Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Expoziţie de pictură bisericească la Mogoşoaia

Expoziţie de pictură bisericească la Mogoşoaia

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Ioan Bușagă - 11 Aprilie 2011

În Galeria Cuhnia de la Palatul Mogoşoaia a fost vernisată duminică, 10 aprilie, expoziţia "Maeştrii picturii murale", dedicată artiştilor Grigore Popescu Muscel şi Maria Popescu Dragomir. La eveniment au participat oameni de cultură, artişti plastici şi numeroşi invitaţi.

Ioan Buşagă

Pictori, dar şi restauratori remarcabili de artă bisericească, cei doi artişti Grigore Popescu Muscel şi Maria Popescu Dragomir au împodobit de-a lungul unei cariere de patru decenii peste 50 de biserici. Ei sunt şi dintre cei mai preţuiţi iconari contemporani, autori ai picturii unor catapetesme de mare frumuseţe care redau strălucire şi culoare diafană unor monumente de vârf ale vechii noastre arte.

"În această expoziţie a fost expusă o serie întreagă de imagini care aduc în faţa privitorului picturile murale de la Borzeşti, ctitoria lui Ştefan, de la Catedrala "Sfinţii Brâncoveni" din Nürnberg, Germania, de la Mănăstirea Lainici, de la Brăila, dar şi alte imagini de la alte lăcaşuri de cult, ale căror teme sunt mai puţin cunoscute în bisericile noastre. Sunt lucrări care prezintă ansambluri. Un ansamblu nu e paşnic, el este un ansamblu de întorsături arhitecturale pe care la un moment dat pictorul trebuie să vină să le aşeze cu compoziţiile şi cu suita de elemente ornamentale ca să pună în valoare o structură, împlinind în felul acesta corabia care poartă pe creştini din lumea aceasta către lumea cealaltă", a spus artistul plastic Grigore Popescu Muscel.

Această expoziţie a fost realizată pentru a aprecia activitatea celor doi artişti. "Mă simt nevrednic de toate lucrurile acestea, dar dacă am fost pus în situaţia asta, nu pot comenta lucrurile. Am lucrat mulţi ani şi am făcut orice lucru cu sentimentul de bucurie ca să fie darul nostru către Dumnezeu", a mai mărturisit artistul.

De asemenea, artista Maria Popescu Dragomir a mărturisit că fără spaţiul bisericesc nu puteau să se exprime aşa de bine şi de frumos şi singurul spaţiu unde au reuşit să îşi dezvăluie trăirea interioară.

Doina Mândru, curatorul expoziţiei, a arătat că pictura în frescă, tehnică pe care o stăpânesc cei doi artişti, este o artă a maximei concentrări, a lucrului alert şi sigur executat pe tencuiala udă, pe care retuşul nu este permis.

"Sobru, precis, pitoresc, plin de poezie şi eleganţă, stilul lui Grigore Popescu depăşeşte formulele clasice, înscriindu-se într-o picturalitate fascinantă. Spiritul transcende materia, dar cu o bucurie vie pe care artistul însuşi o transmite picturii sale prin armonia luminoasă a culorilor, prin căldura lor, prin eleganţa lor, prin eleganţa mişcărilor şi echilibru, printr-o cunoaştere desăvârşită a picturii în frescă. Artistul este însă şi un rar iconograf, maestru al subtilităţii, cât şi al adâncimii teologice. Proba a dat-o în numeroase rânduri, la Borzeşti, înainte de toate, dar şi la Sfântul Gheorghe în Bucureşti, la Mănăstirea Adormirii din Militari, la Tismana, cu ciclul Sfântul Nicodim, ori la Cioclovina de Sus sau, mai recent, în pictura de la Mănăstirea Lainici, unde imaginează în pridvor un inedit ciclu al isihasmului românesc, ori la Câmpina, unde-l înfăţişează pe Sfântul Maxim Mărturisitorul", a reliefat Doina Mândru.

Expoziţia a fost organizată cu sprijinul Primăriei oraşului Bucureşti şi al Centrului cultural "Palatele Brâncoveneşti".