Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „Iisus Hristos este izvorul harului divin”

„Iisus Hristos este izvorul harului divin”

Galerie foto (2) Galerie foto (2) Știri
Un articol de: Diac. Emilian Apostolescu - 18 Mai 2025

În Duminica a 5-a după Paști, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învățătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic ­Gheorghe” al Reședinței Patriarhale, tâlcuind textul Evangheliei duminicale ce descrie întâlnirea Mântuitorului Iisus Hristos cu femeia samarineancă (Ioan 4, 5-42).

La începutul cuvântului său, Patriarhul României a arătat că mesajul esențial al Evangheliei duminicale este acela că Hristos îi cheamă la mântuire pe toți oamenii și a enumerat cele trei mari învățături duhovnicești care reies din textul ei: „Iisus Hristos este izvorul harului divin, numit apa cea vie, care îl vindecă pe om de păcat și îi sfințește viața spre a dobândi mântuirea și viața veșnică. A doua învățătură duhovnicească este aceea că Iisus a prezis că va veni timpul când locul de închinare lui Dumnezeu nu va mai fi Templul din Ierusalim, ci orice biserică în care credincioșii se închină Tatălui în Duh și în Adevăr, adică se închină Sfintei Treimi. A treia învățătură: prin lucrarea harului dumnezeiesc dăruit ei de Hristos, femeia samarineancă păcătoasă se convertește și aduce o cetate întreagă la Hristos. Această femeie reprezintă popoarele păgâne care devin creștine și, împreună cu iudeii creștini, formează Biserica lui Hristos”.

Iisus Hristos, dătător de apă vie

În continuare, Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat semnificația harului dumnezeiesc împărtășit oamenilor de Fiul lui Dumnezeu prin lucrarea Sfântului Duh: „Sfânta Evanghelie din Duminica femeii samarinence, a 5-a după Sfintele Paști, se citește acum pentru că ea are legătură cu taina Învierii Domnului, cu taina Înălțării Sale la cer și mai ales cu taina Pogorârii Duhului Sfânt, eveniment care încheie perioada pascală a Penticostarului. Iisus îi spune femeii din Samaria la fântâna lui Iacov, aproape de cetatea Sihar, astăzi satul Ascar: «Dacă ai fi ştiut darul lui Dumnezeu şi Cine este Cel ce-ţi zice: Dă-Mi să beau, tu ai fi cerut de la El şi ţi-ar fi dat apă vie». În primul rând, Evanghelia de astăzi ne învață că Iisus Hristos nu este doar vindecător de boli, ci este dătător de apă vie, adică izvorul harului și al adevărului. Sfântul Apostol Pavel numește har lucrarea mântuitoare a lui Hristos. De aceea, el îi salută pe creștinii din Corint cu această binecuvântare: «Harul Domnului nostru Iisus Hristos şi dragostea lui Dumnezeu şi împărtăşirea Sfântului Duh să fie cu voi!» (2 Corinteni 13, 13), binecuvântare preluată de Biserică în Sfânta Liturghie. Așadar, harul pe care ni-l descoperă și ni-l dăruiește Hristos Domnul conține în el iubirea milostivă a lui Dumnezeu Tatăl și sfințenia Sfântului Duh dăruite oamenilor spre a dobândi viața veșnică. Harul este însăși iubirea Preasfintei Treimi împărtășită oamenilor de Domnul ­Iisus Hristos Cel înviat din morți și înălțat la ceruri prin Duhul Sfânt, Care coboară în lume pentru a-i uni pe oameni duhovnicește cu Hristos, Capul Bisericii, și pentru a le dărui oamenilor viață veșnică”.

Evanghelia Domnului este destinată tuturor popoarelor

Preafericirea Sa a vorbit apoi despre diferențele religioase și culturale între iudeii și samarinenii acelor timpuri care aveau ca rezultat un dispreț reciproc: „Învățătura centrală a Evangheliei de astăzi este faptul că Iisus Hristos dăruiește lumii harul mântuitor, numit apa cea vie, însă El vorbește despre această realitate dumnezeiască sau cerească pornind de la viața pământească. La început, Iisus îi cere femeii samarinence apă obișnuită din fântână mai mult pentru a intra în dialog cu ea, nu pentru a-i explica ce este apa cea vie. Domnul îi cere apă și ca să vadă dispoziția ei sufletească, mai ales că între iudei și samarineni erau multe deosebiri de ordin religios și cultural. Aceștia se disprețuiau și se evitau reciproc. Ținutul Samariei se afla între Galileea, din nordul Țării Sfinte, și Iudeea, din sudul acesteia. Ca să nu se întâlnească cu samarinenii, iudeii îi ocoleau, străbătând distanțe mari, deoarece samarinenii erau considerați oameni de alt neam și de altă credință. Credința mozaică a samarinenilor era amestecată cu multe împrumuturi religioase de la asirieni, aduși în Samaria de regele Asiriei după anul 722 î. Hr. din Babilon, Cuta, Ava, Hamat şi Sefarvaim (4 Regi 17, 23-24). Din aceste motive, samarinenii erau considerați de iudei ca fiind inferiori și trădători, având o credință pervertită prin influențe păgâne. Domnul Iisus Hristos este iudeul care însă nu ocolește Samaria, ci Se întâlnește cu samarinenii din cetatea Sihar și intră în dialog cu ei. Mai întâi, El vorbește cu o femeie din Samaria, trecând astfel prin dialog peste barierele mentale ale ostilității reciproce. El trece peste complexul superiorității iudeilor față de samarineni, iar față de această femeie, El manifestă respect, întrucât și ea este ființă umană, creată după chipul lui Dumnezeu. Prin aceasta se vede că Evanghelia Domnului nu este destinată numai evreilor, ci tuturor popoarelor”.

Iisus cheamă la sfințenie și mântuire atât bărbații, cât și femeile

Vorbind despre mirarea ucenicilor care L-au găsit pe Iisus conversând cu femeia samarineancă, Părintele Patriarh Daniel a explicat: „Domnul Iisus Hristos înlătură o altă barieră mentală, anume complexul superiorității bărbatului față de femeie. În lumea antică păgână, politeistă, femeia era considerată ca fiind doar un obiect util. Bărbatul era stăpân asupra ei și putea dispune de viața ei. Ea putea fi omorâtă fără ca lui să i se întâmple ceva. Poligamia era în floare, iar femeia era umilită și disprețuită. Deși în societatea iudaică femeia se bucura de o anumită considerație, existau totuși mari diferențe de valoare între bărbat și femeie. Prin însuși faptul că vorbește cu o femeie de altă credință și de alt neam, vedem că Iisus cheamă la sfințenie și mântuire atât bărbații, cât și femeile. De aceea, în viața Bisericii lui Hristos vor exista în istorie multe femei sfinte, așa cum se poate vedea și în calendar”.

În încheiere, Patriarhul României a concluzionat: „Domnul Iisus Hristos spune că adevărata credință va fi una spirituală și universală, deoarece Dumnezeu este Duh nelimitat și nu locuiește doar într-un anume loc. Domnul spune că vine ceasul când oamenii se vor închina Tatălui în duh şi în adevăr, nu numai în Ierusalim, ci pretutindeni, adică în fiecare biserică unde este închinat sau adorat Tatăl în duh și în adevăr, adică preaslăvit împreună cu Duhul Sfânt și cu Fiul, Care este Adevărul. Astfel, fiecare biserică ortodoxă devine un Ierusalim oriunde s-ar afla pe pământ, deoarece devine o icoană și o poartă îndreptată spre Ierusalimul ceresc, despre care vorbește cartea Apocalipsei”.