Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Praznicul Floriilor la Catedrala Patriarhală

Praznicul Floriilor la Catedrala Patriarhală

Galerie foto (6) Galerie foto (6) Știri
Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 02 Aprilie 2018

Biserica Ortodoxă a sărbătorit ieri, 1 aprilie 2018, în Duminica a 6-a din Postul Mare, Intrarea Domnului în Ierusalim sau Floriile. La Catedrala Patriarhală, Sfânta Liturghie a fost săvârşită, în prezenţa a numeroşi credincioşi, de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu Preasfinţitul Părinte Ieronim Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal, şi cu Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor.

În amintirea momentului Intrării Domnului în Ierusalim, credincioşii care au participat la Sfânta Liturghie de Florii, la Catedrala Patriarhală, au primit din partea Patriarhului României ramuri binecuvântate de finic. În cadrul Sfintei Liturghii a fost citită pericopa evanghelică de la Ioan, capitolul al 12-lea, versetele de la 1 la 18, în care se consemnează ungerea cu mir de nard a Domnului Iisus Hristos în Betania, de către Maria, sora lui Lazăr, precum şi intrarea triumfală a Domnului în Ierusalim. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învăţătură, în care a subliniat că gestul Mariei, sora lui Lazăr, care L-a uns cu mir de nard pe Hristos, a fost un gest inspirat de Duhul Sfânt. „Mântuitorul Iisus Hristos nu este de acord cu gândirea lui Iuda, care pune în contrast cinstirea Mântuitorului şi grija pentru săraci. Gestul Mariei avea un înţeles duhovnicesc mai profund decât grija pentru săraci. A zis deci Iisus: Las-o, că pentru ziua îngropării Mele l-a păstrat. Că pe săraci totdeauna îi aveţi cu voi, dar pe Mine nu Mă aveţi totdeauna (Ioan 12, 7-8). Gestul era profetic, era inspirat de Duhul Sfânt, ca să arate că L-a cinstit pe Mântuitorul Iisus Hristos cu mir de mare preţ, pentru că El se pregătea să meargă spre pătimire, spre răstignire, spre moarte pe cruce şi spre îngropare”, a spus Preafericirea Sa.

Mirul de mare preţ - ofranda pe care Biserica o aduce lui Hristos

Părintele Patriarh Daniel a precizat că gestul Mariei, sora lui Lazăr, a fost înţeles duhovniceşte de Biserică, încât mirul de mare preţ a devenit în Biserică Sfântul şi Marele Mir. „Acest Mir Mare şi Sfânt este pregătit cu multe mirodenii, care simbolizează darurile Duhului Sfânt, din vin curat şi ulei de măsline curat şi este fiert foarte mult până când totul se amestecă, în aşa fel încât el devine un mir care nu se strică, nu îşi pierde mireasma. Sfântul şi Marele Mir este folosit tocmai pentru ungerea Sfintei Mese din Sfântul Altar, atunci când se sfinţeşte o biserică. De ce? Pentru că masa Sfântului Altar sim­bolizează mormântul în care a fost pus Mântuitorul Iisus Hristos, din care El a înviat. De asemenea, cu Sfântul şi Marele Mir se ung Sfintele Antimise, acele icoa­ne de pânză pe care este imprimată tocmai icoana ungerii şi punerii în mormânt a Domnului Iisus Hristos. Cu Sfântul şi Marele Mir sunt unşi toţi cei care se botează în apă şi în Duh, în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. De ce? Pentru că cei care s-au botezat participă la taina morţii şi a Învierii Mântuitorului Iisus Hristos”, a eviden­ţiat Patriarhul României. Prea­fericirea Sa a mai spus că mirul de mare preţ simbolizează în Biserică şi prezenţa Duhului Sfânt în omul credincios, precum şi mulţimea darurilor pe care noi le oferim Domnului ca cinstire: „mulţimea vaselor sfinte, mulţi­mea veşmintelor sfinte şi frumoase, mulţimea picturilor, a crucilor şi a icoanelor pe care le purtăm în procesiune. Toate aceste exprimă preţuirea noastră faţă de Hristos. Aceasta nu înseamnă că nu trebuie să ne mai îngrijim de săraci! Dar nici nu trebuie ca atunci când ne îngrijim de săraci să uităm de Hristos-Domnul, pentru că El este prezent şi pe Masa Sfântului Altar, şi în omul sărac. Mirul de mare preţ este ofranda pe care Biserica o aduce lui Hristos, asemenea Mariei, sora lui Lazăr”, a precizat Întâistătătorul Bisericii noastre.

În partea a doua a predicii, Părintele Patriarh Daniel a vorbit despre înţelesurile duhovniceşti ale sărbătorii Intrării Domnului în Ierusalim. „Intrarea Domnului în Ierusalim arată biruinţa Lui asupra morţii lui Lazăr, pe care l-a înviat din morţi a patra zi, dar şi biruinţa Lui asupra propriei Sale morţi, pentru că El intră în Ierusalim pentru a pătimi, a muri pe cruce, a fi îngropat, dar a treia zi va învia. Învierea lui Lazăr a fost o prefigurare a învierii de obşte, dar Învierea lui Hristos a fost prefigurată prin intrarea aceasta biruitoare, triumfală, în Ierusalim. Aceasta ne arată că Mântuitorul nu ajunge la slava Învierii fără suferinţa Crucii şi că nici un credincios nu poate fi încununat dacă nu s-a luptat, nu poate dobândi bucuria învierii dacă nu şi-a răstignit în timpul postului patimile”, a evidenţiat Preafericirea Sa. De asemenea, Patriarhul României a arătat că Intrarea Domnului în Ierusalimul pământesc este şi o prefigurare a intrării Lui, prin Înviere şi Înălţare, în Ierusalimul Ceresc. „Acum, noi, de Intrarea Domnului în Ierusalim, avem o şansă deosebită, să-L rugăm să intre şi în Ierusalimul sufletului nostru, în viaţa noastră, în inima noastră, în familia noastră, în casa noastră, ca să ne binecuvânteze şi să ne sfinţească”. La final, Preafericirea Sa le-a urat tuturor celor care poartă nume de flori mulţi ani binecuvântaţi, sănătate, mântuire, pace şi bucurie.