Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Maica Domnului - icoană a pregătirii pentru primirea lui Hristos
Biserica Ortodoxă a prăznuit ieri, 21 noiembrie, Intrarea în biserică a Maicii Domnului. Cu acest prilej, Patriarhul României a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul” din Reşedinţa Patriarhală, în care a reliefat legătura tainică ce există între Maica Domnului şi Biserica lui Hristos, Fecioara Maria fiind numită adesea în cântările liturgice „Biserică sfinţită”, „întrucât ea a purtat pe Hristos în pântecele ei şi apoi pe braţele ei şi L-a arătat lumii, după cum Biserica poartă prin cuvântul Sfintei Evanghelii şi prin Sfintele Taine pe Hristos în ea, şi-L arată lumii”.
Întâistătătorul Bisericii noastre a subliniat faptul că Templul din Ierusalim era o prefigurare a tainei Bisericii lui Hristos, dar şi o preînchipuire a lui Hristos Însuşi. Preafericirea Sa a arătat că la templu, prin ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, unită cu rugăciunea, „Maica Domnului a interiorizat cuvintele Sfintei Scripturi, care toate laolaltă conţin taina lui Dumnezeu Cuvântul, taina lui Dumnezeu Fiul. Deci, Dumnezeu Cuvântul este cuprins tainic în cuvintele Sfintei Scripturi şi acestea îl tălmăcesc pe El (...). Maica Domnului a fost dusă spre binecuvântare nu doar în Sfânta, unde slujeau preoţii, ci şi în Sfânta Sfintelor, unde intra o singură dată pe an arhiereul sau marele preot. Acolo, în Sfânta Sfintelor, unde cândva era Chivotul Legii (înainte de robia babilonică), acolo a fost dusă Maica Domnului ca pruncă, pentru că ea însăşi va deveni Biserică sfinţită, va deveni Chivot în care sălăşluieşte Dumnezeu Cuvântul ca Prunc, Care Se zămisleşte din ea prin lucrarea Duhului Sfânt”, a spus Părintele Patriarh Daniel.
Toţi creştinii sunt chemaţi să devină Biserică sfinţită
În continuare, Preafericirea Sa a explicat de ce Biserica a aşezat sărbătoarea Intrării în biserică a Maicii Domnului la începutul Postului Naşterii Domnului. „Pentru a ne chema la pregătire pentru primirea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, ca să devenim şi noi Biserică sfinţită (...). Maica Domnului, ca icoană a pregătirii pentru primirea lui Hristos în sufletele noastre, este şi icoana vieţii fiecărui creştin. Această sărbătoare ne cheamă la sfinţire, la rugăciune mai multă, la spovedanie, la împărtăşire mai deasă, la o sfinţire a sufletului şi trupului, pentru a deveni un templu sau sălaş sfânt al lui Dumnezeu Cuvântul. O altă sărbătoare care ne îndeamnă mult la milostenie este sărbătoarea Sfântului Ierarh Nicolae. Deci, sfinţirea vieţii şi faptele milosteniei: aceste două dimensiuni sunt principalele lumini călăuzitoare în perioada Postului Naşterii Domnului. Prin această pregătire de rugăciune înălţată către Dumnezeu, de laudă adusă lui Dumnezeu, de împlinire mai fidelă a voii Lui în viaţa noastră, prin fapte bune şi mai ales prin milostenie, noi ne înălţăm duhovniceşte şi devenim templu al Preasfintei Treimi, aşa cum Maica Domnului a devenit prin naşterea Fiului lui Dumnezeu, «Biserică sfinţită» şi «Rai cuvântător»”, a spus Preafericirea Sa.