Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Pelerinii Sfintei Parascheva şi ai Sfântului Maxim Mărturisitorul

Pelerinii Sfintei Parascheva şi ai Sfântului Maxim Mărturisitorul

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Constantin Ciofu - 12 Octombrie 2010

La Iaşi, zeci de mii de pelerini din toată ţara stau la rând pentru a se ruga moaştelor Sfintei Parascheva, ocrotitoarea Moldovei, şi ale Sfântului Maxim Mărturisitorul, aduse din Grecia. Duminică, moaştele celor doi sfinţi au fost purtate pe străzile Iaşului în tradiţionalul pelerinaj "Calea Sfinţilor". Ca în fiecare an, mii de pelerini din oraşul Voluntari au venit să se închine sfintei care le ocroteşte oraşul.

Moaştele Sfintei Parascheva şi ale Sfântului Maxim Mărturisitorul au fost purtate duminică seara în pelerinaj pe str. Sf. Andrei, str. Palat, Biserica "Sf. Nicolae" - Domnesc, Bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt. În sunetul clopotelor şi de toacă, cele două racle au fost purtate pe umeri de preoţii îmbrăcaţi în veşminte. La procesiune au participat Înalt Preasfinţitul Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, Preasfinţitul Calinic Botoşăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, şi Preasfinţitul Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, precum şi arhim. Partenie, stareţul Mănăstirii "Sf. Pavel" din Muntele Athos. Peste 5.000 de credincioşi din Iaşi şi din alte zone ale ţării s-au alăturat în rugăciune pelerinajului, intonând, alături de Corul "Basileus" al Seminarului Teologic Liceal Ortodox "Sf. Vasile cel Mare din Iaşi", troparele celor doi sfinţi, dar şi alte cântări. Cele două racle au fost străjuite de făclii ţinute în mâini de studenţi de la Facultatea de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae" din Iaşi. Alţi tineri au mers în faţă cu prapuri, felinare, cruci şi steaguri naţionale.

În faţa Bisericii "Sf. Andrei", Bisericii "Sf. Nicolae" - Domnesc şi a Mănăstirii "Sf. Trei Ierarhi" au fost rostite ectenii. Oamenii care au venit la pelerinajul "Calea Sfinţilor" au ţinut în mâini lumânări aprinse şi busuioc, rugându-se pentru ca sfinţii purtaţi în procesiune să-i ocrotească şi să-i ajute. "Am venit la acest pelerinaj pentru a vedea frumuseţea acestuia şi pentru a-mi manifesta credinţa. Cred în puterea Sfintei Parascheva. Mi-a plăcut pelerinajul pentru că a fost organizat frumos", a mărturisit Elisabeta Vacaru din Iaşi. "Am venit la Sfânta pentru a ne ruga şi pentru a vedea procesiunea. Plec de aici mai împăcat sufleteşte. Sper ca Sfânta Parascheva să ne ajute pentru efortul pe care l-am depus şi să ne ocrotească aşa cum s-a întâmplat şi până acum", ne-a spus Daniel Leon din Iaşi.

Evocarea personalităţii patriarhului Teoctist

În seara zilei de 10 octombrie 2010 a avut loc prima Priveghere din cadrul hramului Sfintei Cuvioase Parascheva, Ocrotitoarea Moldovei, închinată Sfântului Maxim Mărturisitorul, Sfântului Filip, Sfântului Cuv. Teofan Mărturisitorul şi celor dimpreună cu dânşii. Pe parcursul slujbei, pelerinii au continuat să treacă pe sub baldachinul din curtea Catedralei mitropolitane din Iaşi pentru a se închina moaştelor Sfintei Parascheva şi ale Sfântului Maxim Mărturisitorul. "Am venit să-i cinstesc pe sfinţii la ale căror moaşte m-am închinat pentru că aşa am simţit că este bine, că trebuie să fac. Dumnezeu prin mijlocitorii Săi ne ajută", a mărturisit Ecaterina Rădulescu din Iaşi. "M-am rugat pentru curăţirea sufletului, pentru iertarea păcatelor şi pentru mântuire. A rânduit Dumnezeu să trecem mai repede prin dreptul sfintelor moaşte decât în anii trecuţi. Plec de aici cu o linişte şi o pace sufletească", ne-a spus Anastasia Ciobanu din Bucureşti.

