La opt ani de la trecerea la Domnul a vrednicului de pomenire Arhiepiscop Justinian Chira, cel care a păstorit Eparhia Maramureșului și Sătmarului mai bine de un sfert de secol (1990‑2016), miercuri, 30 octombrie,
Să răspundem chemării lui Hristos prin spovedanie, împărtăşire şi fapte de milostenie
În Duminica a 28-a după Rusalii (a Sfinţilor Strămoşi după trup ai Domnului), în bisericile ortodoxe a fost citit pasajul evanghelic în care este relatată pilda rostită de Mântuitorul Iisus Hristos a celor poftiţi la cină (Luca 14, 16-24). Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reşedinţa Patriarhală, în care a evidenţiat faptul că, în esenţă, Evanghelia Duminicii a 28-a după Rusalii ne arată că Dumnezeu îi cheamă la mântuire pe toţi oamenii.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat că pilda celor poftiţi la cină se referă la două realităţi distincte: „În primul rând, se referă la istoria mântuirii, la felul în care Dumnezeu-Tatăl trimite pe Fiul Său în lume ca să cheme, mai întâi, pe poporul lui Israel la mântuire şi, apoi, pe toate popoarele. În al doilea rând, se referă la faptul că fiecare dintre noi, adesea, răspundem diferit chemării lui Dumnezeu la cină, adică la prânzul Împărăţiei cerurilor, la mântuire”. Părintele Patriarh Daniel a precizat că omul oarecare, despre care se spune că a făcut cină mare, este Însuşi Dumnezeu Cel mai presus de orice nume: „Anonimul din Evanghelie este Dumnezeu cu multe nume şi mai presus de orice nume, după cum spune Sfântul Dionisie Areopagitul”. Despre cină, Preafericirea Sa a spus că aceasta este simbolul comuniunii, iar slujitorul stăpânului care cheamă la cină este Însuşi Mântuitorul Iisus Hristos. „În special, în tradiţia iudaică, a cina împreună cu cineva însemna a-l avea în faţa ta, însemna a-l cunoaşte mai bine şi a stabili o relaţie de încredere reciprocă. În familie, cina avea ca scop întărirea comuniunii între membrii familiei (...). Slujitorul stăpânului care cheamă la cină este Însuşi Domnul Iisus Hristos. El este Fiul lui Dumnezeu, dar în Sfânta Scriptură este numit şi slujitorul lui Dumnezeu. În scrierile profeţilor şi mai ales în scrierile Prorocului Isaia, Mesia este numit «Ebed-Iahve», care în limba ebraică înseamnă Sluga Domnului. Mântuitorul Iisus Hristos cheamă la mântuire pe poporul evreu şi apoi pe toate popoarele, cheamă prin predica Evangheliei Sale şi prin toată lucrarea Sa sfinţitoare, vindecătoare şi mântuitoare”, a subliniat Patriarhul României.
Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat, apoi, semnificaţia celor trei scuze invocate de cei chemaţi, care au refuzat participarea la cina cea mare: „Ogorul sau terenul arabil în tâlcuirea Sfinţilor Părinţi înseamnă dorinţa omului de a avea cât mai multe averi extinse pe orizontală, dorinţa omului de a acapara cât mai multe spaţii pentru a-şi lăţi averile sale. În mod simbolic, ogorul reprezintă aici grijile lumeşti pentru averi, astfel încât dacă omul se ocupă în mod excesiv de dobândirea de bogăţii, el nu mai găseşte timp pentru a răspunde chemării lui Dumnezeu la mântuire. Lăcomia sau excesul de averi materiale limitate îl desparte pe om de Dumnezeu Cel nelimitat şi netrecător. Al doilea invitat se scuză zicând că a cumpărat cinci perechi de boi şi trebuie să-i încerce. El nu a spus că a cumpărat cinci boi, ci a cumpărat cinci perechi de boi. În aceste cinci perechi de boi Sfinţii Părinţi au văzut cele cinci simţuri ale omului, combinate câte două, şi anume văzul - doi ochi, auzul - două urechi, mirosul - două nări, gustul - două buze sau limba şi gura şi pipăitul - două mâini. Dacă omul foloseşte în mod exagerat sau excesiv cele cinci simţuri, doar pentru a mânca, a bea şi a petrece, el devine rob al simţurilor şi nu mai are timp pentru spiritualitate, pentru viaţa duhovnicească (...). A treia scuză vine din partea celui care spune că şi-a luat femeie, adică soţie, şi nu poate veni la cină. Prin aceasta se vede că uneori familia, dacă nu este văzută ca dar al lui Dumnezeu şi ca şansă de creştere spirituală în iubire faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni, poate deveni un obstacol pe calea mântuirii. Prin intermediul familiei, noi trebuie să sporim în iubirea faţă de Dumnezeu, pomenind în rugăciunile noastre pe toţi membrii familiei. Aceste trei feluri de scuze arată cum omul, în mod politicos, se scuză, dar în fapt el refuză invitaţia. Se scuză, fiind prea ocupat cu lucruri trecătoare şi limitate, şi refuză chemarea de a participa la cina Împărăţiei cerurilor”.
Totodată, Patriarhul României a precizat că primii chemaţi la cină reprezintă, în opinia Sfinţilor Părinţi, conducătorii sau elita poporului evreu. „În mod abil, mulţi dintre aceşti conducători spirituali ai poporului ales au refuzat să primească învăţătura Mântuitorului Iisus Hristos. Atunci, Dumnezeu-Tatăl L-a îndemnat pe Slujitorul Său să Se adreseze celor săraci şi bolnavi, celor din pieţe şi uliţe, adică din interiorul cetăţii totuşi, din interiorul poporului lui Israel, dar care nu erau conducători, ci oameni simpli, smeriţi. Aceşti săraci, neputincioşi, orbi şi şchiopi sunt cei care vin să asculte Evanghelia lui Hristos şi să primească iertare de păcate şi vindecare de boli. Însă, a treia categorie este cea a celor de la drumuri şi garduri, oarecum din exteriorul cetăţii. Aceştia sunt popoarele păgâne, politeiste, care erau într-o religiozitate confuză, necunoscând harul mântuitor cu adevărat. Acestor popoare păgâne li se adresează invitaţia de a veni la cina Împărăţiei cerurilor şi aceştia sunt toţi păgânii care, auzind chemarea lui Hristos, Slujitorul Domnului, vor veni, vor crede în El, se vor boteza, vor împlini faptele credinţei şi vor primi mântuirea”, a reliefat Părintele Patriarh Daniel.
La final, Preafericirea Sa a amintit de faptul că adesea şi noi creştinii ne scuzăm şi nu răspundem chemării lui Hristos. „Adesea găsim scuze de a nu veni la biserică cu regularitate, de a nu ne spovedi, de a nu ne împărtăşi mai des, de a nu săvârşi binele. Cel care doar găseşte scuze, dar nu răspunde chemării, pierde bucuria de a fi invitatul la cina Domnului. Această cină din Evanghelia de astăzi este o prefigurare a Cinei celei de Taină instituită de Mântuitorul Iisus Hristos în Sfânta şi Marea Joi. Cina Împărăţiei este arvuna Împărăţiei cerurilor, este Sfânta Euharistie. De aceea, Evanghelia aceasta este rânduită de Biserică a fi citită mai ales în Postul Naşterii Domnului, ca îndemn la spovedanie şi împărtăşire mai deasă şi ca pregustare a bucuriei din Împărăţia cerurilor. Evanghelia de astăzi ne îndeamnă să ne pregătim, să răspundem chemării lui Hristos, dar ne îndeamnă nu numai la spovedanie şi împărtăşire, ci şi la fapte de milostenie, pentru că la cină au fost invitaţi şi cei nevoiaşi, şi cei străini, şi cei care nu erau prieteni şi cunoscuţi, ci anonimi şi suferinzi”, a spus Patriarhul României.