La 25 noiembrie 2018, în anticiparea Centenarului Marii Uniri, un sobor impresionant de ierarhi, condus de Sanctitatea Sa Bartolomeu, Arhiepiscopul Constantinopolului-Noua Romă și Patriarh Ecumenic, și de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, consacra „singurul edificiu reprezentativ al Centenarului României reîntregite”. La șase ani de la acest moment istoric, în urma eforturilor susținute ale echipelor de muncitori, Catedrala Mântuirii Neamului se înfățișează în peisajul urban agitat al Capitalei ca o oază luminoasă de liniște, în care orice om poate să se oprească, să se regăsească pe sine în legătură tainică cu Dumnezeu, dătătorul a tot binele.
Preţurile biletelor de tren ar putea creşte semnificativ
▲ CFR SA a propus majorarea de patru ori a tarifului de utilizare ainfrastructurii, de la 9 la 39 de lei pe kilometru, începând din luna august, sume necesare pentru îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei, având în vedere creşterea costurilor la materiale şi a celor cu salarizarea personalului ▲ Ultima majorare a biletelor de tren a avut loc în septembrie 2007 ▲
Preţul biletelor de tren s-ar putea majora semnificativ dacă Ministerul Transporturilor aprobă majorarea tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare, de la 9 la 39 de lei pe kilometru, potrivit unei note a companiei CFR SA, care administrează infrastructura feroviară. CFR SA a propus majorarea de patru ori a tarifului de utilizare a infrastructurii de la 9 la 39 de lei pe kilometru începând din luna august, sume necesare pentru îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei, având în vedere creşterea costurilor la materiale şi a celor cu salarizarea personalului. CFR SA susţine că veniturile companiei sunt mult sub costurile necesare. Compania are datorii foarte mari, de aproximativ un miliard de lei, către furnizorii de energie, datorie pe care ar fi trebuit plătită eşalonat până la 31 iulie 2008. Dacă majorarea taxei ar fi aprobată de Ministerul Finanţelor, atunci CFR SA ar avea venituri de 1,44 miliarde de lei în 2008, dar şi bugetul alocat CFR Călători ar trebui să ajungă la 4,1 miliarde de lei în 2009, comparativ cu 605,47 milioane în 2009, respectiv 4,84 miliarde de lei în 2010, faţă de 658,92 milioane de lei buget estimat fără majorarea taxei. Ultima majorare a fost în septembrie 2007 Potrivit unui calcul realizat de CFR Călători, având în vedere că la nivelul acestui an ponderea taxei de utilizare a infrastructurii reprezintă 56% din totalul cheltuielilor de exploatare, restul fiind alocat pentru reparaţii şi personal, o majorare a taxei până la 39 de lei ar face ca 100% din cheltuielile de exploatare să fie utilizate pentru plata taxei, ceea ce va duce la o majorare importantă a preţului biletelor, de circa trei ori, deoarece CFR Călători va avea nevoie de sume pentru asigurarea cheltuielilor de personal, reparaţii şi amortismente. Compania avertizează că o astfel de situaţie va duce şi la blocarea activităţii de transport feroviar de călători. Ultima majorare a biletelor de tren a avut loc în septembrie 2007. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a precizat că biletele nu vor creşte, deoarece autorităţile vor majora subvenţia acordată CFR Călători cu cuantumul de majorare a taxei de utilizare a infrastructurii. „Măsura nu va afecta călătorii, deoarece va creşte subvenţia pentru CFR Călători în cuantumul corespunzător cu majorarea taxei de utilizare a infrastructurii“, a spus ministrul Transporturilor. Scumpirea semnificativă a biletelor ar putea determina tot mai mulţi călători să părăsească calea ferată, optând pentru alte mijloace de transport. În 2007, numărul celor care au preferat să meargă cu trenul în locul celorlalte mijloace de transport a scăzut cu aproximativ 7% comparativ cu anul precedent, datorită reparaţiilor pe infrastructura feroviară, ceea ce a dus la creşterea timpilor de parcurs. În 2007, potrivit datelor Ministerului Transporturilor, au fost transportaţi 88,62 milioane de pasageri pe calea ferată, comparativ cu 94,44 milioane de pasageri în 2006.