De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
„Naşterea Maicii Domnului, izvor de speranţă şi încredere în Dumnezeu”
Biserica Ortodoxă prăznuieşte în fiecare an, la 8 septembrie, Naşterea Maicii Domnului, prima sărbătoare din anul bisericesc înscrisă cu roşu în calendar. Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reşedinţei Patriarhale, în care a subliniat faptul că sărbătoarea Naşterii Maicii Domnului este o încurajare pentru părinţii care doresc să dea naştere la copii, iar dacă nu pot da naştere, pot adopta sau înfia copii.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat motivul pentru care Biserica a fixat în ziua a opta a lunii septembrie sărbătoarea Naşterii Maicii Domnului: „Prin Fecioara Maria, Hristos-Domnul, Fiul Cel veşnic al lui Dumnezeu, a venit în lume şi biruind moartea prin Înviere ne-a dăruit viaţă veşnică. Cifra 8 simbolizează veşnicia şi infinitul, dar mai ales viaţa veşnică. Cel veşnic, Fiul lui Dumnezeu, Se naşte din Fecioara Maria şi aduce lumii viaţa veşnică. Aşadar, sărbătoarea este fixată în ziua a opta a lunii septembrie, la începutul anului bisericesc, pentru a ne arăta că prin Maica Domnului se face începutul acestei lucrări de dăruire a vieţii veşnice de către Mântuitorul Iisus Hristos”, a spus Părintele Patriarh Daniel.
În continuare, Patriarhul României a vorbit despre viaţa Maicii Domnului, subliniind faptul că ea este rodul rugăciunilor părinţilor ei, Sfinţii Ioachim şi Ana. „Părinţii Fecioarei Maria erau înaintaţi în vârstă şi sufereau foarte mult pentru că nu aveau un copil. În Vechiul Testament se considera că cel care nu are copii nu se bucură de binecuvântare deplină din partea lui Dumnezeu (...). Ca urmare a rugăciunilor lor, Dumnezeu S-a milostivit de ei şi l-a trimis pe Arhanghelul Gavriil să le spună că vor avea un copil. Şi într-adevăr, au primit în dar de la Dumnezeu pe această fiică pe care au numit-o Maria. Ei au făgăduit înainte de naşterea fiicei că o vor închina Domnului şi de aceea, la vârsta de 3 ani, au dus-o la templu ca să fie educată, să înveţe să citească şi să lucreze sub supravegherea unor femei credincioase, până la vârsta de 15 ani”, a arătat Preafericirea Sa.
Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat că numele Maria, în limba ebraică Miriam, înseamnă Cea aleasă, Cea distinsă, Cea nobilă, Doamnă sau Împărăteasă. „Unii spun Că numele Maria ar mai însemna şi Steaua mării, deoarece prin ea s-a binevestit Hristos, Soarele dreptăţii. Este foarte semnificativ să ştim că părinţii Maicii Domnului, Ioachim şi Ana, provin din seminţii diferite, şi anume, Ioachim provine din seminţia lui Iuda, din care se trage şi regele David, iar Ana din seminţia lui Levi, care dădea preoţii în Israel. Maica Domnului se naşte, deci, din doi părinţi, unul de neam regesc, Ioachim, şi celălalt din neam preoţesc, Ana. De aceea, Hristos Domnul, Care Se va naşte din Fecioara Maria, va fi Împăratul cerurilor Cel veşnic şi Arhiereu veşnic”, a explicat Preafericirea Sa.
„Maica Domnului aduce bucurie acolo unde este întristare”
Părintele Patriarh Daniel a mai subliniat faptul că Maica Domnului a avut o vocaţie sau o chemare sfântă, ea fiind prezisă de către prorocii Vechiului Testament ca parte din planul lui Dumnezeu de mântuire a lumii: „În rugăciunile şi cântările Bisericii Ortodoxe, ea este adesea numită cu aceşti termeni liturgici: biserică sfinţită, rai cuvântător, colimvitră, năstrapă sau potir în care s-a dres sau pregătit mântuirea. Maica Domnului a fost anunţată cu secole înainte de profeţi, fie prin cuvinte, fie prin simboluri sau chipuri tainice (...). Această sărbătoare este o încurajare pentru părinţii care doresc să dea naştere la copii şi care întru răbdare, evlavie şi rugăciune speră ca Dumnezeu să le asculte rugăciunea. Iar dacă nu pot da naştere la copii, pot adopta sau înfia copii, pentru că părinte nu este doar cel care dă naştere după trup la copii, adică genitorul biologic, ci părinte este cel care iubeşte copiii, se îngrijeşte de creşterea lor fizică, dar şi de formarea lor spirituală, de educaţia şi de înduhovnicirea lor. Naşterea Maicii Domnului din părinţi înaintaţi în vârstă este semnul unei binecuvântări a lui Dumnezeu, este izvor de speranţă şi de încredere şi, desigur, îndemn la mai multă rugăciune, evlavie şi încredere în Dumnezeu. Maica Domnului este model de smerenie şi de ascultare de Dumnezeu. De aceea, în Acatistul Bunei Vestiri se spune: Bucură-te, ridicarea lui Adam celui căzut. Adam a căzut pentru neascultare faţă de Dumnezeu, iar Maica Domnului, fiind ascultătoare şi smerită, a ridicat firea omenească moştenită din protopărinţii neascultători Adam şi Eva. Totodată, această sărbătoare ne arată iubirea lui Dumnezeu pentru umanitate. Maica Domnului este ocrotitoarea familiilor, a copiilor, dar şi a tuturor oamenilor care au nevoie de ajutorul ei. Este ocrotitoarea văduvelor, a orfanilor, a săracilor, a celor care sunt singuri. Maica Domnului aduce bucurie acolo unde este întristare”.
La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel i-a felicitat pe toţi cei care la naştere au primit numele Maria sau derivate, dorindu-le sănătate şi mântuire, pace şi bucurie.