În Cimitirul „Eroii Revoluției” din Capitală au fost pomeniți sâmbătă, 21 decembrie 2024, martirii din decembrie 1989. Slujba Parastasului a fost săvârșită de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul,
„Maica Domnului reprezintă umanitatea cea mai curată“
▲ Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române s-a aflat ieri la Tulcea, pentru a-l întroniza pe primul Episcop al acestei eparhii ▲ Înainte de ceremonie, s-a oficiat Sfânta Liturghie ▲ În cuvântul de învăţătură, PF Părinte Daniel a evidenţiat semnificaţiile sărbătorii Bunei Vestiri ▲
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, înconjurat de un sobor de arhierei, a oficiat ieri slujba Sfintei Liturghii la Biserica „Buna Vestire“ din municipiul Tulcea. Preafericirea Sa s-a aflat la Tulcea cu ocazia instalării ca Episcop a PS Visarion Bălţat. În cuvântul de învăţătură, Părintele Patriarh a arătat că sărbătoarea Bunei Vestiri este înţeleasă de conştiinţa Bisericii ca fiind începutul mântuirii oamenilor şi „descoperirea tainei celei din veac“, după cum citim şi în troparul praznicului. „Vestea cea bună este adusă de Arhanghelul Gavriil, care îi spune Fecioarei din Nazaret că va naşte pe Mântuitorul lumii. Biserica înţelege acest moment ca fiind începutul zămislirii sau Întrupării Fiului lui Dumnezeu, pentru ca, devenind om, El, care este din veşnicie Dumnezeu, să-i mântuiască pe oameni, să-i elibereze de păcate şi să le dăruiască viaţă veşnică“, a spus PF Părinte Daniel. Preafericirea Sa a explicat înţelesul teologic al troparului, arătând că Fiul lui Dumnezeu Cel nevăzut se face văzut, Cel necuprins se face cuprins, Cel veşnic se face om muritor, pentru ca noi, oamenii, să ajungem părtaşi ai vieţii dumnezeieşti, în iubirea şi lumina veşnică a Preasfintei Treimi. „Faptul că îngerul îi spune Fecioarei că împărăţia Lui nu va avea sfârşit înseamnă că această împărăţie se deosebeşte de toate împărăţiile din lumea aceasta, pentru că toate sunt trecătoare, dar împărăţia Lui nu va avea sfârşit“, a mai spus Patriarhul Bisericii noastre. „Noi am învăţat de la îngeri să o cinstim pe Maica Domnului“ În continuare, Întâistătătorul BOR a explicat că mirarea Fecioarei Maria în faţa cuvântului îngerului şi salutul plin de bună-cuviinţă al acestuia evidenţiază foarte clar că începutul cinstirii Maicii Domnului nu vine de la oameni, ci de la îngeri. „Îngerul Gavriil a fost cel dintâi care i-a arătat plecăciune, i-a arătat respect, i-a arătat închinare, în forma cinstirii unei persoane importante, care este chemată să împlinească voia şi planurile lui Dumnezeu pentru mântuirea lumii. De aceea, ori de câte ori noi ne rugăm lui Dumnezeu, în timpul săptămânii sau în duminici şi sărbători, nu uităm să ţinem împreună taina lui Hristos şi taina Maicii Domnului. Noi am învăţat de la îngeri să o cinstim pe Maica Domnului şi am învăţat din Sfânta Scriptură să nu despărţim pe Fiul de Maica Sa, nici pe Maică de Fiul său. De aceea, arareori Maica Domnului e pictată singură. Totdeauna este pictată cu pruncul în braţe şi El este Cel arătat de ea cu mâna dreaptă. Ea Îl poartă pe Iisus pe braţul stâng, lângă inimă, şi Îl arată lumii cu mâna dreaptă şi spune tainic, în icoană, ceea ce a spus la nunta din Cana Galileii: «faceţi ceea ce vă spune El!»“, a continuat PF Patriarh Daniel. „Bucură-Te, cea prin care răsare bucuria!“ Părintele Patriarh Daniel a arătat că Doxologia este foarte respectată nu numai la noi, în Ortodoxie, ci şi în Biserica Apuseană, ea devenind, în timp, lumină pentru marii compozitori şi pentru toate popoarele creştine, care au lăudat mereu smerenia şi fidelitatea ei în a împlini voia lui Dumnezeu: „Maica Domnului reprezintă umanitatea cea mai curată, cea mai ascultătoare, cea mai smerită, care face voia lui Dumnezeu, care îndeplineşte planul de mântuire al lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu nu voieşte ca omul să lucreze propria mântuire în mod forţat, ci în mod liber. De aceea, în momentul în care ea a zis: «Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău», atunci a început Întruparea Fiului lui Dumnezeu“. În încheiere, Preafericirea Sa a subliniat că, această sărbătoare, care este un praznic împărătesc, căci se referă la zămislirea Mântuitorului, dar şi un praznic al Maicii Domnului, este, pentru noi, izvor de bucurie, căci aduce ridicarea blestemului lui Adam şi începutul mântuirii noastre, prin Vestea Naşterii Mântuitorului Hristos şi prin rugăciunile Maicii Domnului pentru toţi oamenii, care, în Ortodoxie, este numită „rugătoare nebiruită“.