Praznicul Naşterii Domnului a adunat şi în acest an mulţimi de credincioşi la Catedrala Mitropolitană din Sibiu. Sfânta Liturghie din ziua marelui praznic a fost săvârşită de
Ieri s-a sfinţit firea apelor
▲ Mii de credincioşi au urcat ieri în dealul Mitropoliei pentru a participa la slujba de sfinţire a apei mari, săvârşită de PF Părinte Patriarh Daniel pe un amplasament special amenajat în curtea Catedralei patriarhale din Bucureşti ▲ Milioane de credincioşi din toată ţara au primit ieri apa care vindecă,
pentru a o duce la casele lor ▲ În localităţile riverane, fluviale sau maritime, slujba Aghezmei mari a avut loc pe malul apei şi, potrivit tradiţiei, preoţii sau ierarhii au aruncat crucile în apă pentru a fi recuperate de cei mai rapizi înotători ▲ La Patriarhie, după Sfânta Liturghie oficiată de PS Vincenţiu Ploieşteanul, Episcop-Vicar patriarhal, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, ieri, s-a ieşit în procesiune până în faţa Catedralei patriarhale, unde începând cu ora 12:00, PF Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu PS Episcop Vincenţiu şi cu un sobor de preoţi şi diaconi, a oficiat slujba de sfinţire a apei care se va lua în fiecare zi, pe nemâncate, până pe 14 ianuarie, când se încheie praznicul cu slujbele şi cântările Bobotezei. Temelia botezului nostru În cuvântul de învăţătură rostit în cadrul slujbei de sfinţire a apei, Părintele Patriarh a explicat sensurile şi înţelesurile duhovniceşti ale sărbătorii Botezului Domnului, ca temelie a Tainei botezului nostru. „Botezul Domnului este temelia botezului creştin. Şi, după cum atunci când Mântuitorul Iisus Hristos s-a botezat în Iordan s-a arătat întreaga Sfântă Treime - adică Fiul, făcut Om se botează în apele Iordanului, iar Duhul Sfânt coboară peste El şi glasul Tatălui îl numeşte Fiu iubit -, tot aşa, la botezul fiecăruia dintre noi, atunci când primim numele de creştin sau numele lui Hristos, se săvârşeşte taina aceasta «În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sf. Duh». Când Mântuitorul Iisus Hristos s-a botezat în apele Iordanului, cerurile s-au deschis şi Duhul Sfânt a coborât peste El. Coborârea aceasta a Duhului Sfânt peste El arată că cerurile se deschid nouă şi Duhul Sfânt se împărtăşeşte nouă atunci când ne botezăm. Şi pentru că ne botezăm, primim harul Preasfintei Treimi şi prin acesta suntem fii duhovniceşti ai lui Dumnezeu. Deci, pentru că Iisus a fost iubit şi noi suntem iubiţi, prin Sfântul Botez, şi devenim fii şi fiice duhovniceşti prin har. Hristos este fiu prin natură, iar noi suntem fii prin har“, a subliniat PF Părinte Patriarh. De asemenea, Prea Fericirea Sa a explicat de ce se sfinţeşte apa în ziua de Bobotează: „Tot astăzi săvârşim deodată cu Taina Botezului Mântuitorului, şi sfinţirea cea mare a apei sau Agheazma mare. De ce?! Pentru că Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Cel unul sfânt, când a intrat în apele Iordanului să fie botezat, pentru păcatele noastre, El, cel fără de păcat, şi să se curăţească, El, singurul curat şi sfânt, atunci s-au sfinţit apele Iordanului. Şi astăzi noi prăznuim şi pomenirea sfinţirii apelor Iordanului. Prin rugăciunile care se citesc la slujba de sfinţire a apei, cerem ca, aşa cum a sfinţit apele atunci, să sfinţească şi acum apa, cu puterea aceluiaşi duh sfânt“. Cum devenim mai întăriţi în credinţă După cum a precizat Patriarhul Bisericii noastre, sfinţirea cea mare a apei are un rost multiplu. În primul rând, este dar de sfinţenie, dar de curăţire, dar de binecuvântare. „Agheazma mare este, deci binefăcătoare pentru toată viaţa noastră creştină, pentru toate zilele din an, dar ea acum se gustă în fiecare zi, opt zile de la rând, pe nemâncate. De ce opt zile şi nu şapte? Pentru că, aşa cum spune într-o rugăciune, ea este curăţitoare spre viaţa veşnică. Gustând opt zile din apa aceasta, ne aducem aminte de botezul nostru, care a fost săvârşit pentru ca noi să avem arvuna vieţii veşnice, mântuirea şi dobândirea vieţii veşnice. Cifra 8 este simbolul veşniciei. Deci, opt zile la rând gustăm apa aceasta, ne sfinţim, ne întărim şi înmulţim în noi harul pe care l-am primit la botez - fără ca aceasta să fie o repetare a botezului, bineînţeles -, ne curăţim şi devenim mai iubiţi de Dumnezeu-Tatăl, mai întăriţi în credinţă de către Dumnezeu-Fiul şi mai sfinţiţi de către Duhul Sfânt“, a mai spus Părintele Patriarh Daniel. Pentru credincioşii care au participat ieri la sărbătoare, pe Dealul Mitropoliei, s-au sfinţit 7.000 de litri de apă. Şi în acest an, de sărbătoarea Botezului Domnului, în perimetrul dintre Catedrala şi reşedinţa patriarhală a fost amplasată o cruce de gheaţă, înaltă de 3 metri şi împodobită cu crengi de brad, busuioc şi flori. Dealul Mitropoliei a fost deszăpezit din