De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Lumina existenţei omului este viaţa Mântuitorului
În Duminica după Botezul Domnului, Biserica Ortodoxă a făcut pomenirea începutului propovăduirii Domnului Iisus Hristos. În cuvântul de învăţătură rostit în Paraclisul "Sfântul Grigorie Luminătorul" din Reşedinţa patriarhală, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a tâlcuit cuvintele "Poporul care stătea în întuneric a văzut lumină mare şi celor ce şedeau în latura şi umbra morţii lumină le-a răsărit".
Cuvintele profetice au fost rostite prima dată de proorocul Isaia care a vorbit despre propovăduirea Mântuitorului Iisus Hristos sub forma unei luminări sau vestiri a unei lumini. Cei din întunericul neştiinţei au văzut lumină, iar celor care erau în păcate şi sub stăpânirea morţii le-a răsărit o lumină izbăvitoare. "Proorocul Isaia a prevăzut, prezis şi prevestit această lumină mare a prezenţei lui Hristos ca Dumnezeu-Omul între oameni. Lumina mare care s-a arătat poporului evreu este deplinătatea descoperirii dumnezeieşti prin Iisus Hristos. Lumina revelaţiei sau descoperirii dumnezeieşti s-a arătat treptat prin legea lui Moise, prin prooroci. Este o lumină care creşte în etape. Acum însă, în Iisus Hristos S-a arătat plinătate a luminii fiindcă El este Fiul sau Cuvântul veşnic al lui Dumnezeu Care s-a făcut om. Dumnezeu Cuvântul vorbea în Vechiul Testament prin harul Duhului Sfânt folosindu-se de diferiţi oameni aleşi, ca trimişi ai lui Dumnezeu. Acum El Însuşi se face trup, se face om şi este aproape de oameni şi a devenit tocmai ceea ce iubea - adică om - pentru mântuirea oamenilor", a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Viaţa este lumina oamenilor Hristos este lumina lumii nu numai pentru că descoperă deplin pe Dumnezeu şi luminează conştiinţa oamenilor, ci El este izvorul întregii existenţe. El a chemat de la nefiinţă la fiinţă pe om şi întreaga creaţie. "Lumina mare este Hristos, Lumina lumii. De ce este Hristos Lumina Lumii? Pentru că întreg universul a fost făcut de Dumnezeu Tatăl împreună cu Fiul şi cu Duhul Sfânt, dar universul întreg, toată lumea văzută şi nevăzută, s-a făcut în Fiul, prin Fiul şi pentru Fiul. Creaţia întreagă este darul lui Dumnezeu pentru Fiul său care vine în lume, sfinţeşte lumea şi o prezintă Tatălui ca ofrandă sfinţită. Dumnezeu Cuvântul este lumina sau sensul ultim al universului, de aceea Sfântul Ioan Evanghelistul spunea că "Întru El era viaţă şi viaţa era lumina oamenilor". Lumina existenţei fiecărei om este viaţa Mântuitorului Iisus Hristos. Hristos este lumina cea mare deoarece până la Hristos poporul evreu stătea în nedeplinătatea descoperirii. Se spune că stătea şi "în întuneric şi în latura morţii" în înţelesul de întunericul păcatului, că, deşi cunoştea parţial descoperirea dumnezeiască, poporul nu asculta de legea lui Moise, încălca poruncile şi deci cădea adesea în întunericul păcatului", a explicat Preafericirea Sa. Evanghelia ca o lumină Când vorbeşte de lumină, proorocul Isaia se referă şi la Sfânta Evanghelie, la vestea cea bună a mântuirii lumii în Iisus Hristos. "Acum Cuvântul lui Dumnezeu este prezentat în Evanghelia Sa care ne arată nu numai cuvintele, ci şi faptele mântuitoare ale Domnului Hristos. Deci, lumina mare care se arată lumii, mai întâi poporului evreu şi apoi celorlalte popoare, este Evanghelia lui Hristos care-L tălmăceşte pe Hristos, îl exprimă pe Hristos. Hristos şi Evanghelia Sa sunt una, întrucât Evanghelia are ca şi conţinut pe însuşi Hristos, Lumina lumii", a arătat Patriarhul României.