De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Părintele Profesor Ion Bria - vocaţia ecumenică mărturisitoare
La Sibiu, în aceste zile (14-17 mai), la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Andrei Şaguna“, se desfăşoară conferinţa internaţională cu tema „Preotul profesor universitar dr. Ion Bria (1929-2002) - o viaţă şi o operă dedicată misiunii şi unităţii Bisericii. Relevanţa operei sale pentru viaţa bisericească şi socială de astăzi“. Cu acest prilej, Patriarhul Daniel a transmis următorul mesaj.:
Personalitatea părintelui dr. Ion Bria, ca teolog, profesor universitar şi coordonator al mai multor departamente din cadrul Consiliului Ecumenic al Bisericilor, este binecunoscută şi apreciată atât în mediul teologic universitar românesc, cât şi peste hotare. Ucenic apropiat al părintelui Dumitru Stăniloae, a abordat în general teologia dogmatică din perspectiva ecumenică, argumentându-şi poziţiile dogmatice printr-un accent susţinut pe teologia biblică. Preocupările sale teologice s-au centrat pe probleme de eclesiologie, evidenţiind rolul Bisericii Ortodoxe faţă de celelalte confesiuni şi faţă de societatea contemporană. Pentru acest motiv, s-a afirmat că teologia dogmatică a părintelui profesor Ion Bria nu poate fi separată de dimensiunea ecumenică şi interconfesională, depăşind aspectul comparativ şi fiind integrată în cadrul dialogului intercreştin (Teologie Dogmatică şi Ecumenică, Col. Didascalos, 1999). În această privinţă, părintele Ion Bria poate fi considerat un vizionar şi un apologet ortodox al teologiei misionare interconfesionale (Hermeneutica teologică. Dinamica ei în structurarea Tradiţiei, Sibiu, 1999). Dorinţa sa de a elabora o Teologie dogmatică şi ecumenică s-a manifestat chiar de la începutul activităţii sale teologice, fiind ilustrată de teza sa de doctorat, intitulată Aspecte dogmatice ale unirii Bisericilor. Teza a fost urmată de alte lucrări şi studii care dezvoltă aceeaşi idee şi care exprimă intenţia părintelui profesor de a oferi Dogmaticii şi Ecumenismului un nou model, răspunzând nevoilor spirituale şi culturale ale omului contemporan. El a arătat că Teologia dogmatică trebuie să depăşească confesionalismul şi să se implice în teologia refacerii unităţii creştine vizibile. În general, scrisul părintelui profesor are o dimensiune care cheamă la reflecţie asupra unor probleme de ordin pastoral, ecumenic, social şi misionar. Acest ultim aspect devine prioritar după 1989, când părintele profesor se străduieşte să elaboreze o misiologie ortodoxă în armonie cu realităţile pastorale ale lumii de astăzi. A criticat prozelitismul, pe care l-a considerat un obstacol în calea apropierii Bisericilor într-o Europă unită, subliniind rolul şi responsabilitatea Ortodoxiei în mişcarea ecumenică. În lucrarea sa „Ortodoxia în Europa. Locul spiritualităţii române“ (Ed. Trinitas, Iaşi, 1995) arată că, pentru a fi vizibilă în Europa, Biserica Ortodoxă Română trebuie să-şi afirme originea sa apostolică şi faptul că şi-a păstrat identitatea, confruntându-se cu dificultăţi aparent insurmontabile. A reconstituit într-o perspectivă nouă valorile spirituale ale teologiei ortodoxe În cadrul Consiliului Ecumenic al Bisericilor părintele Ion Bria rămâne un nume consacrat de mare teolog şi luptător pentru unitatea Bisericii. El a reconstituit într-o perspectivă nouă valorile spirituale ale teologiei ortodoxe. Părintele a dovedit o profundă pătrundere dogmatică a nuanţelor confesionale pe care le-a valorificat simbolic şi apologetic în lumina învăţăturii de credinţă creştin-ortodoxă a Bisericii noastre. S-a străduit să demonstreze că ecumenismul autentic înseamnă ştiinţă teologică, grijă faţă de întreaga creaţie a lui Dumnezeu, sensibilitate, delicateţe, iubire, rugăciune. Ecumenicitatea este o stare de spirit, ţine de vocaţia omului şi trebuie împărtăşită pe calea dragostei creştine. Părintele a preluat expresia eclesiologică „sobornicitate deschisă“ a părintelui Stăniloae şi a dezvoltat-o în întreaga sa operă teologică. Aceasta demonstrează compatibilitatea între apărarea identităţii Ortodoxiei şi dialogul cu celelalte Biserici, între mântuirea creştinilor în Biserică, pe baza dreptei credinţe, şi misiunea Bisericii în lume, pe baza Evangheliei iubirii lui Hristos faţă de întreaga umanitate. În Biserica Una Sancta, arată că Biserica Ortodoxă nu este o confesiune alături de alte confesiuni, deoarece nu se fundamentează pe o mărturisire de credinţă ulterioară epocii apostolice. Rugăm pe Dumnezeu să binecuvânteze pe toţi participanţii la această conferinţă internaţională întru amintirea părintelui profesor Ion Bria, a cărui viaţă şi operă au fost profund „dedicate misiunii şi unităţii Bisericii“ şi să le dăruiască bucuria luminii Învierii lui Hristos, Domnul nostru. † Daniel Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române