La 25 noiembrie 2018, în anticiparea Centenarului Marii Uniri, un sobor impresionant de ierarhi, condus de Sanctitatea Sa Bartolomeu, Arhiepiscopul Constantinopolului-Noua Romă și Patriarh Ecumenic, și de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, consacra „singurul edificiu reprezentativ al Centenarului României reîntregite”. La șase ani de la acest moment istoric, în urma eforturilor susținute ale echipelor de muncitori, Catedrala Mântuirii Neamului se înfățișează în peisajul urban agitat al Capitalei ca o oază luminoasă de liniște, în care orice om poate să se oprească, să se regăsească pe sine în legătură tainică cu Dumnezeu, dătătorul a tot binele.
Prezenţa simbolurilor religioase în şcolile publice din România este legală
Completul de Judecată a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) a admis recursul formulat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC), precum şi cererea de intervenţie formulată în favoarea acestuia de către „Asociaţia Provita“. Instanţa supremă a dat astfel câştig de cauză MEC şi „Coaliţiei pentru Respectarea Sentimentului Religios“, care au acţionat în judecată Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Dorinţa ministerului şi a susţinătorilor acestui demers a fost aceea de anulare a deciziei 323/2006 a CNCD, prin care se cerea ministerului elaborarea unui set de norme care să interzică prezenţa simbolurilor religioase în şcolile publice din România.
Decizia ICCJ este definitivă şi pune capăt unei controverse care durează de mai bine de un an şi jumătate, hotărând astfel că prezenţa icoanelor şi a simbolurilor religioase în şcolile de stat nu constituie o discriminare. „Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie reprezintă un act de dreptate şi de normalitate. Patriarhia Română a respectat hotărârile comunităţilor locale, în conformitate cu articolul 26 (3) din «Declaraţia Universală a Drepturilor Omului», care prevede că «părinţii au dreptul de prioritate în alegerea modului de educaţie pentru copiii lor». Iniţiativa introducerii simbolurilor religioase în spaţiile de învăţământ aparţine profesorilor, elevilor sau părinţilor acestora, respectând principiul european al «unităţii în diversitate» şi identitatea culturală naţională, prin promovarea modelelor sfinte, a valorilor morale şi spirituale perene“, ne-a declarat domnul consilier patriarhal Bogdan Popescu. (C.B.)