La Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București a fost lansat miercuri seară, 13 noiembrie 2024, volumul „Forme de organizare și funcționare a monahismului ortodox: tradiție
Duminica Mironosiţelor la Mănăstirea Voivozi
În Duminica a treia după Învierea Domnului, a Mironosiţelor, în altarul de vară al mănăstirii voievodale din localitatea Voivozi, cu hramurile "Naşterea Maicii Domnului" şi "Sfinţii Ierarhi Varlaam, Mitropolitul Moldovei şi Sucevei, şi Ioan de la Râşca şi Secu", Preasfinţitul Sofronie al Oradiei a săvârşit Sfânta Liturghie arhierească, înconjurat de un sobor de 16 slujitori, ieromonahi, preoţi şi diaconi.
Sfânta Mănăstire Voivozi este o străveche vatră monahală, atestată arheologic încă din secolul al XIV-lea, pe vremea voievozilor Balc şi Drag, nepoţi ai lui Dragoş Descălecătorul, de numele lor legându-se şi numele locului, fiind dependentă de vestita Mănăstire "Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil" din Perii Maramureşului, stavropighie a Patriarhiei Ecumenice.
Preasfinţitul Sofronie a fost întâmpinat cu entuziasm de soborul de preoţi, de măicuţele ostenitoare, în frunte cu maica stareţă Teodora, şi numeroşi credincioşi, cu imnul arhieresc. Înălţătoarele cântări şi răspunsurile liturgice au fost date de un grup de teologi. În cadrul slujbei a fost hirotonit întru diacon tânărul teolog Horea Oprea, în vederea primirii tainei preoţiei pe seama Bisericii "Naşterea Maicii Domnului" din localitatea Băile 1 Mai, Protopopiatul Oradea.
Preasfinţitul Sofronie a rostit un cuvânt de învăţătură în care a tălmăcit pericopa evanghelică: "A treia Duminică după Paşti este închinată de Sfânta Biserică femeilor mironosiţe, purtătoare de miruri, care au alergat la mormântul Domnului pentru a-I unge trupul cu miruri, cu miresme". Femeile mironosiţe se întrebau, în drum spre mormânt, cine le va prăvăli piatra de la mormânt, dar au fost surprinse când au găsit piatra dată deja de-o parte. "Ele intră în mormânt şi, aflându-l gol, văd un înger - tânăr îmbrăcat în veşminte luminoase, care le încurajează, arătându-le locul unde a zăcut trupul mort al Mântuitorului, dar, pentru că înviase, acum mormântul era gol. Nu ni se spune în Sfintele Evanghelii cine a prăvălit piatra de la uşa mormântului, nu ni se spune nici cum a înviat Mântuitorul, însă profeţiile ne sugerează că, aşa cum nu s-au stricat peceţile fecioriei Maicii Domnului la naşterea pruncului Iisus, tot aşa, acum, Mântuitorul a ieşit din mormânt nestricând peceţile din piatră".
PS Sofronie a menţionat că, "prin Învierea Sa, Mântuitorul ne arată că trupurile înviate nu numai că sunt nestricăcioase, dar sunt pline de o putere tainică, fără ca prin aceasta firea omenească a celor înviaţi să se transforme în fire dumnezeiască, ci doar îndumnezeită, prin lucrarea harului".
Preasfinţitul Sofronie a adăugat, la final, că ziua femeilor mironosiţe "este adevărata "zi a femeii" în Biserica Ortodoxă, a femeilor purtătoare de miruri, pentru că, în timp ce apostolii l-au părăsit, doar femeile mirofore şi Apostolul Ioan, împreună cu Maica Domnului, au rămas lângă Cruce. Şi tot ele au pornit dis-de-dimineaţă la mormânt, ca să ungă cu miresme trupul Domnului. Aceste exemple ne sunt date ca noi să ne întărim şi să ne bucurăm de marea sărbătoare a Învierii".