Ieri dimineaţă au fost oficiate slujba Miezonopticii, Utrenia şi Sfânta Liturghie (în Catedrala mitropolitană) de către PS Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, urmând ca astăzi, de la ora 7:30 să fie oficiate slujba Miezonopticii, Utrenia şi Sfânta Liturghie arhierească în Catedrala mitropolitană. De la ora 11:30, tot în catedrală, va avea loc o slujbă de pomenire pentru patriarhul Teoctist şi un moment de evocare a personalităţii mitropolitului Teoctist al Moldovei şi Sucevei, în Sala "Dr. Iustin Moisescu" a Centrului eparhial Iaşi. În cadrul acestuia va fi poiectat un film despre activitatea patriarhului Teoctist ca mitropolit (şi locţiitor de mitropolit) al Moldovei şi Sucevei şi va fi lansat volumul "Urme în eternitate - Mitropolitul Teoctist al Moldovei şi Sucevei". Se va vizita apoi expoziţia de cărţi tipărite în perioada păstoririi patriarhului Teoctist în Moldova (vor fi expuse şi imagini cu bisericile construite sau restaurate în această perioadă). De la ora 18:00 va avea loc la Centrul Cultural Francez din Iaşi, lansarea lucrării "Dicţionar bilingv de termeni religioşi ortodocşi", publicată la Editura DOXOLOGIA (în două volume: român-francez şi francez-român), autor lect. dr. Felicia Dumas. De la 21:00 se va oficia slujba de Priveghere în cinstea sărbătorii Aducerii moaştelor Sf. Apostol Andrei la Iaşi (Vecernia, Litia şi Utrenia) - în Catedrala mitropolitană.

Mii de pelerini din Voluntari, la moaştele Sfintei Parascheva

Peste 3.000 de pelerini din oraşul Voluntari, judeţul Ilfov, s-au închinat ieri dimineaţă moaştelor Sfintei Cuvioase Parascheva şi ale Sfântului Cuvios Maxim Mărturisitorul. Cele 55 de autocare au plecat duminică seara spre Iaşi cu două salvări, un cort de prim ajutor şi un echipaj de la Jandarmerie. Coloana de autocare a ajuns în zona Catedralei mitropolitane cu sprijinul Poliţiei Rutiere a municipiului Iaşi. "Pelerinajul, organizat pentru a cincea oară la iniţiativa primarului oraşului Voluntari, Florentin Pandele, este bine-venit pentru toţi cei care au dorit să ajungă la Iaşi să să închine moaştelor Sfintei Parascheva. Am stat la rând doar trei ore, ceea ce este foarte bine, în condiţiile în care în anii trecuţi oamenii au stat şi până la 36 de ore", a declarat Gheorghe Ioja, reprezentantul grupului de pelerini din oraşul Voluntari. Credincioşii din parohiile oraşului Voluntari au stat la rând, s-au închinat moaştelor Sfintei Parascheva şi Sfântului Maxim, după care au intrat în Catedrala mitropolitană. "Este pentru prima dată când ajung la Sfânta. Este ceva deosebit şi mulţumesc celor care au organizat această excursie. După ce m-am închinat sfintelor moaşte am intrat în Catedrala mitropolitană pentru a asculta Sfânta Liturghie şi pentru a lăsa pomelnicele noastre şi ale celor dragi", a spus Elena Nedea din comuna Afumaţi, judeţul Ilfov. În Voluntari se află în construcţie Catedrala cu hramurile "Intrarea Domnului în Ierusalim" şi "Sf. Cuv. Parascheva", care este şi protectoarea oraşului. Tradiţia din ultimii ani este ca după ce credincioşii vin la Iaşi să se închine moaştelor Sfintei Parascheva, să participe la hramul viitoarei catedrale din Voluntari, a cărei piatră de temelie a fost pusă în urmă cu trei ani.