În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
Întruparea Mântuitorului aduce înnoirea omului întru viaţă veşnică
În ziua marelui praznic al Naşterii Domnului, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, înconjurat de soborul Catedralei patriarhale, a săvârşit Sfânta Liturghie. Au participat Alteţele Sale Regale, Prinţul Paul de România şi Prinţesa Lia, precum şi numeroşi credincioşi.
După Sfânta Evanghelie, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că Mântuitorul Iisus Hristos Se naşte într-o lume contradictorie care are nevoie de Dumnezeu. "Evanghelia de astăzi ne arată că Mântuitorul Iisus Hristos, pe de o parte, a fost primit de oameni simpli şi, pe de altă parte, refuzat de oameni mai înstăriţi. A fost cinstit cu daruri de către regi veniţi de la distanţe mari, din Persia şi, în acelaşi timp, a fost prigonit de regele Irod, de teamă ca nu cumva să piardă tronul", a arătat Preafericirea Sa. Evenimentele cu privire la modul naşterii Mântuitorului Iisus Hristos, la locul şi timpul naşterii lui Hristos, relatate de Sfintele Evanghelii după Matei şi după Luca, au fost profeţite cu sute de ani înainte de către proorocii Vechiului Testament. Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a reliefat că orice eveniment relatat de evanghelişti are mai multe înţelesuri duhovniceşti. "Mântuitorul Iisus Hristos Se naşte din femeie pentru că doreşte ca umanitatea să se mântuiască nu din exterior, ca ceva impus, ci din interiorul ei, din interiorul umanităţii Maicii Domnului, care în mod liber acceptă să nască pe Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul lumii, aşa cum a făgăduit Arhanghelului Gavriil zicând: "Fie mie după cuvântul tău. Iată roaba Domnului". Deci, zămislirea sau începutul înomenirii Fiului lui Dumnezeu se realizează după acordul liber exprimat al Fecioarei Maria. Naşterea din femeie ne arată că mântuirea trebuie să vină tot prin familie, pentru că prin prima familie, Adam şi Eva, a venit căderea oamenilor. Femeia l-a îndemnat pe bărbat să mănânce din pomul oprit. Aşadar, prin Eva a intrat păcatul în lume, iar acum prin noua Evă, Fecioara Maria, vine Mântuitorul lumii, Izbăvitorul de păcat şi de moarte, Iisus Hristos, numit de Sfântul Apostol Pavel "Noul Adam". Naşterea aceasta din interiorul umanităţii ne arată în primul rând profunzimea lucrării lui Dumnezeu, ca lucrare de sfinţire, curăţire a omului, de ridicare a lui din păcat spre viaţă sfântă şi viaţă veşnică", a arătat Preafericirea Sa. Naşterea Mântuitorul Iisus Hristos din Fecioara Maria arată importanţa familiei şi valoarea eternă a fiecărui copil care se naşte, deoarece un copil care se naşte în lumea aceasta nu se naşte doar pentru a fi un bun cetăţean al patriei pământeşti, ci dacă va fi botezat în numele Sfintei Treimi şi va trăi potrivit evangheliei iubirii Mântuitorului Iisus Hristos, va fi un cetăţean al Împărăţiei cerurilor. "Hristos Se face prunc ca să ne vestească iubirea părintească eternă a Tatălui" Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a evidenţiat că prin naşterea Sa Mântuitorul lasă pe om să aleagă dacă Îl primeşte sau Îl respinge. "Vedem că Mântuitorul Iisus Hristos respectă libertatea şi demnitatea fiecărui om. El nu forţează, nu se impune, ci se propune. El vine în lume smerit, sub forma unui copil inocent, curat, pe care poţi să-l iubeşti sau poţi să-l ignori, poţi să-l ocroteşti sau poţi să-l laşi să moară. Copilul nu se poate hrăni singur după naştere, nu se poate îmbrăca singur, nu se poate mişca singur, ci pentru toate acestea are nevoie de ajutor. El este dependent de iubirea celor din jur. Deci, Mântuitorul Hristos este Dumnezeu-Copilul, Cel Atotputernic devine cu totul neputincios ca Om. De ce? Pentru că El respectă libertatea noastră şi vrea să fie primit cu iubire, aşa cum primeşti un copil, nu de teamă sau din constrângere, ci din convingere. Prin faptul că Dumnezeu vine în lume nu ca om adult cu forţă fizică, ci vine în lume ca un copil plăpând, smerit, nevinovat şi neajutorat vrea să ne spună că Dumnezeu se propune, nu se impune oamenilor. Dacă vrei, Îl primeşti ca locuitorii din Betleem sau Îl respingi ca locuitorii din casele bogate ale Betleemului. Libertatea aceasta de a-L primi pe Dumnezeu sau de a-L respinge, de a-L iubi sau de a-L ignora, este