În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
Despre bătrâneţe din perspectivă creştină
Ieri, 21 februarie, a avut loc în Biserica "Sfântul Vasile cel Mare" din incinta Centrului de Îngrijire şi Asistenţă Nr. 1 din Bucureşti a XVII-a sesiune a Cercului Pastoral "Comunicare şi comuniune" al preoţilor de caritate din spitalele din Bucureşti. Tema conferinţei a fost "Bătrâneţea din perspectivă creştină".
Evenimentul, organizat de Sectorul Social-filantropic şi misionar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, a fost precedat de Sfânta Liturghie, săvârşită în Biserica "Sfântul Vasile cel Mare" din incinta Centrului de Îngrijire şi Asistenţă Nr. 1. Lucrările sesiunii au fost prezidate de părintele Mircea Marian Pintică, coordonatorul preoţilor de spitale din Arhiepiscopia Bucureştilor, şi Eugen Bucur, inspector asistenţă religioasă în cadrul Arhiepiscopiei Bucureştilor. În cadrul conferinţei au fost susţinute două referate de către preoţi de caritate din cadrul centrelor de îngrijire şi asistenţă. Părintele Mirel Ilie de la Centrul de Asistenţă Socială - Ciolpani a arătat că Biserica din primele veacuri creştine şi-a manifestat grija faţă de cei bătrâni şi a exemplificat numeroasele acţiuni filantropice ale Bisericii, precum cele ale Sfântului Vasile cel Mare, vestit pentru întemeierea şi organizarea de spitale. Au fost prezentate vechile bolniţe, locuri unde erau trataţi cei bolnavi şi bătrâni, din ţările noastre, precum cea de la Schitul Jghiaburi, Mănăstirea Bistriţa, ambele din Vâlcea, sau Aşezămintele Brâncoveneşti. Totodată, părintele Mirel Ilie a făcut un scurt istoric al asistenţei religioase în Biserica Ortodoxă Română şi al chipurilor de clerici care s-au dedicat acţiunilor filantropice. "În aşezămintele sociale destinate persoanelor vârstnice şi neajutorate, cât şi în unele spitale, bătrâneţea ca neputinţă fizică, singurătatea şi suferinţa se manifestă mai mult decât altundeva. De aceea, misiunea de înaltă slujire la care suntem chemaţi ne responsabilizează prin încrederea cu care Biserica ne învesteşte ca mesageri ai ei în aceste locuri unde, mai mult ca oriunde, este nevoie de mângâiere şi atenţie permanentă acordate celor care sunt atât de aproape de momentul întâlnirii cu Dumnezeu", a subliniat părintele Mirel Ilie. Izgonirea şi înlocuirea lui Dumnezeu din viaţa noastră Părintele Florin Emanuel Ganciu de la Centrul de Îngrijire şi Asistenţă Nr. 1 a arătat ce înseamnă "bătrâneţea", din punct de vedere etimologic, moral şi teologic, cu fundamente din Sfânta Scriptură. În tratarea celor bătrâni, a subliniat părintele Ganciu, este nevoie de identificarea problemelor cu care se întâlneşte omul bătrân contemporan. "Dacă până cu vreo generaţie în urmă problemele principale, obişnuite, ale vârstnicului erau lipsurile materiale, consecinţă a neputinţei de a mai lucra, a neputinţei de a se mai îngriji pe sine şi boala, pe lângă acestea s-au mai adăugat şi necunoaşterea propriei credinţe şi trăirea unei vieţi lipsite de sens mântuitor. Căutând cauzele unei asemenea stări vrednice de plâns, vedem că ele nu aparţin exclusiv acestei vârste, ci ele se regăsesc pe parcursul întregii vieţi a omului, doar că la bătrâneţe ele devin mai evidente pentru că timpul se scurtează, viaţa se apropie de sfârşit şi vine momentul când conştiinţa îţi spune că vei răspunde pentru cum ţi-ai trăit viaţa în faţa Dreptului Judecător. Iar cauza principală pentru care omul în general, în cazul nostru bătrânul ortodox, nu-şi cunoaşte şi nu-şi trăieşte credinţa este viaţa cu înlocuitori, înlocuirea lui Dumnezeu în viaţa omului cu orice, izgonirea Lui din viaţă şi din lume". Părintele referent a mărturisit că pentru a convinge pe creştin să renunţe la ceea ce a pus în locul lui Dumnezeu în inima sa este nevoie de rugăciune stăruitoare şi de exemplu personal. De asemenea, părintele Emanuel Ganciu a enumerat şapte trepte ale apropierii omului de Dumnezeu. "În primul rând, pentru a te mântui, trebuie să fii şi să rămâi cu şi în Dumnezeu. Pentru a rămâne cu El, trebuie să-L iubeşti. Pentru a-L iubi, trebuie să-L cunoşti. Pentru a-L cunoaşte, trebuie să-L întâlneşti. Pentru a-L întâlni, trebuie să-L cauţi. Pentru a-L căuta, trebuie să-I simţi lipsa. Pentru a-I simţi lipsa, trebuie să renunţi la înlocuitorii Lui cu care ţi-ai umplut viaţa lăsând-o deşartă". În continuare, părintele Emanuel Ganciu a prezentat câteva cazuri pe care le-a întâlnit de-a lungul pastoraţiei sale. După prezentarea referatelor, au urmat discuţii pe marginea subiectului propus.