În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
Iconografia bizantină - cadru normativ pentru pictura bisericească actuală
Patriarhia Română în demersurile de formare şi perfecţionare a specialiştilor bisericeşti a iniţiat seria de cursuri „Unitate dogmatică şi specific naţional în pictura bisericească“, ajunsă în acest an, 2015 (4-5 mai), la ediţia a III-a şi având ca tematică distinctă activitatea meşterilor iconari şi a zugravilor „de subţire“, adică a pictorilor de biserici.
În tradiţia ortodoxă, pictura bisericească reprezintă o componentă fundamentală a locaşului de cult, rolul său fiind statuat de Sinodul VII Ecumenic de la Niceea (787) pe baza învăţăturii Sfântului Ioan Damaschin (†749), care a formulat răspunsul ortodox: „Eu nu ador materia, ci pe Acela Care pentru mântuirea mea S-a făcut materie“ şi confirmat de Sinodul de la Constantinopol din anul 843, care a întărit rolul sfintelor icoane ca expresii liturgice ale comuniunii harice a Bisericii cu Hristos şi cu Sfinţii Lui, prin rugă-ciune.
De atunci până în prezent, Biserica Ortodoxă a păstrat cu multă consecvenţă aceste fundamente dogmatice, exprimându-le într-o formă elevată în tradiţia picturii bizantine şi post-bizantine.
În acest context s-a înscris şi arta bisericească din Ţările Române, unde s-au dezvoltat şcoli de pictură şi unde au activat importanţi iconari şi pictori bisericeşti. Dacă stilul bizantin a fost cultivat în Ţara Românească, Moldova şi Transilvania în secolele al XIV-lea şi al XV-lea, iar stilul post-bizantin în Ţara Românească în secolele al XV-lea şi al XVI-lea, odată cu epoca lui Matei Basarab (1632-1654) în Ţara Românească şi Vasile Lupu (1634-1653) în Moldova se poate vorbi de şcoli de pictură, care se dezvoltă şi capătă un specific naţional. Iar începând cu şcoala brâncovenească din ultima parte a secolului al XVII-lea şi şcoala post-brâncovenească din secolul al XVIII-lea, care reunesc influenţele exercitate de curentul cultural apusean (venit din Occident), cel „grecesc“, venit din sud-estul european ortodox, şi cel românesc sau autohton, sunt scoase în relief mult mai pregnant trăsăturile cele mai importante ale spiritului românesc: credinţa statornică, bogăţia ideilor plastice şi varietatea formelor de expresie stilistică, în cadrul unităţii unui stil românesc.
Deşi a fost întemeiată pe fondul autohton tradiţional, arta bisericească la români a fost uneori influenţată de curentele ar-tistice care au străbătut Europa în diferite perioade. Se poate totodată observa cum arta religioasă românească în general s-a dezvoltat în strânsă legătură cu arta popoarelor învecinate sau cu a comunităţilor etnice conlocuitoare. Acest contact va duce, pe de o parte, la receptarea unor elemente artistice arhitecturale şi picturale precum cele romano-gotice, renascentiste, baroce sau neoclasice, care se pot observa mai ales în spaţiul transilvănean, iar, pe de altă parte, va transforma meşterii iconari şi zugravii în propagatori ai acestor elemente artistice, chiar dincolo de hotarele Ţărilor Române. Totuşi, dacă în secolul al XIX-lea, în istoria artei religioase româneşti stilul neoclasic devine prevalent, la începutul secolului XX se va simţi nevoia revenirii la tradiţia bizantină, în cadrul stilului neobizantin. De fapt, începând cu anul 1872, stilul bizantin era impus ca normativ prin Legea pentru alegerea mitropoliţilor şi episcopilor eparhioţi şi pentru înfiinţarea consistoriului superior bisericesc, care preciza privind biserica: „pictura, arhitectura şi ornamentaţiunea… să fie conform stilului bizantin“. Iar din acel an Biserica Ortodoxă Română a susţinut în mod consecvent această linie, care, din punct de vedere istoric, este în consens cu tradiţia cea mai autentică de artă bisericească ortodoxă pe pământ românesc, iar din punct de vedere liturgic şi teologic exprimă cu fidelitate credinţa ortodoxă privitoare la finalitatea creaţiei şi a istoriei, şi anume: transfigurarea sau sfinţirea lor prin participare la lumina necreată şi neapusă din Împărăţia cerurilor.
