De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Praznicul Sfintei Treimi la Paraclisul istoric al Reședinței Patriarhale
Biserica Ortodoxă Română a serbat în ziua următoare Pogorârii Duhului Sfânt praznicul Sfintei Treimi. În cuvântul rostit cu acest prilej în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a vorbit despre descoperirea tainei Sfintei Treimi în Sfânta Scriptură, subliniind centralitatea acesteia în predania Bisericii Ortodoxe.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a evidențiat importanța tainei Sfintei Treimi în învățătura de credință a Bisericii Ortodoxe, subliniind faptul că „Biserica întreagă este plină de Treime”.
„Sfânta Treime este învățătura principală a Bisericii Ortodoxe, formulată mai ales atunci când diferite erezii au încercat să îndepărteze credincioșii de la adevărata înțelegere a credinței ortodoxe, bazată pe Revelația divină cuprinsă în Sfintele Scripturi și în Tradiția Bisericii. Sfânta Treime este Dumnezeul creștinilor, ritmând, prin cântările Bisericii, tot cultul ortodox. Dintre toate comunitățile creștine, Biserica Ortodoxă este cea care insistă cel mai mult, în cultul ei, pe slăvirea Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh. Toate Sfintele Taine ale Bisericii se săvârșesc în numele Preasfintei Treimi și cu harul Preasfintei Treimi. Toate ierurgiile sau lucrările sfinte de binecuvântare se săvârșesc în numele Preasfintei Treimi. De aceea, s-a spus că în Biserica Ortodoxă totul începe cu Sfânta Treime și se sfârșește cu lauda adusă Preasfintei Treimi. Toate slujbele noastre sunt ritmate ca o respirație duhovnicească prin această formulă: «Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh», prin care este introdusă o cântare adresată Sfintei Treimi și urmată de formula: «Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin», urmată de o cântare adresată Maicii Domnului, deoarece Maica Domnului este persoana umană cea mai apropiată de Sfânta Treime întrucât din ea S-a întrupat ca Om Unul din Sfânta Treime, Fiul veșnic al lui Dumnezeu, Care a devenit Om pentru ca pe oameni să-i îndumnezeiască prin har”, a spus Patriarhul României.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat în continuare modul în care Taina Sfintei Treimi a fost descoperită treptat în Sfânta Scriptură, care a culminat în Noul Testament prin învățătura Mântuitorului Iisus Hristos.
„Sfinții Apostoli au propovăduit taina Sfintei Treimi, încât Sfântul Apostol Pavel saluta pe corinteni cu o formulă pe care Biserica a inclus-o apoi în cultul său, anume «Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi cu toți». Acest salut face la început referire la harul Domnului Iisus Hristos pentru că «Legea s-a dat prin Moise, iar harul și adevărul au venit prin Iisus Hristos». Fiul lui Dumnezeu, Care S-a făcut Om, ne-a descoperit taina pe care nu o cunoștea Vechiul Testament, anume că Dumnezeu Cel Unul, Făcătorul cerului și al pământului, deși este uneori Părinte al universului în Vechiul Testament, El este mai mult decât atât. El nu este doar Creatorul cerului și al pământului, El este și Tatăl veșnic al unui Fiu veșnic. De aceea spune Mântuitorul în rugăciunea Sa arhierească: «Le-am descoperit lor numele Tău». Ucenicii cunoșteau numele lui Dumnezeu, dar nu știau că Dumnezeu este Tatăl veșnic al unui Fiu veșnic și această iubire a unui Tată veșnic față de Fiul Său veșnic și a Fiului față de Tatăl este împărtășită ucenicilor prin Duhul Sfânt, Mângâietorul, Care din Tatăl purcede. Așadar, în formula «Harul Domnului nostru Iisus Hristos» se descoperă creștinilor dragostea lui Dumnezeu Tatăl și se împărtășește comuniunea sau dăruirea Duhului Sfânt, pentru că acestea sunt prin harul Preasfintei Treimi, ce izvorăște din Ființa divină, care este comună Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt”, a arătat Preafericirea Sa.