În seara de joi, 21 noiembrie, la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București s‑a desfășurat prima conferință cu tematică duhovnicească organizată de Asociația Studenților
Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci la Catedrala Patriarhală
Ieri, de sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci, la Catedrala Patriarhală din București, Sfânta Liturghie a fost săvârșită de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal. Potrivit rânduielii liturgice din această zi, credincioșii care au participat la slujbă au cinstit în chip deosebit Sfânta Cruce, care a fost așezată înainte de începutul Sfintei Liturghii pe un analog lângă iconostasul din fața Sfântului Altar.
În fiecare an pe 14 septembrie, credincioșii din Biserica Ortodoxă Română cinstesc cu evlavie Sfânta Cruce. Potrivit rânduielii liturgice, în bisericile ortodoxe, Sfânta Cruce a fost împodobită, înălțată și arătată de slujitori în mod solemn credincioșilor care au răspuns prin rugăciunea: „Doamne miluiește!”. Ieri, la sfârșitul Utreniei, Sfânta Cruce, împodobită cu flori, așezată pe un disc, a fost cinstită de slujitori și credincioși în mijlocul Catedralei Patriarhale și apoi a fost așezată lângă iconostasul din dreapta Sfântului Altar, unde va rămâne până la odovania sărbătorii (21 septembrie).
Sfânta Liturghie a fost săvârșită în continuare de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, împreună cu Preasfințitul Părinte Episcop Varlaam Ploieșteanul, înconjurați de un sobor de slujitori. În cuvântul de învățătură rostit după citirea Sfintei Evanghelii, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a vorbit despre însemnătatea acestei sărbători care pomenește de aflarea și cinstirea lemnului Cinstitei Cruci la Ierusalim prin strădaniile și rugăciunile Sfintei Elena, mama Sfântului Împărat Constantin cel Mare.
„Înălțarea Sfintei Cruci este o sărbătoare a întregii creștinătăți. Aceasta a fost instituită în secolul al IV-lea, când Sfânta Elena, mama Sfântului Împărat Constantin cel Mare, a găsit Sfânta Cruce pe care a fost răstignit Mântuitorul nostru Iisus Hristos și a oferit-o Episcopului Macarie al Ierusalimului, care a arătat-o credincioșilor, iar aceștia au răspuns, rugându-se: «Doamne miluiește!». De aceea, și astăzi, când se scoate în biserici Sfânta Cruce spre închinare, se cântă de 500 de ori «Doamne miluiește!»”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
Deși lemnul Sfintei Cruci a fost descoperit în secolul al IV-lea, Sfânta Cruce a fost cinstită de Biserică încă de la întemeierea ei, din vremea Sfinților Apostoli.
„Sfânta Cruce a devenit un semn al identității creștinilor, de aceea, în sensul ei duhovnicesc, Sfânta Cruce a fost cinstită încă din timpul Sfinților Apostoli. În această privință, Sfântul Apostol Pavel spune: «Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, şi eu pentru lume!» (Galateni 6, 14). Această conștiință a legăturii tainice dintre crucea lui Hristos și persoana lui Hristos este exprimată de Apostol și în cuvintele: «Căci cuvântul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu» (I Corinteni 1, 18). Cinstirea semnului Sfintei Cruci a fost o lucrare neîntreruptă în Biserica primilor veacuri. A început cu Sfinții Apostoli și a continuat până astăzi, dar cinstirea lemnului Sfintei Cruci s-a intensificat după aflarea acesteia de Împărăteasa Elena”, a explicat Preafericirea Sa.
Pentru creștini, crucea este simbolul luptei împotriva păcatelor și al morții, dar este și simbolul Învierii și al veșniciei în iubirea lui Dumnezeu. „Crucea, ca semn al smereniei lui Iisus, este armă împotriva diavolilor, deoarece diavolii nu se pot smeri şi nici nu pot iubi. Ei invidiază şi urăsc. Ei nu sunt smeriţi şi nici iubitori de oameni şi de aceea se înfricoşează când văd semnul Sfintei Cruci, deoarece văd pe Hristos lucrător în Sfânta Cruce prin iubirea Lui smerită şi biruitoare asupra păcatului, asupra iadului şi asupra morţii. Noi nu purtăm semnul crucii doar ca semn al suferinţei, ci şi ca semn al biruinţei prin Înviere. Crucea este deodată semnul suferinţei şi al biruinţei, semnul Răstignirii şi semnul Învierii. Deci, în evlavia poporului român, puterea lui Dumnezeu din Cruce este puterea iubirii lui Hristos Cel Răstignit şi Înviat”, a spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. La slujba Utreniei de la Catedrala Patriarhală a cântat Grupul psaltic „Tronos”, iar răspunsurile Sfintei Liturghii au fost date de Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române. La sfârșitul Sfintei Liturghii, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a dăruit credincioșilor prezenți iconițe cu sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci.