Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Profesorul Felmy a vorbit tinerilor teologi despre celebrarea Euharistiei
Marţi, 4 mai, în Amfiteatrul "Dumitru Stăniloae" al Facultăţii de Teologie "Justinian Patriarhul" din Bucureşti a avut loc conferinţa "Memorie şi speranţă în Liturghia Sfântului Vasile cel Mare şi în alte servicii liturgice", susţinută de prof. dr. Karl Christian Felmy, unul dintre cei mai mari teologi ortodocşi ai vremurilor noastre.
La evenimentul de marţi au participat şi părintele Daniel Benga, prodecan al Facultăţii de Teologie "Justinian Patriarhul" din Bucureşti şi părintele Emanoil Băbuş, prodecan al aceleiaşi facultăţi, care au vorbit studenţilor teologi despre personalitatea marelui teolog. În Ortodoxie, a susţinut, prof. Felmy, cultul este învăţătură sub formă de rugăciune şi în el preamărirea şi învăţătura formează o unitate deplină. Dumnezeiasca Liturghie reprezintă unitatea dintre cultul divin al Cuvântului şi celebrarea Euharistiei, care se prezintă ca anamneză a morţii Domnului. În Euharistie este prezentă Biserica Universală pentru că Euharistia este, aşa cum spunea Sfântul Ignatie al Antiohiei, "ospăţul unităţii". Euharistia reprezintă, de asemenea, eshatologia realizată. Profesorul Felmy a evidenţiat că celebrarea euharistică aminteşte de cultul divin din Ceruri, aşa cum îl întâlnim în Apocalipsă - cap. 1 şi cap. 4. "Prin săvârşirea Liturghiei de către preot, creştinii participă la Liturghia cerească" "Anamneza este mai mult decât o simplă gândire la un lucru din trecut, ci exprimă actualizarea şi proclamarea lui. Ceea ce este comemorat în anamneză devine prezent "acum", "astăzi". Cultul divin este un început al "noii creaţii" şi prefigurare a "eklesiei eshatologice". Eklesia este o comunitate eshatologică "chemată" din lume. Biserica este arca celor mântuiţi în care se intră prin Botez. Împărţirea darurilor euharistice sfinţite are ca scop extinderea Unului în multiplicitate, pentru a realiza unitatea, pentru a birui separaţia în care oamenii ajung pentru că sunt lipsiţi de legătură între ei. "Că o pâine, un trup suntem cei mulţi; căci toţi ne împărtăşim din aceeaşi pâine", 1 Corinteni 10, 17", a spus prof. Felmy. În continuare, teologul german a subliniat că Liturghia euharistică este în Ortodoxie inima vieţii Bisericii, rememorarea Cinei celei de Taină, Ospăţul Împărăţiei eshatologice. Vorbind despre simbolismul în Liturghia ortodoxă, profesorul Felmy a arătat că "orice simbol participă la realitatea desemnată, dar într-o măsură diferită. Simbolul este întotdeauna un semn a ceva prezent, nu a ceva absent. În schimb, gradul de identificare cu ceea ce e prezent este diferit. Cultul divin reprezintă o teofanie iar prin săvârşirea Liturghiei de către preot creştinii participă la liturghia neîncetată, cerească. Propovăduirea Evangheliei are, de asemenea, un caracter eshatologic, pentru că judecata e decisă deja în ascultarea cuvântului lui Hristos." Karl Christian Felmy este unul dintre cei mai mari teologi ortodocşi şi este autorul unei opere de înaltă ţinută academică. Are o serie întreagă de cărţi teologice publicate în limba română şi numeroase studii şi texte traduse în volume şi reviste ale BOR. Profesorul Felmy s-a născut în tradiţia luterană, a primit botezul în Biserica Ortodoxă Rusă şi, în curând, va primi taina diaconiei. Prof. dr. Karl Christian Felmy are numeroase lucrări publicate în limba română, printre cele mai cunoscute fiind "Dogmatica experienţei ecleziale" şi "De la Cina cea de Taină la Dumnezeiasca Liturghie", precum şi numeroase studii şi texte traduse în volume şi reviste.