La 25 noiembrie 2018, în anticiparea Centenarului Marii Uniri, un sobor impresionant de ierarhi, condus de Sanctitatea Sa Bartolomeu, Arhiepiscopul Constantinopolului-Noua Romă și Patriarh Ecumenic, și de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, consacra „singurul edificiu reprezentativ al Centenarului României reîntregite”. La șase ani de la acest moment istoric, în urma eforturilor susținute ale echipelor de muncitori, Catedrala Mântuirii Neamului se înfățișează în peisajul urban agitat al Capitalei ca o oază luminoasă de liniște, în care orice om poate să se oprească, să se regăsească pe sine în legătură tainică cu Dumnezeu, dătătorul a tot binele.
Prezentare de carte: „Cântarea psaltică în manuscrisele moldoveneşti din sec. XIX“ va fi lansată astăzi la UAGE
Astăzi, 26 martie 2010, la ora 17:00, în Capela "Sfinţii Mari Mucenici Dimitrie Izvorâtorul de mir şi Gheorghe Purtătorul de biruinţă" a Universitătii de Arte "George Enescu" (UAGE) din Iaşi va avea loc lansarea cărţii pr. conf. dr. Florin Bucescu, cadru didactic la UAGE. Cartea se numeşte "Cântarea psaltică în manuscrisele moldoveneşti din sec. XIX. Ghidul manuscriselor psaltice - Moldova sec. XIX" şi este împărţită în două volume, publicate anul trecut la Editura ARTES a universităţii. Volumele au fost premiate anul trecut de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Vor fi prezenţi rectorul universităţii, Viorel Munteanu, prof. dr. Vasile Vasile, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Piteşti, specialist bizantinolog, protosinghelul Hrisostom Rădăşanu, consilier în cadrul Sectorului Învăţământ şi activităţi cu tineretul al Arhiepiscopiei Iaşilor, pr. Constantin Sturzu, consilier cultural al Arhiepiscopiei Iaşilor, pr. lect. dr. Alexăndrel Barnea de la Catedra de Muzică bisericească a Facultăţii de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae" din Iaşi şi pr. asist. dr. Ioan Valentin Istrati, redactor-şef al portalului Doxologia al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. Laura Otilia Vasiliu, decanul Facultăţii de Compoziţie, Muzicologie, Pedagogie Muzicală şi Teatru a UAGE va modera discuţiile pe marginea prezentării de carte. După lansare, începând cu ora 18:00, va avea loc Concertul de cântări psaltice din Postul Mare, susţinut de Grupul Psaltic "Floralia" al specializării Muzică religioasă, coordonat de lect. drd. Irina Zamfira Dănilă şi prep. Adrian Sârbu, şi Corul Psaltic "Basileus" al Seminarului Teologic Liceal Ortodox "Sfântul Vasile cel Mare" din Iaşi, dirijat de diac. prof. Mihai Ursache.
Citiţi în rândurile de mai jos o recenzie a "Cântării psaltice în manuscrisele moldoveneşti din sec. XIX". Lucrarea muzicologică a pr. conf. dr. Florin Bucescu este cuprinsă în două volume (vol. I - 200 pag. şi vol II - 628 pag.) şi are binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, iar prefaţa este alcătuită de prof. dr. Viorel Munteanu, rectorul Universităţii de Arte "George Enescu" din Iaşi. Cartea este un recurs binecuvântat la memoria neamului românesc creştin-ortodox şi pune în valoare imensul tezaur artistic şi muzical al mănăstirilor moldave, în care cântarea bisericească bizantină şi psaltică a atins culmi de creativitate şi expresivitate artistică unice. Un tezaur ascuns în arhivele mănăstirilor sau în arhivele marilor biblioteci naţionale, sau chiar peste hotare, uitat adeseori de contemporani, dar care conţine în mod sintetic şi artistic sufletul neamului românesc drept-credincios. Ierarhi, monahi, preoţi de parohie, cântăreţi de strană, protopsalţi de renume sau necunoscuţi, toţi aceştia au lăsat în urma lor comori de muzichie românească. Lucrarea de faţă este o versiune revizuită a tezei de doctorat pe care părintele conf. dr. Florin Bucescu a susţinut-o la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, sub îndrumarea prof. dr. Octavian Lazăr Cozma, în anul 2002. Cuprinsul cărţii - atent structurat în două părţi principale - este format din indici şi bibliografie pentru mai bine de trei sute de manuscrise muzicale moldoveneşti, unele dintre ele necercetate de nimeni. Cataloage sistematice ale manuscriselor muzicale româneşti au apărut abia la sfârşitul veacului trecut. Amintim astfel Catalogul profesorului Nicu Moldoveanu, Izvoare ale cântării psaltice - manuscrise muzicale vechi bizantine (greceşti şi româno-greceşti) din România până la începutul secolului al XIX-lea (1977) şi lucrarea recentă, aproape simultan întocmită, dar apărută cu zece ani