De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Femeia samarineancă, o mărturisitoare a Mântuitorului Iisus Hristos
În Duminica a 5-a după Paști, a Samarinencei, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învățătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale. Preafericirea Sa a subliniat că pasajul evanghelic citit în cadrul Sfintei Liturghii (Ioan 4, 5-42), în care este relatată convorbirea Mântuitorului Iisus Hristos cu femeia samarineancă la fântâna lui Iacov, ne învață că „Hristos Domnul cheamă la mântuire pe toți oamenii”.
Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat că Evanghelia Duminicii a 5-a după Paști conține trei mari învățături sau adevăruri. „În primul rând, Mântuitorul Iisus Hristos este izvorul harului, numit în Evanghelia de astăzi «apa cea vie». În al doilea rând, Hristos Domnul prezice că va veni timpul în care adevărații închinători ai Tatălui din ceruri se vor închina în duh și în adevăr, nu în muntele Garizim și nici în Ierusalim, ci pretutindeni în lume se vor închina în duh și în adevăr. În al treilea rând, Evanghelia ne arată că femeia samarineancă reprezintă popoarele păgâne, care se vor converti la creștinism și care, împreună cu iudeii creștini care L-au primit pe Hristos, vor forma Biserica lui Hristos”, a reliefat Patriarhul României.
În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat semnificația celor două zile petrecute de Mântuitorul Iisus Hristos, la rugămintea stăruitoare a samarinenilor, în cetatea Sihar: „Evanghelia ne arată că locuitorii cetății Sihar L-au chemat pe Iisus să rămână la ei și El a rămas două zile și le-a vorbit lor despre modul în care pot dobândi mântuirea. Sfinții Părinți ai Bisericii interpretează cele două zile ca fiind timpul în care El, în mod concentrat, le-a prezentat învățătura Vechiului Testament și învățătura Evangheliei Sale. Alții interpretează cele două zile ca fiind timpul în care i-a învățat porunca iubirii față de Dumnezeu și porunca iubirii față de aproapele sau față de semeni”.
De asemenea, Preafericirea Sa a explicat că apa cea vie este harul împărtășit lumii prin Duhul Sfânt. „Această Evanghelie ne arată că samarinenii din cetatea Sihar au crezut că Iisus este Mesia. Prin aceasta ei s-au învrednicit de lucrarea harului lui Dumnezeu, care se arată prin Iisus Hristos. De aceea, Evanghelia de astăzi este o pregătire pentru sărbătoarea care va urma după Duminica a 6-a după Paști, și anume Înălțarea la cer a Domnului, și, apoi, pentru Pogorârea Duhului Sfânt. Apa cea vie pe care Mântuitorul o dăruiește este harul împărtășit lumii prin Duhul Sfânt, este harul Preasfintei Treimi în care se arată lucrarea mântuitoare a lui Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh. Deci, adevărații închinători vor fi închinători ai Sfintei Treimi, și anume, se vor închina Tatălui în Duhul Sfânt în stare de rugăciune și vor mărturisi pe Iisus Hristos ca fiind Calea, Adevărul și Viața”, a spus Întâistătătorul Bisericii noastre.
Patriarhul României a vorbit și despre vrednicia femeii samarinence, devenită, din femeie păcătoasă, o mărturisitoare a Mântuitorului Iisus Hristos. „Această femeie este numită de Sfântul Ioan Gură de Aur misionară ca una care a adus nu unul sau doi ucenici la Hristos, ci populația unei întregi cetăți. Sfântul Ioan Gură de Aur o laudă pentru această lucrare a ei, pentru că dintr-o femeie păcătoasă, cu o viață confuză, ea se transformă. Harul lui Hristos este iubirea sfântă, netrecătoare și neînșelătoare. Femeia aceasta, cu afecțiune confuză, căuta o iubire autentică, dar fără harul lui Dumnezeu omul nu poate avea o iubire statornică și o iubire curată și neînșelătoare. De aceea, se vede că această femeie a simțit harul lucrării apei celei vii, adică harul pe care Hristos Domnul l-a dăruit spre vindecarea vieții ei, dar și spre lucrarea pe care ea o va săvârși. Ea aduce la Hristos populația unei cetăți întregi. Prin aceasta vedem cum harul lui Dumnezeu poate schimba viața omului, pe care îl convertește, îl schimbă, îl face mărturisitor al lui Hristos. Femeia aceasta este numită de Fericitul Augustin ca reprezentantă a popoarelor păgâne care vor veni la Hristos și, împreună cu iudeii care vor crede în El, vor forma Biserica lui Hristos compusă din iudei și din neamuri, din alte etnii care vor crede în Hristos. Aici vedem că Evanghelia lui Hristos nu se adresează doar evreilor, ci tuturor popoarelor”, a reliefat Preafericirea Sa.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că, potrivit tradiției Bisericii noastre, după Înălțarea la cer a Domnului și după Pogorârea Duhului Sfânt, femeia samarineancă a fost botezată de Sfinții Apostoli și a primit numele de Fotini, fiind pomenită în data de 26 februarie.
La final, Preafericirea Sa a vorbit despre adevărata închinare pe care trebuie să o aducem lui Dumnezeu. „Mântuitorul Iisus Hristos a profețit timpul în care adevărații închinători se vor închina Tatălui în duh și în adevăr, adică în Duhul Sfânt prin rugăciune, și în adevăr prin mărturisirea dreptei credințe că Iisus Hristos este Fiul veșnic al lui Dumnezeu, Care S-a făcut om pentru mântuirea oamenilor. Adevărații închinători vor fi închinătorii Sfintei Treimi în orice parte a lumii. De aceea, orice biserică ortodoxă devine un loc de închinare indiferent unde s-ar afla, o icoană a Ierusalimului ceresc aici, pe pământ, și va fi un loc în care se va simți apa cea vie, harul Mântuitorului Iisus Hristos, al Preasfintei Treimi, în general, dar descoperit prin Iisus Hristos”, a arătat Patriarhul României.