La 25 noiembrie 2018, în anticiparea Centenarului Marii Uniri, un sobor impresionant de ierarhi, condus de Sanctitatea Sa Bartolomeu, Arhiepiscopul Constantinopolului-Noua Romă și Patriarh Ecumenic, și de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, consacra „singurul edificiu reprezentativ al Centenarului României reîntregite”. La șase ani de la acest moment istoric, în urma eforturilor susținute ale echipelor de muncitori, Catedrala Mântuirii Neamului se înfățișează în peisajul urban agitat al Capitalei ca o oază luminoasă de liniște, în care orice om poate să se oprească, să se regăsească pe sine în legătură tainică cu Dumnezeu, dătătorul a tot binele.
„Învăţătorii trebuie să promoveze modele sfinte“
În zilele de 6-7 septembrie a.c., la Palatul Parlamentului, a avut loc cel de-al XXIX-lea Congres Naţional al Învăţătorilor din România şi al Învăţătorilor Români de peste Hotare. Cu acest prilej, PF Părinte Patriarh Daniel a transmis un mesaj prin intermediul pr. lect. Alexandru Gabriel Gherasim, consilier pentru Învăţământ şi Activităţi cu Tineretul al Arhiepiscopiei Bucureştilor. Vă prezentăm în continuare acest mesaj.
„Sufletul culturii este cultura sufletului“ „De voieşti să laşi bogăţie multă copiilor tăi, lasă-le purtarea de grijă a lui Dumnezeu. Să nu căutăm, deci, cum să-i lăsăm bogaţi pe copii, ci cum să-i lăsăm îmbunătăţiţi. Nu le lăsa lor bogăţie, ci să le laşi fapta bună, că aceasta, cu adevărat, este cea mai mare avuţie, aceasta este bogăţia cea nespusă şi necheltuită“. (Sf. Ioan Hrisostom - „Omilia despre creşterea copiilor“) În anul 1989 s-a petrecut minunea întoarcerii poporului român la valorile perene şi sfinte, transmise de-a lungul veacurilor, valenţe constitutive ale identităţii naţionale. Educaţia religioasă creştină, ca parte esenţială a educaţiei generale, reprezintă, astăzi, un factor de sensibilizare profund umană şi de comuniune în societatea românească, un izvor sfânt şi statornic de inspiraţie într-o lume din ce în ce mai dezorientată din punct de vedere spiritual şi cultural. Pregătirea intelectuală a elevilor trebuie să fie luminată şi susţinută de creşterea duhovnicească, necesară dezvoltării fireşti şi armonioase, prin cultivarea şi rodirea permanentă a darurilor Duhului Sfânt. Aşa cum Geografia oferă cunoaşterea configuraţiei spaţiale a Pământului, esenţială pentru cunoaşterea patriei şi planetei, iar Istoria oferă cunoaşterea succesiunii temporale a generaţiilor umane, Religia oferă cunoaşterea comuniunii eterne de iubire între Dumnezeu şi oameni. Viaţa umană adevărată nu se rezumă la dezvoltarea fizică şi la realizarea profesională, ci ea trebuie împlinită şi luminată prin rugăciune şi iubire. La o vârstă a întrebărilor, când copiii sunt tentaţi să caute doar răspunsuri oferite de realitatea imediată, învăţătorii trebuie să promoveze modele sfinte, care pot călăuzi spre Dumnezeu şi spre iubirea de semeni. Şcoala trebuie să rămână un spaţiu sacru, binecuvântat de Preasfânta Treime, un laborator sfânt, în care elevii se pot pregăti atât pentru viaţa din societatea umană terestră, cât şi pentru viaţa şi fericirea veşnică din împărăţia lui Dumnezeu. Cadrele didactice au datoria de a forma generaţiile viitoare ale unui popor credincios, ajutându-i pe copii să preţuiască şi să cultive demnitatea umană, libertatea unită cu responsabilitatea, iubirea sfântă şi generozitatea, nu degradarea umană, libertatea de a face răul, violenţa şi egoismul. Îi felicităm pe organizatorii acestui Congres Naţional al Învăţătorilor din România şi al Învăţătorilor Români de peste Hotare şi îi binecuvântăm pe toţi cei care păstrează vie flacăra credinţei, cultivând în sufletele elevilor respectul faţă de valorile religioase, morale, spirituale şi culturale perene, care au contribuit, de-a lungul secolelor, la plămădirea şi păstrarea identităţii poporului nostru şi la cooperarea paşnică între popoare. † Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române