De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Praznicul Întâmpinării Domnului la Catedrala Patriarhală
La 40 de zile după sărbătoarea Naşterii Domnului, Biserica noastră prăznuieşte un alt eveniment important din iconomia mântuirii, anume Întâmpinarea Pruncului Iisus la templul din Ierusalim de către Dreptul Simeon şi Prorociţa Ana. Acest praznic împărătesc a fost celebrat la Catedrala Patriarhală prin săvârşirea Sfintei Liturghii de către Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, care a rostit un cuvânt de învăţătură, explicând însemnătatea acestei sărbători.
Catedrala Patriarhală a fost marţi, 2 februarie, loc de popas duhovnicesc pentru credincioşii bucureşteni care au dorit să înalţe rugăciuni de mulţumire lui Dumnezeu cu ocazia praznicului împărătesc al Întâmpinării Domnului. După citirea Sfintei Evanghelii, Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, a rostit un cuvânt de învăţătură în care a arătat importanţa acestui eveniment din viaţa Domnului Hristos, subliniind faptul că primirea în braţe a Mântuitorului de către Dreptul Simeon anticipează primirea Sa lăuntrică în trupurile noastre prin Sfintele Sale Taine.
„Dreptul Simeon şi Prorocița Ana Îl întâlnesc pe Hristos în templu, în casa lui Dumnezeu. De aici se vede importanţa legăturii omului credincios cu lăcaşul de rugăciune. Biserica este locul unde şi noi Îl putem găsi, întâlni şi întâmpina pe Dumnezeu. Ca oameni ştim că, atunci când căutăm pe cineva, locul cel mai sigur unde îl putem găsi este casa lui. De aceea, şi noi, atunci când însetăm de Dumnezeu, când dorim să Îl aflăm pentru a-I pune înainte grijile şi bucuriile vieţii noastre, trebuie să Îl căutăm în casa Lui, care este biserica lui Dumnezeu. Aici ne putem întâlni cu Dumnezeu, El fiind Cel Care ne primeşte şi ne întâmpină. Pilda celor doi oameni drepţi şi sfinţi ne îndeamnă să cultivăm o relaţie strânsă cu biserica şi cu Cel Care locuieşte în biserică, Dumnezeu Cel în Treime închinat. În biserică nu Îl primim pe Hristos doar în braţe, precum oarecând Simeon, ci El, smerindu-Se, Se sălăşluieşte în trupurile noastre, prin împărtăşirea cu Sfintele Sale Taine, intrând astfel în alcătuirea mădularelor noastre, după cum mărturisim în rugăciunile dinaintea primirii Sfintei Euharistii”, a spus ierarhul.
De asemenea, Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul a amintit motivul pentru care Dreptul Simeon a aşteptat vreme îndelungată venirea lui Mesia în rugăciune şi smerenie, la intrarea în templul din Ierusalim: „Dreptul Simeon a participat la traducerea Scripturii Vechiului Testament în limba greacă, la porunca lui Ptolemeu, regele Egiptului. El s-a minunat când a dorit să traducă pasajul despre naşterea lui Mesia dintr-o fecioară de la Prorocul Isaia, deoarece, după logica omenească, o fecioară nu poate zămisli. De aceea, considerând că este o greşeală strecurată de-a lungul timpului, a încercat să îndrepte această presupusă eroare şi a scris «tânără». A doua zi a constatat că era textul iniţial. Acest lucru s-a repetat mai multe zile şi atunci a înţeles că nu era o greşeală, vestindui-se că nu va vedea moartea până ce nu va vedea împlinindu-se această prorocie, adică naşterea lui Mesia dintr-o fecioară. De aceea el aştepta de multă vreme această împlinire, cercetând des templul pentru a obţine dezlegare. În această aşteptare a lui Simeon vedem aşteptarea întregului popor ales, care secole de-a rândul, cu nădejde, a aşteptat să se împlinească multele prorocii ale profeţilor”.
La slujba Utreniei au cântat membri ai Grupului psaltic „Tronos”, iar răspunsurile liturgice au fost oferite de Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române.