În Cimitirul „Eroii Revoluției” din Capitală au fost pomeniți sâmbătă, 21 decembrie 2024, martirii din decembrie 1989. Slujba Parastasului a fost săvârșită de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul,
Rânduiala tradițională de vestire a Nașterii Domnului pe Colina Bucuriei
În Ajunul Crăciunului, 24 decembrie, la Reședința Patriarhală din Capitală a fost vestită, după rânduiala tradițională, Nașterea Domnului. Soborul de slujitori de la Catedrala Patriarhală, condus de Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal, a purtat icoana praznicală la Reședința Patriarhală, fiind întâmpinați de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în Salonul „Sfinții Români”.
În Biserica Ortodoxă Română, marele praznic al Nașterii Domnului este vestit atât prin glasurile colindătorilor, cât și prin prezența icoanei sărbătorii la chiliile monahilor sau în casele credincioșilor. În fiecare an, această frumoasă rânduială este săvârșită și la Reședința Patriarhală, vestea Nașterii Mântuitorului fiind adusă de slujitorii Catedralei Patriarhale.
Anul acesta, în Ajunul Crăciunului, Sfânta Liturghie și Vecernia praznicului Nașterii Domnului au fost săvârșite la Catedrala Patriarhală de Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. La finalul rânduielilor liturgice, soborul de slujitori a purtat în procesiune icoana praznicală până la Reședința Patriarhală, alaiul procesional fiind precedat de psalții catedralei care au interpretat troparul și condacul praznicului. Aceștia au fost întâmpinați în Salonul Sfinților Români din Reședința Patriarhală de către Întâistătătorul Bisericii noastre, cu acest prilej fiind săvârșit și un Polihroniu.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a mulțumit clericilor și psalților care au împlinit această datină strămoșească, rostind un cuvânt în care a arătat modul în care această tradiție se păstrează în cultul ortodox. „Această rânduială a vestirii Nașterii Mântuitorului instituită de îngeri este păstrată până astăzi în Biserica Ortodoxă. Mai întâi colindătorii, apoi păstorii sufletești vestesc Nașterea Domnului, aceștia din urmă purtând icoana Nașterii Domnului, ceea ce înseamnă că ei arată precis Cine este Mântuitorul lumii, Care S-a născut în peștera Betleemului și apoi a fost culcat în iesle. Prin culcarea în iesle, Hristos Domnul aduce cerul pe pământ. Prin Nașterea în peșteră sfințește pământul, prin culcarea Sa în iesle sfințește regnul vegetal. Mai târziu, prin Botezul în Iordan sfințește firea apelor, iar prin înălțarea Sa pe Cruce în ziua Răstignirii El sfințește aerul și firea lemnului. Toate acestea ne arată că Hristos Domnul, venind în lume, sfințește lumea, pentru că El este Cel Unul Sfânt, Izvorul sfințeniei, împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt”, a spus Preafericirea Sa.
De asemenea, Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că Mântuitorul Hristos Se naște în peștera din Betleem pentru a elibera omenirea de adevărații ei vrăjmași, anume păcatul și moartea: „În noaptea în care păstorii au aflat vestea Nașterii Pruncului Iisus, îngerul care i-a anunțat a spus: «Astăzi vi S-a născut vouă Mântuitor». În Evanghelia Duminicii dinaintea Nașterii Domnului se spune că Arhanghelul Gavriil i-a spus lui Iosif că trebuie să-L numească pe Prunc «Ieșua», adică «Iisus», care înseamnă «Dumnezeu este mântuitor». Cuvântul «mântuire» înseamnă eliberarea de un dușman sau dintr-o situație dificilă. Evanghelia de astăzi spune că se referă la eliberarea poporului de păcat. Nu de un dușman oarecare, ci de starea de păcătoșenie. Aceasta ne arată că Mântuitorul a venit în lume nu pentru a-i elibera pe evrei de sub stăpânirea romană, ci ca să elibereze neamul omenesc de păcat, adică de despărțirea omului de Dumnezeu, prin neascultare, neînfrânare și lipsă de pocăință. Prin Învierea Sa din morți, Hristos vindecă omenirea și de moarte. Păcatul este dușman al omului, dar și moartea, după cum spune Sfântul Apostol Pavel, că cel din urmă dușman al omului care va fi desființat este moartea. Așadar, prin Învierea Sa din morți și prin învierea de obște, Hristos este Mântuitor în sensul de eliberator sau izbăvitor al omenirii de păcat și de moarte. De aceea, Nașterea Domnului în iconografia bizantină are o înțeleaptă legătură exprimată prin scutece care seamănă cu giulgiul de la Învierea Domnului, care arată că scopul ultim al Nașterii lui Hristos în lume este izbăvirea lumii de păcat și de moarte și dăruirea vieții veșnice”, a spus Patriarhul României.
La final, toți participanții la această rânduială au primit binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, închinându-se și sărutând icoana Nașterii Domnului. Cu acest prilej, în contextul celebrării Anului comemorativ al imnografilor și cântăreților bisericești, Preafericirea Sa a oferit părintelui arhidiacon Mihail Bucă, conducătorul Grupului psaltic „Tronos” al Catedralei Patriarhale, Ordinul „Maica Domnului Rugătoarea” pentru clerici.