vreme, iar căile de acces la slujba religioasă nu au ridicat probleme pelerinilor. Mii de credincioşi din toată ţara au primit agheazmă mare Boboteaza a fost sărbătorită şi cinstită prin slujbele religioase specifice în toată ţara. La Iaşi, slujba Aghezmei celei mari a fost oficiată pe amplasamentul din faţa Catedralei mitropolitane - unde s-a pregătit din vreme o cruce mare din gheaţă -, de un sobor de preoţi şi diaconi, slujtori ai acestui sfânt lăcaş. Sfinţirea apei a fost săvârşită după slujba Sfintei Liturghii. Prezenţi, în ciuda gerului crunt şi a vântului rece, la Mitropolie, credincioşii au luat din 12 butoaie mari şi au dus la casele lor apa sfinţitoare. Apa potabilă ce ajunge în casele celor aproape 140.000 de locuitori ai municipiului Piatra Neamţ a fost sfinţită, ieri, de Bobotează, fiind continuată astfel o tradiţie începută în 1990, informează Rompres. Conducerea companiei judeţene „Apaserv“, cea care furnizează apa potabilă în Piatra Neamţ, a declarat că Boboteaza reprezintă cea mai importantă sărbătoare, în condiţiile în care apa este un lichid vital pentru organism. Apa sfinţită ieri de preotul Constantin Capşa va ajunge şi la robinetele locuitorilor din comunele Dumbrava Roşie, Săvineşti, Roznov, Zăneşti, Girov şi Alexandru cel Bun. Evenimente similare au avut loc şi în oraşele Roman, Târgu Neamţ şi Bicaz, unde captările de apă au fost sfinţite. La Constanţa s-a împărţit agheazmă pe stradă În Piaţa cea Mare din Sibiu, după Sfânta Liturghie, IPS Laurentiu, Mitropolitul Ardealului, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, a oficiat slujba Aghezmei mari. La slujbă au participat toţi preoţii din parohiile Sibiului şi din împrejurimi, informează Radio Trinitas. PS Casian, Episcopul Dunării de Jos, a oficiat ieri slujba Sfintei Liturghii la Catedrala „Naşterea Domnului“ din Brăila, după care a avut loc o procesiune până pe malul Dunării, unde s-a oficiat slujba Aghezmei mari. A urmat tradiţionala ceremonie de aruncare a crucii în apele Dunării şi prinderea acesteia de tinerii brăileni. Şi la Galaţi a avut loc o astfel de procesiune, iar agheazma mare a fost sfinţită la Biserica „Precista“ din Galaţi, tot de PS Episcop Casian. La Constanţa, tradiţionala slujbă de sfinţire a apei celei mari, în cinstea Botezului Mântuitorului Iisus, a fost săvârşită ieri de IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, pe cheiul din Portul Tomis. La sfârşitul ceremoniei religioase, potrivit tradiţiei din ultimii 18 ani, cei mai cutezători dintre participanţii la praznic au avut ocazia să-şi probeze credinţa avântându-se în apa mării, pentru a recupera cele trei cruci, aruncate în acvatoriu de IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului. După sfinţirea apei pe cheiul din Portul Tomis, s-a organizat o procesiune pe străzile oraşului, pentru a împărţi agheazmă celor care nu au reuşit să participe la slujbă. Un amplu ceremonial militar şi religios a avut loc şi la Mangalia, prin oficierea Sfintei Liturghii de un sobor de preoţi militari din Marină, la biserica militară „Sf. Maria“ din Garnizoana Mangalia. A urmat apoi procesiunea către portul turistic din localitate, la care au participat, pe lângă enoriaşi, patru plutoane de soldaţi şi gradaţi voluntari. Ceremonialul religios de sfinţire a apei a fost urmat de ritualul aruncării crucilor în mare, pentru recuperarea cărora s-au întrecut scafandri ai Forţelor Navale. 4.000 de sticle pentru agheazmă, la Baia Mare La Catedrala episcopală din Baia Mare, miile de credincioşi au luat agheazmă în cele 4000 de sticle etichetate, pregătite special pentru eveniment. S-au pregătit pentru credincioşi peste 6.000 de litri de agheazmă. Şi la Călăraşi, slujba de sfinţire a apei, săvârşită de PS Damaschin, Episcopul Sloboziei şi Călăraşilor, a adunat mii de credincioşi în Parcul Central de pe braţul Borcea al Dunării. Au urmat alte manifestări pe care le-a pregătit Primaria Călăraşi. Episcopia Giurgiului a organizat ieri o procesiune religioasă pe traseul Biserica Eroilor-Catedrala episcopală-Parcul Alei-Canalul „Sfântul Gheorghe“ (Canalul plantelor). La Canalul „Sfântul Gheorghe“ din municipiu, cu ieşire la Dunăre, a avut loc tradiţionala aruncăre a crucii sfinţite în apă. A urmat o acţiune comună, organizată în parteneriat cu Mitropolia din Ruse (Bulgaria). La Oneşti au fost amplasate trei cruci de gheaţă, realizate special pentru această sărbătoare, în faţa Catedralei din oraş. Una dintre ele a fost dusă la capela „Sf. Pantelimon“ din curtea spitalului din Oneşti. În toată ţara, Jandarmeria a asigurat ieri ordinea publică pentru desfăşurarea în bune condiţii a manifestărilor religioase prilejuite de sărbătoarea Botezului Domnului. La nivelul întregii ţări au fost angrenaţi peste 1.500 de jandarmi.