Iconografia bizantină este conformă cu Liturghia ortodoxă bizantină, fiind veşmântul pictural al conţinutului ei spiritual.
De pildă, o Liturghie ortodoxă săvârşită într-un locaş de cult cu pictură barocă nu are o deplină armonie cu veşmântul pictural al spaţiului liturgic în care se săvârşeşte Liturghia. Deci, numai iconografia bizantină este conformă cu Liturghia ortodoxă bizantină. Dacă se săvârşeşte Liturghia ortodoxă pe un câmp, iar mai mulţi arhitecţi sunt chemaţi să prezinte un proiect pentru învelişul arhitectural al acestei Liturghii, vom ajunge la stilul bizantin. Deci, pictura nu este o simplă podoabă. Ea nu este, în primul rând, un element didactic, ci este un element liturgic, participativ la celebrarea Sfintei Liturghii. Chiar atunci când într-o biserică nu se mai săvârşeşte timp de două zile Liturghie, ai impresia că Liturghia continuă prin pictura bizantină, care este conformă cu întreg conţinutul liturgic al Sfintei Liturghii şi, desigur, cu al celorlalte slujbe ale Bisericii.
Fiind conformă cu Liturghia ortodoxă, iconografia bizantină este în acelaşi timp lumină a Crucii şi Învierii lui Hristos, asceză şi bucurie pascală, comemorare a istoriei mântuirii şi pregustare profetică a vieţii cereşti eterne.
Întrucât iconografia bizantină evidenţiază cu prioritate dinamica sfinţirii omului şi a naturii în relaţia lor cu Hristos-Dumnezeu Creatorul şi Mântuitorul lumii, ea nu prezintă natura şi istoria ca realităţi autosuficiente închise în spaţiul tridimensional, ci în dinamica mutaţiei lor profetice spre „cerul nou şi pământul nou“, spre „Ierusalimul ceresc“ despre care vorbeşte cartea Apocalipsei în capitolul 21.
Dacă ne uităm bine la pictura bizantină, ea nu este o copie a realităţii, ci este o interpretare duhovnicească profetică, în lumina Împărăţiei cerurilor, a „veacului ce va să fie“. De aceea, însăşi natura sau creaţia materială (crestele munţilor) este impregnată de lumina harului. Mai mult, în pictura bizantină, pliurile aurii de la veşmintele sfinţilor ne arată că totul este pătruns de lumina cea necreată, nevăzută cu ochii trupeşti, dar simţită sufleteşte prin credinţă. De asemenea, putem observa în pictura bizantină că proporţiile din natură nu sunt respectate, pentru că toate sunt subordonate unui scop: acela al transfigurării. De pildă, niciodată muntele, copacul sau câmpul nu trebuie să treacă deasupra nivelului la care sunt ilustraţi genunchii unui sfânt, pentru ca să se arate că el este detaşat de cele materiale; că nu este prizonierul teluricului, ci că el, încă din lumea aceasta, trăieşte libertatea harică a fiilor lui Dumnezeu. De asemenea, dacă un sfânt avea un trup cu gât scurt, în pictură, el nu mai apare astfel, ci gâtul pare ca o coloană înaltă pe care stă capul ca un templu. Deci, pictura bizantină nu este o copie a realităţii, deoarece pune în evidenţă transfigurarea spirituală a elementelor materiale. Iarăşi, dacă cineva avea urechile mari, în pictură nu are voie să mai apară cu urechile mari, ci mai mici, pentru că ele au interiorizat cuvântul duhovnicesc. Dacă privim ochii sfântului ilustrat, ei sunt în general de trei-patru ori mai mari decât în realitate, pentru că ei reprezintă ferestrele prin care sufletul priveşte în Împărăţia cerurilor. Prin urmare, pictura bizantină nu este o copie naturistă a realităţii istorice, ci este o prezentare transfigurată a realităţii istorice, a mutaţiei profetice a acesteia, din lumea prezentă „spre cerul nou şi pământul nou“ din cartea Apocalipsei (21, 1). Atunci când comparăm o pictură bizantină cu una renascentistă, imediat se observă aceste diferenţe. Aşadar, pictura bizantină nu este o pictură între altele, ci este arta „sui generis“ a Bisericii; ea este Artă Sacră (liturgică), nu simplu artă religioasă. Tablourile lui Rembrandt de inspiraţie religioasă sunt tablouri de artă religioasă, dar ele nu sunt artă bisericească sacră. Aşadar, iconografia bizantină nu este simplă artă religioasă, artă de inspiraţie religioasă, ca un tablou renascentist, ci este creaţia Bisericii şi arta ei proprie, limbajul vizual care exprimă conţinutul spiritual nevăzut, dar trăit prin credinţa Bisericii.
