Duminică, 3 noiembrie, Preasfințitul Părinte Emilian Crișanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Aradului, a săvârşit Sfânta Liturghie în Parohia Olari, Protopopiatul Arad, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, se arată pe site-ul arhiepiscopiaaradului.ro.
Demonizarea, înstrăinarea omului de natura sa
În Duminica a 5-a după Rusalii, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a săvârşit Sfânta Liturghie în Paraclisul istoric cu hramul „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reşedinţa Patriarhală. La finalul sfintei slujbe, Patriarhul României l-a ridicat la rangul de arhimandrit pe părintele protosinghel Andrei Anghel, secretar la Cabinetul Patriarhal.
Evanghelia Duminicii a 5-a după Rusalii (Matei 8, 28-34) relatează vindecarea celor doi demonizaţi din ţinutul Gadarei, care erau foarte furioşi şi răi, iar cu puterea demonică din ei făceau mult rău oamenilor. La apropierea Mântuitorului Iisus Hristos de cei doi demonizaţi, demonii din cei doi oameni au recunoscut că Iisus este Fiul lui Dumnezeu şi au mărturisit dumnezeirea Lui, dar se simţeau chinuiţi că Iisus a venit mai înainte de vremea Judecăţii de Apoi. De aceea, demonii au cerut Domnului Hristos să intre în turma de porci şi să se arunce în mare, ca prefigurare a timpului când demonii vor fi pedepsiţi şi aruncaţi în adâncul iadului, simbolizat de adâncul mării.
În cuvântul de învăţătură, rostit după citirea Sfintei Evanghelii, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că pierderile materiale sunt îngăduite de Dumnezeu pentru ca omul sau o comunitate să se elibereze din înrobirea lăcomiei materiale şi să se trezească duhovniceşte. „Evanghelia ne arată că uneori Dumnezeu, ca să salveze sufletul omului, permite sau îngăduie unele pagube materiale în gospodăria sau în viaţa oamenilor pentru ca ei să nu se mai lipească atât de mult de lucrurile materiale, limitate şi trecătoare, ci să se apropie mai mult de Dumnezeu prin rugăciune şi prin fapte bune de milostenie. Evanghelia însă ne arată şi drama omului chinuit de demoni. Cei doi oameni din ţinutul Gadarei sunt oameni, dar nu mai sunt persoane umane libere. Altcineva foloseşte vocea lor, mintea lor sau mişcările trupului lor. Ei sunt violenţi, răi, cumpliţi, spune Evanghelia, din cauza duhurilor rele, violente şi cumplite care se află în ei. Constatăm că demonizarea este o înstrăinare a omului de propria sa natură, este o îndepărtare de Dumnezeu, de semeni, pentru că ei locuiau în morminte, nu mai locuiau în cetate, şi o înstrăinare de ei înşişi. Mântuitorul Iisus Hristos însă doreşte să-l elibereze pe om de duhurile rele, să-l îmblânzească, să-l facă paşnic, nu violent, să-l ducă în comunitate, nu în izolare, să-l ridice, nu să-l coboare sub nivelul demnităţii sale, să-l facă iubitor de semeni, nu răufăcător pentru semeni. Aici vedem diferenţa dintre iubirea milostivă a lui Hristos şi răutatea demonilor. Evanghelia de astăzi este o evanghelie a eliberării, dar este şi o evanghelie profetică, arătând că Mântuitorul Însuşi începe eliberarea umanităţii de sub stăpânirea diavolului prin aceste vindecări sau eliberări ale oamenilor de puterile demonice şi această putere de vindecare o va da Sfinţilor Apostoli şi prin ei Bisericii Sale. În Biserică avem mai multe rugăciuni pentru alungarea demonilor din oamenii pe care au pus stăpânire. Aceste rugăciuni se citesc însă în stare de post, de smerenie, nu oricând şi oricum, ci după ce preotul s-a spovedit şi se află în stare de post. Ele nu devin formule magice, ci rugăciuni fierbinţi prin care cerem ajutorul lui Dumnezeu ca toţi cei stăpâniţi de duhurile rele să fie vindecaţi, eliberaţi”, a spus Părintele Patriarh Daniel.
Sfinţii Părinţi ne învaţă că asupra omului care este în permanentă legătură cu Dumnezeu, prin rugăciuni şi prin fapte bune, demonii nu au nici o putere, spre deosebire de cel care se înstrăinează de Dumnezeu. De aceea, fiecare om este chemat să împlinească programul vieţii creştine de la botez, şi anume lepădarea de satana, de toate lucrările şi slujitorii lui, şi de toată trufia lui, pentru a se uni cu Hristos şi pentru a dobândi mântuirea sau viaţa veşnică, care înseamnă unirea omului cu Dumnezeu prin har, a mai spus Părintele Patriarh Daniel.
După rugăciunea Amvonului, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române l-a hirotesit arhimandrit pe părintele protosinghel Andrei Anghel, secretar la Cabinetul Patriarhal. „Îl felicităm pe noul arhimandrit Andrei Anghel care, cu aprobarea Sfântului Sinod, a fost hirotesit în această nouă treaptă, fiind călugăr de la vârsta de 14 ani şi având 22 de ani de călugărie. Este de mare nădejde pentru lucrările de la Reşedinţă şi noi ne rugăm lui Dumnezeu să-i dăruiască putere să continue activitatea şi să reprezinte Biserica în relaţiile cu oamenii care vizitează Reşedinţa, care cer sfatul şi ajutorul. Această încurajare este şi un semn de recunoştinţă, dar şi de apreciere pentru tot ceea ce a făcut în ani mulţi de slujire la Mănăstirea Bistriţa, apoi la Reşedinţa mitropolitană de la Iaşi şi în mod deosebit aici, la Reşedinţa Patriarhală. Ca şi părintele Lucian Bujor, care se ocupă de parc, de «Grădina Maicii Domnului», părintele Andrei şi părintele Paisie Teodorescu se ocupă de Reşedinţă şi este foarte multă lucrare, câte 12-14 ore pe zi, încât adesea avem de stat de veghe, pentru că sunt şi audienţe, şi şedinţe, şi întruniri, şi vizite”, a precizat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.