La 25 noiembrie 2018, în anticiparea Centenarului Marii Uniri, un sobor impresionant de ierarhi, condus de Sanctitatea Sa Bartolomeu, Arhiepiscopul Constantinopolului-Noua Romă și Patriarh Ecumenic, și de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, consacra „singurul edificiu reprezentativ al Centenarului României reîntregite”. La șase ani de la acest moment istoric, în urma eforturilor susținute ale echipelor de muncitori, Catedrala Mântuirii Neamului se înfățișează în peisajul urban agitat al Capitalei ca o oază luminoasă de liniște, în care orice om poate să se oprească, să se regăsească pe sine în legătură tainică cu Dumnezeu, dătătorul a tot binele.
Parastas pentru arhiepiscopul Teofil Herineanu
Sute de credincioşi au participat duminică, 6 noiembrie, în Catedrala mitropolitană din Cluj-Napoca, la Sfânta Liturghie săvârşită de Înalt Preasfinţitul Andrei, Arhiepiscopul şi Mitropolitul Clujului, şi la Parastasul pentru vrednicul de pomenire arhiepiscop Teofil Herineanu. Ierarhul a desluşit cuvintele pericopei evanghelice din Duminica a XXIV-a după Rusalii, care a amintit de minunea învierii fiicei lui Iair: "Dacă acest cort, locuinţa noastră pământească se va strica, avem zidire de la Dumnezeu, casă nefăcută de mână, veşnică, în ceruri". La finalul Sfintei Liturghii, s-a săvârşit un Parastas pentru arhiepiscopul Teofil Herineanu, care a păstorit eparhia de la Cluj între 1957 şi 1992 şi care a trecut la cele veşnice în 3 noiembrie 1992, fiind înmormântat într-o criptă în subsolul catedralei din Cluj-Napoca.
Având în vedere că sâmbătă s-au oficiat slujbe şi rugăciuni de pomenire a celor adormiţi, IPS Andrei a reactualizat declaraţia cu referire la practica incinerării morţilor. "Biserica are raţiunile ei atunci când e vorba de respingerea incinerării. Nu e vorba că Dumnezeu, la Parusie, nu-i va putea învia şi pe cei incineraţi. Ci este vorba de alte considerente morale, dintre care pe unele le trecem în revistă. Este vorba de a respecta cuvântul lui Dumnezeu: "pământ eşti şi în pământ te vei întoarce" (Facere 3, 19). Acest cuvânt al Sfintei Scripturi este preluat de slujba Înmormântării şi de cea a Parastasului. Înmormântarea mărturiseşte atât stricăciunea, cât şi preamărirea şi învierea trupurilor. Incinerarea, promovată în general de oameni nereligioşi, este o contramărturie pentru amândouă. Ar vrea să sugereze că nu este nici stricăciune a trupurilor, nici înviere a lor. Ca şi grâul, trupurile sunt puse în pământ pentru a renaşte la o altă modalitate de existenţă. Înmormântarea Domnului Hristos şi Învierea Sa din morţi au pentru creştini o valoare arhetipală. Să nu mai adăugăm apoi faptul că tradiţia noastră de 2.000 de ani are o mare valoare. Sufletul îţi cere să ai un mormânt al celor plecaţi, lângă care să te reculegi, să pui o floare, să-ţi dai seama că faci parte dintr-un şir nesfârşit de oameni minunaţi care-ţi dau încredinţarea că nu eşti suspendat într-un vid, ci faci parte dintr-un neam. Vizitarea Cimitirului Central din Cluj, de exemplu, are un efect educativ deosebit". (Cosmina Nicoară)