În Cimitirul „Eroii Revoluției” din Capitală au fost pomeniți sâmbătă, 21 decembrie 2024, martirii din decembrie 1989. Slujba Parastasului a fost săvârșită de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul,
„Iisus merge tocmai acolo unde firea umană este scoasă din firescul ei”
În Duminica a 5-a după Rusalii, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, s-a aflat în mijlocul obștii monahale și al pelerinilor de la mănăstirea ilfoveană Samurcășești. Preafericirea Sa a rostit la finalul Sfintei Liturghii un cuvânt de învățătură în care a arătat că, în esență, mesajul Evangheliei duminicale este acela că bunătatea lui Hristos îi eliberează pe oameni de răutatea demonilor.
În cadrul Sfintei Liturghii săvârșite în această duminică, 28 iulie 2024, a fost citit pasajul din Evanghelia după Matei (8, 28-34; 9, 1) ce relatează minunea vindecării celor doi demonizați din ținutul Gadarei. În cuvântul de învățătură rostit, Părintele Patriarh Daniel a subliniat faptul că din Evanghelia duminicală reies trei învățături principale: „În primul rând, chiar și demonii mărturisesc dumnezeirea lui Iisus Hristos și faptul că El este Judecătorul lumii, Care o va judeca la sfârșitul veacurilor. A doua învățătură ne arată că iubirea milostivă a lui Iisus Hristos îi eliberează pe oameni de stăpânirea diavolilor răi. A treia învățătură ne arată că paguba materială poate fi uneori o mustrare pentru cei prea înrobiți de câștigul material”.
Patriarhul României a explicat în continuare că Mântuitorul Hristos a fost singurul care a vrut să îi ajute pe cei doi oameni stăpâniți de diavol și să îi elibereze din starea deplorabilă în care se aflau, motiv pentru care S-a îndreptat către ei din proprie inițiativă: „Iisus merge într-un ținut situat în apropierea cetății Gadara, nefiind invitat de nimeni, ci ducându-Se din proprie inițiativă. Nimeni nu L-a chemat să îi vindece pe acești oameni stăpâniți de demoni pentru că locuitorii cetății Gadara nu îi mai considerau pe cei stăpâniți de duhuri necurate ca fiind oameni, ci demoni, deoarece erau foarte violenți și îi înfricoșau cu violența lor pe toți locuitorii. Evanghelia ne spune că acești demonizați locuiau în morminte. Prin aceasta se vede că ei nu aveau o viață spirituală, ci trăiau în izolare. Erau furioși, violenți și chinuiți de demoni, iar ei, la rândul lor, îi chinuiau pe alți oameni. În mod surprinzător, fără să fie chemat de cineva, Iisus merge tocmai acolo unde firea umană este scoasă din firescul ei, unde omul stăpânit de demoni devine rău, unde firea umană este chinuită. Oamenii nu mai au propria lor gândire și simțire. Mintea și limba lor sunt folosite de demoni care, recunoscând că Iisus este Fiul lui Dumnezeu și Judecătorul lumii, folosesc vocea celor doi oameni și Îl întreabă: «Ai venit aici mai înainte de vreme ca să ne chinuiești?». Acolo unde persoana umană este chinuită de demoni, Iisus merge să elibereze doi oameni de sub stăpânirea lor”.
Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că, după eliberarea celor doi, la rugămintea duhurilor necurate, Mântuitorul le-a dat voie să intre într-o mare turmă de porci din apropiere, iar, în consecință, animalele s-au aruncat în mare și au murit. „Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Domnul Hristos le-a permis acestor demoni să intre în turma de porci ca să arate că demonii au putere limitată și că nici măcar într-o turmă de porci nu pot intra fără voia Sa. În al doilea rând, Mântuitorul a permis acest lucru ca să se vadă că puterea lui Iisus este atât de mare, încât îi poate pedepsi pe demoni, și că intrarea demonilor în porci și aruncarea lor în mare reprezintă, profetic, trimiterea diavolilor în adâncul iadului, la sfârșitul lumii, când El va judeca viii și morții. Așadar, adâncul mării prefigurează adâncul iadului unde Iisus îi va trimite pe toți demonii mândri și răufăcători. Când Iisus S-a apropiat de cei doi oameni, Acesta nu le-a spus nimic, dar demonii s-au simțit tulburați pentru că prezența fizică a lui Iisus lângă cei doi demonizați îi deranja, deoarece El era Sfânt, iar ei erau necurați, deoarece El era Bun și Milostiv, iar demonii erau răi și îi învrăjbeau pe oameni. Contrastul dintre sfințenia și bunătatea lui Iisus, pe de o parte, și răutatea și necurăția demonilor, pe de altă parte, le provoca celor din urmă o stare de neliniște, de tulburare. Un alt motiv pentru care Iisus le-a permis demonilor să intre în porci este acela că, în mod indirect, prin această pagubă materială de 2.000 de animale care s-au înecat în câteva minute, Iisus i-a certat pe locuitorii Gadarei pentru că nu mai erau interesați de oamenii chinuiți de demoni și bolnavi, ci doar de afacerea lor de vânzare a porcilor”, a spus Patriarhul României.
În încheiere, Preafericirea Sa a concluzionat: „Evanghelia ne arată că, atunci când Iisus Hristos este prezent lângă omul care suferă, El are dorința de a-l vindeca și elibera. De aceea, Biserica are rugăciuni speciale pentru alungarea demonilor. Dacă se roagă zilnic, se înseamnă cu semnul Sfintei Cruci și postește miercuri și vineri, fiecare creștin nu are teamă de demoni. Demonii nu pot intra în omul care are credință fierbinte, rugăciune statornică și mintea unită cu Hristos. De aceea, atunci când cerem ajutorul lui Hristos în rugăciuni și când participăm la sfintele slujbe, iubirea Domnului intră în sufletul omului și, fiindcă Duhul lui Hristos Cel Milostiv și Sfânt Se află în omul credincios, demonii nu îndrăznesc să intre în cel credincios, rugător și bun la suflet”.
Daruri pentru obștea monahală
La final, Părintele Patriarh Daniel a felicitat obștea mănăstirii, în frunte cu maica stareță, stavrofora Lucia Bostan, pentru bogata activitate liturgică și misionară a așezământului monahal, dar și pentru preocuparea de a menține frumusețea ansamblului mănăstiresc. De asemenea, Patriarhul României a dăruit obștii tămâie naturală din Oman și mai multe volume apărute la Editurile Patriarhiei Române, iar credincioșilor prezenți, iconițe cu chipul Mântuitorului Iisus Hristos, Păstorul Cel Bun, Doctorul sufletelor și al trupurilor noastre.