dată în însuşi faptul că Dumnezeu vine la noi ca un copil. El devine copil şi pentru ca să ne arate nouă cât de mare este taina iubirii părinteşti. Cine nu a fost copil nu a cunoscut iubirea părintească. Cine nu a fost copil nu ştie ce este tata şi ce este mama. Tocmai pentru a ne obişnui pe noi ca şi copii să înţelegem iubirea părintească, Hristos Domnul se face prunc ca să ne arate că vine în lume să vestească iubirea părintească eternă a Tatălui din Ceruri. El Se naşte veşnic din Tată fără mamă şi pe pământ Se naşte din mamă fără tată. Vrea să ne arate cât de mare este taina iubirii părinteşti a tatălui şi a mamei. Copilul are nevoie de iubirea familiei, ca mai târziu, după ce creşte mare, să înţeleagă iubirea familiei sfinte a Bisericii. El se naşte în familia conjugală, dar în familia eclesială a Bisericii, unde folosim expresia de "părinte duhovnicesc", "maică duhovnicească", "fii, fraţi şi surori duhovniceşti", nu-i înţelegem pe cei din Biserică dacă nu i-am trăit mai întâi în familie", a arătat Preafericirea Sa. Biserica, arvuna Împărăţiei celei veşnice Evanghelia ne arată mai multe înţelesuri duhovniceşti. Naşterea Domnului Iisus Hristos într-o peşteră ne arată că Dumnezeu vrea să sfinţească şi Universul din interiorul lui. Peştera mai înseamnă şi locul de înmormântare pentru ca Dumnezeu să ridice pe cei din morminte la viaţă veşnică. Darurile magilor, de asemenea, au câte o semnificaţie duhovnicească, şi anume "aurul înseamnă că Pruncul va fi un Împărat şi Împărăţia Lui nu va avea sfârşit. Anticamera şi arvuna Împărăţiei Lui fără de sfârşit sunt acum în lumea aceasta, Biserica lui Hristos. Tămâia preînchipuie lucrarea Lui de Mare Preot, de Arhiereu Veşnic Care nu aduce jertfe de animale la templu, ci Se aduce pe Sine Însuşi Jertfă lui Dumnezeu ca să arate iubirea Sa mai tare decât moartea, căci Cel Răstignit va fi şi Cel Înviat din morţi. Iubirea Lui faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni este mai tare decât moartea. Smirna ne arată că El va trece prin moarte şi ne va aduce la Înviere. Smirna era folosită la înmormântare pentru a opri descompunerea trupului, împreună cu alte mirodenii. Deci este dorinţa omului de viaţă veşnică, de a birui moartea şi în Hristos Care trece prin moarte şi ajunge la Înviere se biruiesc şi păcatul, şi moartea, care este consecinţa păcatului", a subliniat Întâistătătorul Bisericii noastre. Însemnătatea sărbătorii Naşterii Domnului Sărbătoarea Naşterii Domnului ne dezvăluie adevărul cu privire la existenţa noastră. "Cu prilejul acestei mari sărbători, noi învăţăm adevărul vieţii noastre, şi anume că toată existenţa, cerul şi pământul şi viaţa oamenilor sunt dar de la Dumnezeu. De aceea, în cântările noastre se spune că la darul lui Dumnezeu arătat în Fiul Său făcut Om pentru mântuirea oamenilor, noi răspundem cu daruri. Cerul îi dăruieşte Fiului lui Dumnezeu făcut Om din iubire pentru oameni steaua. Pământul - peştera, magii - darurile şi noi îi dăruim pe Fecioara, cea mai curată fiinţă umană pe care a găsit-o Hristos Domnul când a venit în lume, Fecioara Maria, care a devenit Maica Domnului şi rugătoare pentru noi toţi înaintea Fiului său, Iisus Hristos, Mântuitorul lumii. Din dărnicia lui Dumnezeu arătată în Naşterea lui Iisus Hristos învăţăm şi noi să fim darnici, să arătăm bunătate prin iertare, prin milostenie, prin ajutorarea copiilor orfani, a bătrânilor abandonaţi, a bolnavilor, a celor singuri, a celor îndoliaţi, a străinilor, a celor fără adăpost. Iubirea milostivă şi smerită a lui Dumnezeu ne îndeamnă la iubire smerită şi milostivă faţă de semenii noştri. Acesta este mesajul Crăciunului: Iubire milostivă, smerită şi darnică", a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. La final, Preafericirea Sa a transmis urările de bine şi părinteştile binecuvântări celor care şi-au serbat onomastica şi tuturor credincioşilor din ţară şi din străinătate. Fiecare participant la Sfânta Liturghie de la Catedrala patriarhală a primit din partea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel o iconiţă cu Naşterea Domnului. După Sfânta Liturghie, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a primit un grup de colindători în Reşedinţa patriarhală. Grupul de colindători a fost format din membrii Coralei "Nicolae Lungu" a Patriarhiei Române.