Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
„Hristos este Lumina lumii, sensul prim şi ultim al creaţiei“
Duminica după Botezul Domnului ne arată legătura dintre Botezul Domnului şi predicarea Evangheliei Mântuitorului Iisus Hristos, legătura dintre Taina Botezului şi Taina Pocăinţei, ca uşi de intrare în Împărăţia lui Dumnezeu. Despre acestea şi despre celelalte învăţături ce se desprind din pericopa citită ieri a vorbit Patriarhul României în predica ţinută la sfârşitul Sfintei Liturghii în Paraclisul "Sfântul Grigorie Luminătorul" al Reşedinţei patriarhale.
Evanghelia rânduită pentru a fi citită în biserici în Duminica după Botezul Domnului prezintă începutul propovăduirii Mântuitorului Iisus Hristos, duminica aceasta fiind în strânsă legătură cu sărbătoarea Botezului Domnului, de pe 6 ianuarie, şi cu sărbătoarea Sfântului Ioan Botezătorul, prăznuită pe 7 ianuarie. În cuvântul de învăţătură rostit în paraclisul Reşedinţei patriarhale, cu hramurile "Sfântul Prooroc Ilie Tezviteanul, Sfântul Grigorie Luminătorul şi Sfântul Daniil Sihastrul", Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a evidenţiat importanţa legăturii Botezului Domnului cu propovăduirea Cuvântului lui Dumnezeu. "Duminica după sărbătoarea Botezului Domnului ne arată legătura dintre Botezul Domnului şi predicarea Evangheliei Mântuitorului Iisus Hristos. În acelaşi timp ne arată legătura dintre Taina Botezului Domnului şi a Botezului nostru şi Taina Pocăinţei ca fiind uşi de intrare în Împărăţia lui Dumnezeu. Evanghelia scoate în evidenţă în mod deosebit faptul că Mântuitorul Iisus Hristos este Lumina lumii, sensul prim şi ultim al creaţiei şi lumina sau sensul permanent al vieţii creştine ca viaţă îndreptată spre Împărăţia cerurilor", a explicat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Dobândirea Împărăţiei cerurilor presupune o schimbare totală a firii omului, a mai arătat Patriarhul României. "Împărăţia lui Dumnezeu care se apropie de oameni cere din partea acestora o schimbare, şi anume o convertire, o înnoire a modului de a gândi, de a vorbi, de a trăi şi de a făptui. Cuvântul "pocăiţi-vă" în limba greacă a Noului Testament înseamnă "schimbaţi-vă". Adică schimbaţi-vă felul de a fi, convertiţi-vă, înnoiţi-vă, şi anume, trebuie să gândim duhovniceşte, să gândim în mod sfânt, nu pătimaş, şi să gândim aşa cum gândeşte Hristos. Trebuie să vedem lumea aşa cum o vede Hristos, adică dar al lui Dumnezeu. Să vedem viaţa ca fiind îndreptată spre Înviere şi spre fericire veşnică, aşa cum ne-a arătat Hristos. Împărăţia cerurilor presupune pocăinţă. De aceea, Taina Botezului care se împărtăşeşte omului şi pentru iertarea păcatelor nu se mai repetă. Ea este baza, ea este temelia tuturor celorlalte sfinte taine, dar Taina Pocăinţei reînnoieşte Botezul prin lacrimi. De aceea s-a spus că Botezul odată săvârşit în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh este unul singur. Mărturisim o singură credinţă, un singur Domn Iisus Hristos şi un singur botez, dar botezul pocăinţei prin lacrimi reînnoieşte botezul nostru în apă şi în Duhul Sfânt", a arătat Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române. Hristos, Lumina lumii De asemenea, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că Mântuitorul Iisus Hristos este "Lumina lumii", văzută de "poporul cel ce stătea în întuneric". "Lumina mare este Iisus Hristos. Lumini ale descoperirii adevărului mântuitor au fost dăruite poporului în mod treptat, prin prooroci. Este o descoperire graduală a adevărului mântuirii. Dar plinătatea acestui adevăr este Iisus Hristos. Este Persoana Sa divino-umană. De aceea El este Calea, Adevărul şi Viaţa. Calea care nu rătăceşte, ci conduce la viaţă veşnică, Adevărul care înlătură orice eroare şi erezie şi Viaţa care nu se sfârşeşte, viaţa veşnică. Hristos este atât lumină pentru viaţa oamenilor, cât şi lumină pentru întreg universul. Pentru că toate au fost făcute în Hristos, prin Hristos şi pentru Hristos. El este sensul prim şi ultim al întregului Univers, dar în mod deosebit al vieţii creştine. De aceea Sfântul Ioan Evanghelistul spune că în El era viaţă şi viaţa era lumina oamenilor, adică lumina care îi conduce pe oameni la viaţa veşnică", a arătat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.