(Nu intrăm prea mult în detalii, ci aşteptăm Îndrumătorul pentru pictura bisericească, iar aceste elemente pe care le-am enunţat acum trebuie să fie cuprinse acolo ca să înţelegem de ce iconografia bizantină este cadrul normativ pentru pictura bisericească ortodoxă.)
Datorită acestei perspective a transfigurării profetice din iconografia bizantină, biserica ortodoxă pictată în care se săvârşeşte Sfânta Liturghie a fost numită „cerul pe pământ“ (Sfântul Gherman al Constantinopolului), având ca scop principal înălţarea spirituală sau mistică a pământenilor în Împărăţia cerurilor.
Toată Ortodoxia este mistică, iar dacă nu mai este mistică, ea este secularizată, adică şi-a pierdut simţul misterului, al întâlnirii tainice, dar reale cu Dumnezeu cel nevăzut şi netrecător. Sfântul Apostol Pavel spune că tot ce este văzut este trecător. Numai realităţile nevăzute sunt netrecătoare (cf. 2 Corinteni 4, 18). Deci, numai Dumnezeu este netrecător şi harul Lui divin necreat, iar credinţa noastră este tocmai legătură sau relaţie cu Dumnezeu Cel nevăzut şi netrecător, prin harul Lui necreat şi netrecător. Aici este esenţa picturii bizantine sau a picturii bisericeşti ortodoxe.
În această direcţie se vor afirma în întreg spaţiul românesc o serie importantă de pictori, unii mai bine-cunoscuţi, alţii mai puţin (astăzi, cei mai cunoscuţi sunt membrii Comisiei de pictură bisericească), care vor reuşi să prezinte, prin aprofundarea conţinutului spiritual al credinţei ortodoxe şi prin creativitatea artistică a formelor de exprimare, universul spiritual autentic al spaţiului românesc ortodox.
Astăzi, în România, avem o mulţime de biserici de o frumuseţe rară, pictate în stilul neobizantin. Aici, în Bucureşti, în ultimii şapte ani, au apărut unele biserici de o frumuseţe deosebită care arată un progres al artei bizantine la noi, mai ales de la Revoluţie încoace (după 1990), ca urmare a însuşirii acestui specific. În acelaşi timp, se vede că pictura românească este o pictură neobizantină, cu preferinţe pentru anumite nuanţe de culori, având o cuminţenie, un echilibru. Considerăm că cele mai frumoase biserici pictate trebuie, cândva, scoase în evidenţă şi prin albume care pot să fie la îndemâna pictorilor mai ti-neri. Se învaţă foarte mult din exemple, mai ales când este vorba de artele vizuale care nu se bazează pe memorare intelectuală, ci pe memorie vizuală. Ar trebui să premiem în fiecare an cele mai frumoase biserici pictate în anii precedenţi, adică să scoatem în evidenţă deosebirea între ce a fost o biserică înainte de pictarea ei în stilul neobizantin şi ce este astăzi. (Vă aduceţi aminte ce a fost Biserica „Sfântul Gheorghe“-Nou înainte de a fi pictată. E o mare deosebire. Anul trecut (2014), a venit un preot rus aici în Bucureşti şi a văzut mai multe biserici, dar a zis despre această biserică: „Asta îmi place cel mai mult, pentru că noi nu avem astfel de biserici, am pierdut pictura bizantină“.) La ora actuală, Biserica Ortodoxă Română este singura din lume care păstrează arta picturii bizantine în frescă. În alte ţări se pictează pe pânză, care este lipită, apoi, pe pereţii bisericii. Aceasta ţine o vreme, 50 de ani, nu trei-patru sute de ani, ca în cazul picturii bizantine în frescă. Noi trebuie să continuăm cu fidelitate această tradiţie, chiar dacă uneori câlţii de cânepă se găsesc mai greu, din anumite motive artificiale (că ar fi pericol de a cultiva canabis). Deci, această pictură în frescă poartă în ea parfumul veşniciei. Durabilitatea în timp a picturii unei biserici arată înveşnicirea artei sacre. Este foarte important să descoperim legătura care există între o frumuseţe permanentă şi un suport al ei rezistent în timp.
