Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Iaşul poate deveni o atracţie turistică a României

Iaşul poate deveni o atracţie turistică a României

Data: 07 Septembrie 2007

▲ Firma Haute Europe, la comanda Primăriei Iaşi, a realizat trei scenarii de dezvoltare social-economică a oraşului Iaşi, unul bazându-se pe resursele de inteligenţă, al doilea pe dezvoltarea oraşului ca centru interregional şi al treilea pe calitatea de oraş industrial modern ▲ Olandezii de la Haute Europe au mai arătat că, la nivel internaţional, oraşul Iaşi este renumit pentru patrimoniul său cultural şi religios, dar, în acelaşi timp, şi pentru peisajul înconjurător, argumente suficiente pentru promovarea turismului în Iaşi ▲ Pentru dezvoltarea activităţilor turistice va fi nevoie de un aeroport modern, o infrastructură rutieră bună, dar şi de înfiinţarea de noi hoteluri, baze sportive sau staţiuni balneare ▲

Municipiul Iaşi şi-a conturat strategia de dezvoltare Orizont 2020, realizată de firma olandeză Haute Europe. Realizatorii studiului au stabilit trei scenarii de dezvoltare social-economică a oraşului Iaşi, la care se adaugă un al patrulea scenariu, bazat pe dezvoltarea turismului, ce interacţionează cu celelalte trei scenarii. Primele trei scenarii pentru Iaşi sunt:

1 - Oraş al serviciilor, bazat pe cunoştinţe: dezvoltarea unei economii bazată pe tehnologii informaţionale şi servicii de instruire,

2 - Oraş comercial inter-regional: folosind la maximum poziţia de frontieră cu UE şi

3 - Oraş industrial modern: extinderea poziţiei puternice pe care oraşul o are în unele domenii ale producţiei către alte domenii a lanţului de producţie.

Promovarea turismului, sursă de dezvoltare socio-economică

Dezvoltarea turismului face parte din toate cele trei scenarii, întrucât Iaşul are un potenţial considerabil pentru aceasta şi deoarece turismul este o opţiune „fără regrete“. Combinaţia bogatului tezaur cultural existent, a evenimentelor anuale, a peisajului ambiant atractiv, a staţiunilor balneare prezente etc. dau posibilitatea dezvoltării sectorului de turism.

Principalul motiv de care s-a ţinut seamă când olandezii au propus dezvoltarea turismului ieşean este patrimoniul cultural bogat, adică bisericile, palatul, mănăstirile, teatrele şi alte monumente istorice, Iaşul fiind capitala culturală a României.

În plus, evenimentele anuale, cum ar fi pelerinajul de Sf. Cuvioasă Parascheva cu peste 1 milion de vizitatori şi săptămâna modei (fashion week), dau un motiv în plus municipalităţii să aleagă turismul drept unul din motoarele de dezvoltare social-economică. Peisajul înconjurător atrăgător cu plante, lacuri şi păduri oferă încă o bază pentru dezvoltarea serviciilor în turism.

La fel, numeroasele conferinţe (medicale, de modă, etc), care sunt organizate în cursul anului în Iaşi, sunt o dovadă că oraşul este atrăgător din punct de vedere turistic. La acestea se adaugă şi disponibilitatea hotelurilor şi a restaurantelor bune, cu toate că numărul paturilor în centrul oraşului este mic (dificultate în a găsi camere libere la hotelurile bune).

„Există un număr crescând de turişti ce vizitează oraşul Iaşi în scop de afaceri şi în scopuri turistice. În prezent, aproximativ 59% din pasagerii aeroportului vin la Iaşi pentru afaceri, 14% în calitate de turişti, 22% din motive personale (familie, prieteni, etc.) şi 5% din alte motive. Oraşul Iaşi este relativ sigur (lipsit de pericol), ceea ce reprezintă un aspect important pentru turiştii străini. De asemenea, şi Grădina Botanică reprezintă un important obiectiv turistic, la fel cum şi casele memoriale ale unor celebri poeţi, scriitori“, se arată în raportul celor de la Haute Europe.

Aceiaşi specialişti au recomandat municipalităţii că pivniţele subterane din oraş pot deveni un punct de atracţie turistică, acestea urmând să atragă, cu siguranţă, un impresionant număr de turişti străini.

Tendinţe şi evoluţii pentru turism

Turismul este unul dintre sectoarele cu cea mai rapidă creştere din lume. De aceea, există şi o cerere din ce în ce mai ridicată pentru calitatea înaltă a produselor şi serviciilor din turism. O altă tendinţă identificată de specialiştii olandezi este cererea din ce în ce mai ridicată pentru turismul activ şi de wellness - sport (golf, echitaţie, etc.), sănătate, spa-uri (staţiuni balneare), relaxare şi îngrijire mentală.

