Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „Pictura nu înseamnă doar desen, ci şi trăire“

„Pictura nu înseamnă doar desen, ci şi trăire“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Ioan Bușagă - 15 Aprilie 2013

Candidaţii înscrişi la examenul de admitere pentru stagiatură în pictură bisericească au finalizat perioada de practică şi au participat ieri, 15 aprilie, la primele probe. Scopul examenului organizat de Comisia de pictură bisericească a Patriarhiei Române este de a asigura pentru viitor păstrarea unităţii dogmatice, morale, stilistice şi a calităţii artistice a picturii bisericeşti. 

Primele probe ale examenului de admitere pentru stagiatură a ucenicilor au avut loc în Amfiteatrul „Dumitru Stăniloae“ al Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti. Cei 49 de candidaţi din întreaga ţară au susţinut ieri primele două probe: realizarea unui portret şi a unui studiu anatomic al corpului uman. Astăzi, examenul continuă cu a treia probă, mai complexă, cea de compoziţie cu tematică religioasă. „Examenul de stagiatură este acela care face trecerea de la ucenicie la etapa a doua în pregătirea pictorilor de biserici. După ce au finalizat perioada de ucenicie şi s-au format pe stilul de pictură religioasă, cu caracterul şi particularităţile ei, potrivit textelor biblice şi patristice, vin şi susţin un examen constând în trei probe: portret, desen personaj total şi compoziţie religioasă. Toate acestea sunt analizate de o comisie formată din patru membri, teologi, pictori şi restauratori, care analizează şi apreciază în ce măsură aceştia pot face pictură religioasă. Nu ajunge numai să fie un bun desenator, ci trebuie să fie şi un bun creştin, să ştie să preia informaţii, să se folosească de tradiţia picturii religioase, atât românească, cât şi bizantină, pentru a realiza o pictură canonică“, a precizat Grigore Popescu-Muscel, membru al Comisiei de pictură bisericească a Patriarhiei Române.  
 
Prin proba de astăzi, cea de compoziţie religioasă cu tematică praznicară, se ia în considerare nu doar talentul desenatorului, ci mai ales maniera realizării proporţionalităţii personajelor, a mişcărilor şi a expresivităţii. Cei care vor fi declaraţi respinşi vor efectua o perioadă suplimentară de practică, sub îndrumarea unui alt diriginte de şantier, iar cei care vor fi respinşi de trei ori pierd dreptul de a se mai înscrie şi participa la examenul de admitere pentru stagiatură. 

„Pictura practicată pe un şantier nu este totul“

În timpul perioadei de practică, ucenicii sunt îndemnaţi să viziteze muzee de artă medievală, monumente istorice cu picturi deosebite, precum Biserica „Sfântul Nicolae“ Domnesc din Curtea de Argeş, pronaosul bisericii Mănăstirii Cozia, picturile de la Tismana, Ribiţa sau mănăstirile din nordul Moldovei: Probota, de curând restaurată, Moldoviţa, Suceviţa, Voroneţ ş.a. „Ei, umblând şi formându-se în timp, realizează la un moment dat că pictura pe care o practică pe un şantier nu este totul, ci că trebuie să facă deosebiri între picturi de diferite secole, deosebiri între stil, maniere ş.a., ca să nu ajungem la o plafonare, la o repetiţie inexpresivă, la o pictură moartă. Trebuie să trăiască ceea ce pictează ca astfel şi cel credincios, care participă la slujba religioasă, să aibă emoţia că este totdeauna în faţa lui Dumnezeu. În felul acesta îl ajută sufleteşte să depăşească toate momentele grele şi să se apropie de Iisus Hristos“, a explicat pictorul Grigore Popescu-Muscel. Scopul perioadei de practică este de a asigura în viitor că toţi stagiarii vor realiza o pictură canonică, de inspiraţie divină.