Prima lucrare de amploare despre viaţa şi activitatea pictorilor bisericeşti din secolele XVI-XIX o găsim la preotul Ştefan Meteş, lucrare intitulată Din istoria artei religioase române. I Zugravii bisericilor române (1929), care a fost premiată de Academia Română. Aceasta este urmată de studii separate sau monografii. Ediţia din acest an a Conferinţei naţionale „Unitate dogmatică şi specific naţional în pictura bisericească“ readuce în atenţie acest subiect şi, pe baza cercetărilor şi publicaţiilor ulterioare, promovează dezbateri şi subliniază importanţa mesajului picturii bisericeşti şi al artei religioase în lumea contemporană.
Pictorii bisericeşti trebuie să cunoască bine tradiţia învăţăturii bisericeşti ortodoxe, iconografia bizantină şi istoria picturii religioase, pentru a avea capacitatea de a selecta cele mai importante elemente artistice ale înaintaşilor care, corelate cu noţiunile corecte de credinţă, să transmită mesajul artistic al credinţei ca lumină pentru viaţa Bisericii şi a poporului credincios.
Într-adevăr, pictura bisericească este o lumină pentru viaţa Bisericii şi pentru viaţa poporului credincios, deoarece iconografia are ca scop principal apelul sau invitaţia la rugăciune. Este foarte important să înţelegem că în viaţa liturgică icoana nu este un obiect care, mai întâi, trebuie privit îndelung, ci este un obiect liturgic, care susţine întâlnirea noastră cu Hristos. De aceea, de îndată ce vedem icoana, sărutăm chipul persoanei pictat pe icoană, iar ansamblul frescelor înseamnă şi ele un îndemn la rugăciune şi comuniune cu sfinţii. Astfel, chiar dacă s-ar afla, la un moment dat, numai un singur om în biserică, acela nu ar fi singur, ci împreună cu sfinţii din ceruri care se roagă necontenit şi îl cheamă la rugăciune.
Ediţia a III-a a Conferinţei naţionale „Unitate dogmatică şi specific naţional în pictura bisericească“, prin subiectele ce vor fi prezentate, acoperă ca tematică întreg teritoriul românesc, cuprinzând din punct de vedere cronologic epoca medie, modernă şi contemporană şi se constituie ca un omagiu adus meşterilor iconari, zugravi, pietrari sau cunoscători de alte arte, precum broderia, sculptura, argintăria şi decorarea manuscriselor. Toate acestea arată dinamica spirituală, simţul artistic, fineţea, precizia execuţiei şi pot constitui un izvor de inspiraţie pentru arta bisericeas-că din timpul nostru.
Felicităm şi binecuvântăm pe organizatorii, oratorii şi pe toţi participanţii la această conferinţă naţională, exprimându-ne speranţa că lucrările acesteia vor fi un prilej de o cunoaştere mai profundă a tradiţiei picturii bisericeşti şi a artei religioase în general pe teritoriul ţării noastre.
† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Cuvânt rostit la deschiderea Conferinţei naţionale „Unitate dogmatică şi specific naţional în pictura bisericească“ (ediţia a III-a), având ca tematică „Meşteri iconari şi zugravi de subţire (pictori de biserici) “, organizată de Comisia de pictură bisericească a Patriarhiei Române, la sala de conferinţe a Centrului naţional pentru formare continuă Dumitru Stăniloae din Bucureşti, luni, 4 mai 2015. Text revizuit de autor.