martie 2014

În Duminica a II-a din Postul Mare, în cadrul Sfintei Liturghii s-a citit Evanghelia de la Marcu (2, 1-12), a Vindecării slăbănogului din Capernaum, precum şi Evanghelia de la Ioan (10, 9-16), în care se vorbeşte despre Păstorul cel bun, deoarece în această duminică Biserica face pomenirea Sfântului Grigorie Palama. La Catedrala patriarhală, Sfânta Liturghie a fost săvârşită de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi.

În cuvântul de învăţătură rostit după citirea Sfintelor Evanghelii, Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că din Evanghelia Vindecării slăbănogului din Capernaum învăţăm trei adevăruri mari, aceasta arătându-ne în mod deosebit harul sau puterea vindecătoare a Mântuitorului Iisus Hristos. „În primul rând, învăţăm că omul trebuie să caute mai întâi vindecarea sufletului de păcate, şi apoi vindecarea trupului de boli. În al doilea rând, vedem că Hristos Domnul, deodată cu iertarea păcatelor, pe care o dăruieşte omului bolnav care vine la El adus de alţii, îi dăruieşte şi harul înfierii zicându-i: «Fiule, iertate îţi sunt păcatele tale!» (Marcu 2, 5). În al treilea rând, vedem că Hristos Domnul, când vindecă pe acest om suferind de multă vreme, ţine seama şi de credinţa celor din jurul său, a celor care l-au adus la El. Aceste trei adevăruri sunt o călăuză pentru înţelegerea Evangheliei şi pentru viaţa noastră creştină“, a spus Preafericitul Părinte Patriarh.

„Dacă oamenii nu s-ar mai îmbolnăvi, nu s-ar mai smeri şi s-ar crede nemuritori“

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a subliniat că Evanghelia ne arată legătura dintre păcat şi boală şi că Mântuitorul Iisus Hristos în mod voit i-a iertat mai întâi păcatele slăbănogului, pentru a arăta că El este nu numai Om, ci Dumnezeu Omul, şi are această putere dumnezeiască. „Vedem din Evanghelie că boala poate fi o urmare a păcatului sau o pedagogie divină. Desigur, nu toate bolile sunt urmări ale păcatelor. Unele dintre boli sunt îngăduite de Dumnezeu tocmai pentru a ne feri de păcate, sau pentru a nu ne bizui doar pe sănătatea noastră trupească, ci pe ajutorul Lui, înţelegând că sănătatea este darul lui Dumnezeu pentru om. Dacă oamenii nu s-ar mai îmbolnăvi, nu s-ar mai smeri şi s-ar crede nemuritori, sau mai grav, ar uita că sănătatea este un dar de la Dumnezeu, pe care trebuie să-l cultive şi pentru care trebuie să-I mulţumească (…). Nu trebuie să judecăm pe alţii, considerând că orice boală este urmare a păcatului sau pedeapsă pentru păcate. Adesea, boala poate fi o tainică pedagogie divină, o chemare tăcută, dar presantă la înduhovnicire, la smerenie, la înţelepciune, mai precis o chemare la căutarea mântuirii sufletului dimpreună cu dorinţa de vindecare a trupului“, a arătat Preafericirea Sa.

În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a mai arătat că Evanghelia Vindecării slăbănogului din Capernaum este icoana Sfintei Taine a Spovedaniei. „Când ridică pe cineva din păcat şi din boală, Hristos Duhovnicul nu-l umileşte pe cel păcătos prin reproşuri, ci El vindecă direct şi discret pe cel bolnav, fără să-l judece şi fără să divulge păcatele acestuia, pentru a nu-i diminua demnitatea umană în faţa comunităţii. Legătura dintre părintele duhovnicesc şi fiul duhovnicesc pe care o vedem în această Evanghelie îndeamnă la pocăinţă şi ridicare din boala păcatului, la vindecarea sufletului nostru de paralizia sau slăbănogirea lui, cauzată de păcatele pe care le-am făcut“, a spus Patriarhul Bisericii noastre. Evanghelia Duminicii a II-a din Postul Mare ne arată că Hristos Domnul iartă păcatele şi dăruieşte vindecare bolnavului, ţinând seama şi de credinţa celor care aduc la El pe omul păcătos şi bolnav. „Vedem cât este de folositor să aducem la casa în care se află Hristos, adică la Biserica Sa, pe cei păcătoşi şi bolnavi. Omului păcătos care se pocăieşte, mai ales după ce a trecut prin suferinţă, Dumnezeu îi dăruieşte odată cu iertarea păcatelor şi harul înfierii. Dintr-un om al păcatului, harul iertător, vindecător şi eliberator al lui Hristos face un fiu al credinţei şi al iubirii divine părinteşti. Cei patru oameni care îl ajută pe slăbănog simbolizează pe toţi medicii, asistenţii medicali, preoţii de caritate, părinţii, fraţii, vecinii sau colegii care ajută pe cei bolnavi“, a spus Întâistătătorul Bisericii noastre.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel le-a vorbit credincioşilor şi despre Sfântul Ierarh Grigorie Palama, teologul luminii necreate şi neapuse din Împărăţia lui Dumnezeu. „Biserica a rânduit ca în această duminică să fie pomenit Sfântul Grigorie Palama pentru a ne arăta că dreapta credinţă, prăznuită cu solemnitate în Duminica Ortodoxiei, este credinţa prin care ni se deschid cerurile, ca să primim lumina neapusă şi viaţa veşnică. Sfântul Grigorie Palama arată în scrierile sale că această lumină nu vine de la soare, ci este lumina sau slava Preasfintei Treimi, care luminează sufletul şi trupul omului unit cu Dumnezeu prin rugăciune“, a explicat Preafericirea Sa.