mai înainte cu cea prezentată aici, a lui Alexie Buzerea, Catalogul Cultura muzicală românească de tradiţie bizantină din secolul al XIX-lea, 1999. Partea I a lucrării se intitulează Fondurile moldoveneşti de manuscrise psaltice (sec. XIX). Pricipalele categorii de cântări psaltice româneşti, iar partea a doua - Ghidul manuscriselor psaltice - Moldova sec. XIX. Este vorba, aşadar, de o sinteză de bizantinologie, muzicologie românească şi analiză istorică a acestor manuscrise psaltice. De asemenea, există cinci indici la finalul părţii I pentru o mai bună orientare metodologică a cercetătorilor şi cititorilor: indice de manuscrise psaltice româneşti şi greceşti pe tipuri de colecţie, indice alfabetic de copişti, indice alfabetic al principalilor creatori şi traducători români, indice alfabetic al principalilor autori greci, indice cronologic al manuscriselor, pe fonduri. Autorul propune pentru mulţimea de manuscrise următoarea rubricaţie: cota, fondul, titlul, notaţia, copistul, datarea, date preliminare, descriere, numerotare, însemnări, conţinutul muzical, concluzii. Este, aşadar, un efort ştiinţific complex, care implică pasiune şi cunoştinţe elaborate de istorie, lingvistică, muzicologie, etnologie etc. Un vademecum fundamental şi pentru preoţii Bisericii Ortodoxe Române, în care cântarea psaltică bizantină este o comoară culturală şi liturgică esenţială, dar şi pentru muzicologi şi istorici, preocupaţi de fenomenul muzical românesc şi de evoluţia culturală a neamului nostru. Remarcăm astfel, în prima parte a lucrării, o cercetare atentă pe temeiuri cronologice şi tematice a muzichiei româneşti, ceea ce aduce un deosebit folos pentru cititori. Partea a doua a lucrării, impresionantă ca volum şi extensie ştiinţifică, conţine ghidul elaborat al manuscriselor cercetate, aşezate pe temeiuri tipologice, cu exemplificări sugestive, cu adnotări lingvistice şi muzicologice competente, în măsură să sintetizeze mulţimea şi varietatea acestor manuscrise. Ceea ce realizează părintele profesor Florin Bucescu prin acest Ghid al manuscriselor psaltice, nu este doar trecerea în revistă a lor, ci o analiză atentă şi competentă a acestora din perspectivă muzicală, istorică, lingvistică et caetera. De asemenea, ceea ce este de o deosebită importanţă în cercetarea de faţă este analiza principalelor categorii de cântare psaltică, lucrarea fiind un prolegomene esenţial pentru orice cercetător sau interpret al cântărilor psaltice. Catedrală a muzicologiei româneşti Lucrarea prezentată aici este o adevărată enciclopedie a manuscriselor moldave ale veacului al XIX-lea, prezentând intensiv şi comprehensiv creaţii ale muzichiei româneşti de o diversitate şi bogăţie fascinante. Ea este rodul unui efort cognitiv şi de cercetare impresionant, în care acribia ştiinţifică şi pasiunea pentru muzică psaltică bizantină se împletesc cu o bună cunoaştere a istoriei şi lingvisticii româneşti, greceşti şi slavone. Construită cu meticulozitate şi talent, lucrarea vine în ajutorul muzicologilor, istoricilor şi teologilor români, care aveau nevoie nu numai de cataloage sistematice, ci de o călăuză competentă şi comprehensibilă, complexă şi coerentă, în vastul imperiu al creaţiei muzicale a trecutului. Cartea de faţă este, de asemenea, o catedrală a muzicologiei româneşti, în care lumina cântării liturgice se dăruieşte cititorului în toată sublimitatea ei tainică. Ea recrează un univers muzical fascinant, în care influenţele greceşti se unesc într-un mod unic cu creativitatea românească, scoţând la lumină valoarea şi credincioşia înaintaşilor noştri ortodocşi, pentru care frumuseţea lui Dumnezeu se dăruieşte în creaţie prin Liturghie, cântare şi rugăciune. Originalitatea şi noutatea absolută a lucrării, nu numai pentru spaţiul moldovenesc, ci şi pentru întreaga suprafaţă a Bisericii noastre, este evidentă, constituind un model şi un îndemn pentru cercetări viitoare în toate provinciile româneşti. Ea continuă şi împlineşte eforturile de cercetare ştiinţifică ale unor teologi şi muzicologi pasionaţi de studiul vechilor surse din Moldova, printre care amintim pe Constantin Erbiceanu, pr. Ioan Ivan, pr. prof. dr. Ştefan Alexie, Gheorghe Ciobanu şi Titus Moisescu, arhid. prof. dr. Sebastian Barbu Bucur, pr. prof. dr. Nicu Moldoveanu, prof. dr. Vasile Vasile etc. Recomandăm această lucrare tuturor celor interesaţi de memoria şi sufletul neamului românesc, care se transmite în noi, prin credinţă şi cultură, până la sfârşitul veacurilor.