De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Înnoire la Biserica Domnească din București
Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, a săvârșit duminică, 30 aprilie, Sfânta Liturghie la Biserica Domnească „Sfântul Anton”-Curtea Veche, Paraclis Patriarhal, din centrul Capitalei. La final, ierarhul a binecuvântat cu agheasmă lucrările de înnoire efectuate la lăcașul istoric și a oferit distincții din partea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel ostenitorilor care s-au implicat în realizarea acestora.
După o perioadă de două luni în care slujbele au fost săvârșite la Altarul de vară, în urma unor lucrări care erau necesare la interior, Biserica Domnească „Sfântul Anton”-Curtea Veche, unul dintre cele mai cunoscute şi mai apreciate lăcaşuri de rugăciune din zona centrală a Capitalei, cu o istorie bogată legată de numele unor mari domnitori ai Țării Românești care s-au rugat aici, a fost binecuvântată prin stropire cu agheasmă.
Lucrările au vizat schimbarea pardoselii cu una din marmură de înaltă calitate, care oferă o înfățișare interioară mai luminoasă a bisericii monument istoric. De asemenea, odată cu acest demers a fost instalat și un sistem de încălzire în pardoseală pentru a oferi credincioșilor confort termic în zilele răcoroase.
Astfel, din nou, credincioşi şi pelerini, dar şi turişti de peste hotare pot să îi treacă pragul, pentru a se închina la racla care adăpostește un fragment din moaștele Sfântului Antonie cel Mare, grabnic ajutător în încercările vieții, dar și de a-și umple inimile de bucurie când vor admira biserica readusă în strălucirea sa de odinioară, cu parfum istoric de curte domnească.
Duminică, în ziua binecuvântării lucrărilor, credincioșii au participat la Sfânta Liturghie săvârșită de Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal, pe un podium din curtea bisericii, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi din care au făcut parte: părintele consilier patriarhal Nicolae Dascălu, parohul Bisericii Zlătari; părintele Ionuţ Dragomir, consilier patriarhal; părintele Florin Busuioc, protoiereu al Protopopiatului Sector 3 Capitală; părintele Gheorghe Zaharia, parohul Bisericii „Sfântul Anton” - Curtea Veche; părintele Constantin Pătuleanu, parohul Bisericii „Sfântul Nicolae”-Udricani; părintele Emil Nedelea Cărămizaru, parohul Bisericii „Sfântul Gheorghe”-Nou; părintele protosinghel Onufrie Cotos de la Mănăstirea Radu Vodă; părintele Ciprian-Florin Apetrei, părintele Florin-Iulian Scuturoiu și părintele Bogdan Nedelcu, slujitori la Biserica Domnească din centrul Capitalei.
În cuvântul de învățătură rostit, ierarhul a tâlcuit pasajul evanghelic rânduit în Duminica a 3-a după Paști, a Mironosițelor, subliniind că textele evanghelice auzite în perioada aceasta ne arată realitatea învierii din morți a Domnului. „Astăzi sărbătorim pe Femeile purtătoare de mir sau Mironosițe pentru că ele au fost martorele Învierii Mântuitorului Iisus Hristos. Ele s-au arătat mai curajoase decât bărbații, decât Apostolii. Când Mântuitorul a fost vândut și arestat, toți s-au lepădat de El, iar în mod evident a făcut-o Petru, cel care se jurase cu puțin timp înainte că va merge, dacă va fi nevoie, cu Domnul până la moarte. Singurul care a rămas credincios până la răstignirea pe cruce a fost Sfântul Ioan Evanghelistul, ucenicul iubit al Domnului. Curajoase fiind, pe tot parcursul suferințelor Sale au fost alături de Iisus preaiubita Sa Maică și Femeile Mironosițe pe care Evangheliile ni le pomenesc. (...) Le serbăm astăzi pentru că ele au fost cele dintâi care L-au văzut pe Domnul înviat în preajma mormântului Său. Venind spre mormânt, ele gândeau îngrijorate cine le va prăvăli piatra de pe ușa mormântului pentru a intra și unge trupul lui Iisus cu miruri de mare preț, dar când s-au apropiat au văzut piatra răsturnată pentru ele. Mântuitorul, când a înviat din morți, pecețile puse de către autoritățile romane la insistențele mai marilor templului erau întregi ca să arate că El, care S-a născut din Fecioara Maria fără să strice pecețile fecioriei, aceasta rămânând pururi fecioară, la fel a ieșit din mormânt fără să strice pecețile mormântului. Piatra a fost răsturnată ca femeile să poată intra în mormânt, să se încredințeze de adevărul Învierii lui Hristos și, împlinind cuvântul îngerului, să meargă și să vestească ucenicilor că Domnul a înviat a treia zi precum a spus”,
a explicat Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul.
Ordine, diplome și distincții bisericești
La finalul Sfintei Liturghii, Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul a oferit distincții din partea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, în semn de mulțumire și prețuire pentru eforturile depuse în finalizarea lucrărilor de înfrumusețare. Părintele paroh Gheorghe Zaharia a primit Ordinul „Maica Domnului Oranta” pentru clerici; părintele coslujitor Ciprian-Florin Apetrei a primit Ordinul „Sfinții Martiri Brâncoveni” pentru clerici; părintele coslujitor Florin-Iulian Scuturoiu a primit Ordiul „Sanctus Stephanus Magnus” pentru clerici, iar părintele coslujitor Marius-Bogdan Nedelcu rangul de sachelar.
De asemenea, Diploma de onoare „Sfântul Apostol Andrei, Ocrotitorul României” a fost oferită: Elenei Zaharia, Angelei Apetrei, Ruxandrei Scuturoiu și Mariei Nedelcu.
Consiliului parohial i-a fost acordată distincția de vrednicie cu chipul Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, iar Comitetului parohial distincția de vrednicie cu chipul Maicii Domnului.
Cu acest prilej, părintele paroh Gheorghe Zaharia i-a mulțumit Preasfințitului Părinte Varlaam Ploieșteanul pentru slujire și le-a prezentat credincioșilor istoria lăcașului de rugăciune, care a trecut printr-un amplu proces de restaurare, și a oferit, la rândul său, icoane binefăcătorilor și susținătorilor acestui proiect.
În continuare, ierarhul a mers în biserică împreună cu soborul de slujitori, unde a săvârșit slujba Aghesmei mici și a binecuvântat lucrările realizate.
Finalizarea acestui proiect de înfrumusețare îmbină roditoarele lucrări ale voievozilor și ctitorilor de altădată cu jertfa continuatoare a ostenitorilor de azi din ogorul Bisericii.