De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
„Dumnezeu a răsplătit cu bucuria Învierii persoanele care au văzut suferințele și moartea lui Hristos”
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit în Duminica a 3-a după Paști un cuvânt de învățătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale. Preafericirea Sa a scos în evidență mesajul Evangheliei acestei duminici, faptul că Femeile Mironosițe sunt modele de curaj, de credință și de evlavie în Biserică.
Duminica a 3-a după Paști este dedicată de Biserica Ortodoxă cinstirii Femeilor Mironosițe, sau purtătoare de mir, care au vestit Învierea Domnului cu mult curaj și credință. Patriarhul României a explicat că din Evangheliile după Sfântul Marcu și Sfântul Matei învățăm trei mari adevăruri. „Mai întâi, evlavia și prețuirea lor față de Mântuitorul Iisus Hristos se văd în curajul de a merge dis-de-dimineață la mormântul lui Iisus. În al doilea rând, Femeile Mironosițe au fost cele dintâi ființe umane care au primit de la înger vestea Învierii Domnului, pe Care L-au și întâlnit pe cale, spre casă. În al treilea rând, aceste femei sunt modele de curaj, de credință și de evlavie în Biserică. Fiind trimise de către înger să vestească ucenicilor Învierea lui Hristos, Sfântul Ioan Gură de Aur le-a numit apostoli ai Apostolilor. Aceștia, la rândul lor, vor propovădui învierea popoarelor din lume prin predicarea Evangheliei la toate neamurile”, a explicat Patriarhul României.
Preafericirea Sa a arătat că Biserica prețuiește în mod deosebit persoanele care L-au întâlnit pe Hristos Cel răstignit și înviat, precizând și identitatea mironosițelor: „Astăzi sunt pomenite femeile mironosițe, dar și Iosif din Arimateea și Nicodim, cei care au fost martori activi ai îngropării lui Iisus. Femeile Mironosițe descrise de Evanghelii sunt Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov și a lui Iosi, și Salomeea. Aceste trei femei, în ziua întâi a săptămânii, au cumpărat miruri de mare preț sau aromate ca să meargă să ungă, după obiceiul iudeilor, trupul lui Iisus, completând lucrarea realizată în grabă, vineri seara, de Iosif din Arimateea și de Nicodim, când au uns trupul lui Hristos cu ulei de aloe și smirnă, înfășurându-l în pânză albă și așezându-l în mormânt. Acestor Femei Mironosițe li se adaugă, potrivit sinaxarului acestei duminici, Marta și Maria, surorile lui Lazăr, Ioana, soția lui Huza, ispravnic al lui Irod, precum și Suzana. Mironosițele au văzut, în Sfânta și Marea Vineri, pătimirile pe Cruce ale Mântuitorului Iisus Hristos. De aceea, ele au fost și cele dintâi care au văzut Învierea Lui. Dintre ucenici, numai Sfântul Ioan a rămas lângă Crucea Domnului împreună cu Maica Sa, ceilalți ucenici risipindu-se de frică. Dumnezeu a răsplătit cu bucuria Învierii tocmai pe acele persoane care au văzut suferințele și moartea pe Cruce a lui Hristos, pe Femeile Mironosițe și pe Sfântul Ioan, cel dintâi dintre ucenici care a ajuns la mormântul lui Iisus”.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a precizat că Femeile Mironosițe au dat dovadă de un curaj deosebit, izvorât din evlavia adâncă pe care o aveau față de Mântuitorul Hristos. Acesta a explicat și semnificația răsturnării pietrei mormântului Domnului: „În dimineața Învierii Sale, fiind pe drum, se întrebau cine va prăvăli pentru ele piatra de la ușa mormântului. Ridicându-și ochii, au văzut că piatra era deja răsturnată. La întrebarea lor, a răspuns Dumnezeu Însuși, trimițând un înger care a îndepărtat piatra de la ușa mormântului. Îngerul a făcut acest lucru nu pentru a învia Hristos, căci El deja înviase mai înainte fără să rupă pecețile mormântului, după cum S-a născut din Fecioara Maria fără să îi strice fecioria și după cum în seara zilei Învierii Sale va trece prin ușile încuiate pentru a pătrunde în casa unde se aflau adunați ucenicii Săi. Îngerul a prăvălit piatra pentru ca Femeile Mironosițe să vadă mormântul gol”.
Întâistătătorul Bisericii noastre a relatat și întâlnirea lor cu Mântuitorul înviat din morți, arătând felul în care atitudinea Femeilor Mironosițe, plină de prețuire și evlavie, se reflectă în comportamentul credincioșilor din Biserică. „De la ele au învățat slujitorii Sfântului Altar să se închine până la pământ acolo unde au stat picioarele Lui, pentru că Sfânta Masă și Crucea de lângă ea reprezintă locul răstignirii și mormântul Domnului. Când intră în Altar, clericii fac metanie până la pământ, după modelul învățat de la Femeile Mironosițe care s-au închinat Domnului și au cuprins picioarele Lui. Același adevăr este trăit tainic în Biserică în fiecare duminică. Credincioșii se întâlnesc cu Hristos sărutând mai întâi icoana Învierii Lui, apoi ascultând Evanghelia Învierii de la Utrenie și pe cea rânduită la Sfânta Liturghie, iar la momentul potrivit, împărtășindu-se cu Trupul și Sângele Lui, sărutând piciorul Sfântului Potir. De la aceste femei au învățat slujitorii și credincioșii felul în care trebuie să se comporte la întâlnirea lor cu Hristos, care e pururea prezent în Biserica Sa” , a explicat PF Părinte Patriarh Daniel.
„Aceste Femei Mironosițe le-au prefigurat pe toate femeile care au crezut în Hristos, pe cele devenite, pe parcursul istoriei, mucenițe, dar și pe cele care au crescut în credință copii, care au arătat jertfelnicie pentru construirea de biserici, pentru întreținerea și împodobirea lor, și pentru toată lucrarea filantropică a Bisericii. Femeile Mironosițe sunt modele pentru toate femeile credincioase. (...) Prin exemplul lor, ele au devenit icoane profetice pentru toți cei care Îl iubesc pe Hristos și Îl mărturisesc. În mod deosebit, acestea le reprezintă pe toate femeile credincioase care sunt fie mame, fie monahii. Ele reprezintă și mulțimea femeilor care veghează la căpătâiul bolnavilor, în spitale, mulțimea profesoarelor de religie, a asistentelor medicale și sociale, a celor care lucrează în instituții de educație și cultură și în multe alte domenii de activitate, care poartă în sufletele lor și arată în jurul lor lumina credinței și bucuria Învierii lui Hristos ca speranță a vieții în comuniune cu Dumnezeu și cu oamenii”, a concluzionat Preafericirea Sa.
La final, Patriarhul României a transmis mulțumiri tuturor femeilor creștine pentru întreaga lor activitate săvârșită spre binele Bisericii și al semenilor lor.