La acestea se adaugă liniile aeriene cu costuri mici, care există în Iaşi şi care facilitează călătoriile dintr-un loc în altul.

Viziune/imagine de viitor

Regiunea oraşului Iaşi este cunoscută în România şi în Europa pentru oportunităţile sale variate în domeniul turismului, cum ar fi turismul cultural - datorită edificiilor istorice, muzeelor, bisericilor, operei, filarmonicii, baletului, concertelor - şi turismul religios - deoarece sunt numeroase biserici, mănăstiri, precum şi pelerinajul anual la Cuvioasa Parascheva. Iaşul ar putea dezvolta şi ecoturismul, având în vedere peisajele, lacurile, pădurile din jur, precum şi plimbări de agrement, excursii, pescuit, sporturi acvatice, călărit, golf.

„Datorită acestei diversităţi de produse, regiunea atrage diferite tipuri de turişti. Turiştii români sunt atraşi în principal de moştenirea culturală a oraşului, elementele religioase, evenimentele anuale şi de structura unică de pivniţe subterane ce sunt pregătite pentru turism. Istoria sociala a oraşului Iaşi este de asemenea făcută vizibilă. Mulţi poeţi şi scriitori renumiţi s-au născut sau au locuit în Iaşi. Aceste locaţii sunt marcate şi conectate cu vremurile moderne de azi prin intermediul indicatoarelor şi panourilor informative“, au arătat, în raportul lor, specialiştii firmei olandeze.

Iaşul, poarta de intrare spre Carpaţi

Olandezii de la Haute Europe au mai arătat că, la nivel internaţional, oraşul Iaşi este renumit pentru patrimoniul său cultural şi religios, dar în acelaşi timp şi pentru peisajul înconjurător. Prin preajma oraşului, sunt câteva staţiuni şi centre de odihnă şi relaxare şi câteva terenuri exclusive de golf pentru a atrage grupul de turişti, orientat spre conceptul de wellness.

Pe termen lung, Iaşul va deveni, de asemenea, şi poarta de intrare spre Carpaţii de Est. Diferite agenţii de turism organizează deja călătorii şi excursii spre partea estică a munţilor. Economia în proces de dezvoltare şi creştere contribuie şi ea la formarea unui sector forte al afacerilor bazate pe turism.

Iaşul ar avea nevoie, în plus, de o pagină de internet specială pentru promovarea turismului. Website-ul oraşului Iaşi este poarta de intrare virtuală spre regiune şi arată principalele puncte de interes turistic, posibilităţile de cazare, posibilităţile de călătorie etc. în limbile internaţionale principale.

Aeroportul oraşului este calea fizică de intrare pentru turişti în regiunea dată. Multe linii aeriene cu costuri reduse au curse directe la Iaşi, din variate ţări, oraşul punând la dispoziţie diferite tipuri de cazare, de la cele de gen „cu rucsacul în spate“ până la hoteluri exclusive.

Nevoia de ghizi bine pregătiţi

„O dată ajunşi în oraş, turiştii sunt călăuziţi de ghizi locali foarte bine educaţi şi erudiţi. Terasele din pieţele din cadrul oraşului sunt aglomerate până la refuz în toiul sezonului atât de către localnici, cât şi de turişti. Centrul oraşului constituie inima socială a timpului liber şi a agrementului, concentrând comerţul cu amănuntul, restaurante şi baruri. Pentru turişti, în căutarea odihnei pe parcursul vacanţei lor, vizitarea oraşului este urmată de relaxarea oferită de luxoasele staţiuni şi centre de «spa» sau de o zi relaxantă pe terenul de golf. În cursul serii, după ce savurează mâncare locală, tradiţională, şi vin la cele mai bune restaurante, diverşii turişti merg la teatru, operă, balet sau concerte de filarmonică, în timp ce tinerii se bucură de plăcerea oferită de prezenţa vieţii nocturne agitate“, susţin reprezentanţii Haute Europe.

Condiţiile necesare

Dacă Primăria vrea să promoveze cât mai bine turismul, va trebui în primul rând să pună un şi mai mare accent pe siguranţa din oraş. În plus, trebuie înfiinţat un birou de promovare a turismului. Sub aspect economic, e nevoie de mai multe hoteluri, centre balneo-climaterice, dar şi de construirea unor terenuri de golf sau pentru alte activităţi sportive. De asemenea, ar fi nevoie şi de înfiinţarea unor şcoli practice de instruire şi formare profesională a ghizilor sau a muncitorilor în domenii apropiate turismului.

O altă necesitate este îmbunătăţirea infrastructurii existente şi în primul rând a aeroportului, prin construirea unui terminal mai spaţios pentru a găzdui corespunzător numărul din ce în ce mai mare de zboruri internaţionale. La fel, şi infrastructura rutieră trebuie îmbunătăţită, prin realizarea de noi străzi spre sau dinspre regiunile apropiate Iaşului.