De sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în biserică, joi, 21 noiembrie, Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop‑vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, a slujit la hramul Mănăstirii Peștera din
Fecioara Maria, icoană vie a Bisericii
De Buna Vestire, sărbătoarea zămislirii Mântuitorului Iisus Hristos din pântecele Fecioarei Maria, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul” al Reşedinţei Patriarhale, în care a evidenţiat că „această sărbătoare este începutul întrupării sau înomenirii lui Dumnezeu, pentru ca oamenii să se mântuiască, dăruindu-se lor viaţa veşnică”.
Întâistătătorul Bisericii noastre a subliniat că începutul înomenirii Fiului lui Dumnezeu este și începutul îndumnezeirii omului. „Unindu-se firea dumnezeiască a Mântuitorului Iisus Hristos cu firea Lui omenească, luată din Fecioara Maria, prin lucrarea Duhului Sfânt, se săvârşeşte unirea omului cu Dumnezeu şi prin aceasta se sfinţeşte şi se îndumnezeieşte firea omenească.
Astăzi prăznuim taina cea din veac ascunsă şi de îngeri neştiută, cum se spune în Troparul Născătoarei de Dumnezeu, glasul al 4-lea. Nici îngerii din ceruri nu pot înţelege modul în care Dumnezeu Cel veşnic devine Om în timp şi Dumnezeu Cel necuprins devine cuprins în umanitatea pe care şi-o împropriază. Cântările sărbătorii de astăzi vorbesc despre faptul că Ziditorul intră în zidirea Sa. Cu alte cuvinte, Creatorul lumii devine Creatură după umanitatea Sa. Taina aceasta este atât de mare, încât nu poate mintea să o priceapă, ci doar se minunează de măreţia ei, adică de iubirea smerită şi milostivă a lui Dumnezeu faţă de oameni”, a arătat Preafericirea Sa.
Patriarhul României a explicat că actul întrupării Fiului lui Dumnezeu este unul de conlucrare a celor trei Persoane ale Sfintei Treimi. „Duhul Sfânt deschide creatura spre Creator, Dumnezeu-Tatăl participă prin bunăvoință și inițiativă, iar Sfântul care se naște din Fecioară, Fiul lui Dumnezeu Se va chema. El este Fiul veşnic al lui Dumnezeu, care Se naşte din ea ca Om, de aceea Maica Domnului este Născătoare de Dumnezeu”, a subliniat Părintele Patriarh Daniel. În continuare, Preafericirea Sa a evidenţiat faptul că Fecioara Maria este fiinţa creată, cea mai apropiată de Sfânta Treime, ea fiind mai cinstită decât toate puterile cereşti îngereşti. Mântuirea noastră în Iisus Hristos, a arătat Patriarhul României, se face prin conlucrarea Sfintei Treimi, dar şi prin acceptul liber al Maicii Domnului de a împlini voia lui Dumnezeu. „Îndată ce a auzit explicaţia dată ei de înger, privind naşterea din ea ca om a Fiului lui Dumnezeu, Fecioara Maria, cu multă smerenie şi ascultare, a răspuns: Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău! (Luca 1, 38). În momentul când ea şi-a dat acordul zicând: Fie mie după cuvântul tău, atunci a început de fapt zămislirea Fiului lui Dumnezeu ca Om din pântecele Fecioarei Maria. Înţelegem, aşadar, cât de mult respectă Dumnezeu libertatea umană. Dumnezeu doreşte ca toţi oamenii să se mântuiască, dar se vor mântui numai cei care răspund cu smerită ascultare şi credinţă fermă chemării Lui la mântuire”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Patriarhul României a explicat că Maica Domnului este cinstită ca icoană vie a Bisericii ascultătoare de Dumnezeu și ajutătoare a creștinilor. „Ea este pentru noi ocrotitoare, învăţătoare şi rugătoare. Ea ne învaţă să fim smeriţi şi ascultători şi că prin smerenie dobândim bucurie. Toată cinstea și slava Maicii Domnului vin din calitatea ei de Mamă, Născătoare de Dumnezeu. Maica Domnului este ocrotitoarea familiei și a părinților care nasc copii, este ocrotitoarea copiilor, a mamelor, dar și a fecioarelor. Ea este ocrotitoarea preoților, pentru că Fiul ei este Marele Preot sau Arhiereul veșnic. Este ocrotitoarea monahilor și a monahiilor, care şi-au consacrat viaţa slujirii lui Dumnezeu. Este ocrotitoarea văduvelor, a săracilor, a celor necăjiţi şi este bucurie şi iubire pentru cei care nu-i mai iubeşte nimeni”, a arătat Întâistătătorul Bisericii noastre.