Mănăstirea „Buna Vestire“ de la Pătrângeni, judeţul Alba, a găzduit o nouă ediţie a Taberei Naţionale de Artă Sacră, organizată de Centrul de Creaţie şi Cercetare Continuă “Sfântul Evanghelist Luca“al Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, în parteneriat cu Mănăstirea „Buna Vestire“ din Pătrângeni.
Ideea organizării acestei tabere s-a născut în urmă cu câţiva ani, când la Alba Iulia a avut loc vernisajul unei expoziţii itinerante, intitulată „Altarul luminii“. Atunci, Mănăstirea Pătrângeni a fost aleasă ca spaţiu de lucru şi de expoziţie. Lucrările realizate în decursul timpului în taberele de la Mănăstirea Pătrângeni se păstrează în muzeul mănăstirii şi la un muzeu al Centrului de Creaţie şi Cercetare Continuă „Sfântul Evanghelist Luca“ al Facultăţii de Teologie Ortodoxă Cluj-Napoca.
Proiectul este coordonat de asist. dr. Marius Ghenescu din cadrul departamentului de Artă Sacră, preşedinte al Centrului de Creaţie şi Cercetare Continuă „Sfântul Evanghelist Luca“.
Tematica pe care a propus-o în acest an Şcoala de vară este dedicată Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena, pusă sub semnul „Florii Împăratului“, o mărturie ce evocă momentul istoric când Sfânta Împărăteasă Elena a mers în Ierusalim cu scopul de a descoperi locul unde se afla Sfânta Cruce. Un rabin îi indică împărătesei, ca şi reper, locul unde creştea busuioc, fapt adeverit, întrucât acolo a şi găsit Sfânta Cruce. Astfel, busuiocul a fost numit de atunci „Floarea Împăratului“, devenind un simbol al creştinismului ortodox, conform celor precizate de asist. dr. Marius Ghenescu. „Şi noi, artiştii, suntem într-o permanentă cercetare spre a redescoperi şi a reînvia tradiţia pictării sfintelor icoane, încercând să surprindem ceea ce depăşeşte execuţia tehnică, anume parfumul busuiocului. În jurul florii busuiocului sunt adunate toate florile paradisului terestru, natura, din care transpare icoana Maicii Domnului cu Pruncul Iisus şi a tuturor sfinţilor. Aceste două ferestre, natura şi chipurile sfinţilor, adică peisajul şi icoana, nu pot fi separate de către artistul iconograf, ci văzute ca o unitate ce exprimă frumuseţea supremă a creaţiei Domnului“, conform celor precizate de coordonatorul proiectului.
Şcoala de vară se axează pe două direcţii principale: cea dintâi urmăreşte iniţierea, formarea şi perfecţionarea viitorilor artişti preocupaţi de universul tainic al sacrului, iar cealaltă reprezintă educaţia spirituală, ca element fundamental în creşterea creatorilor. „În acest sens, şi anul acesta am avut privilegiul de a ne îmbogăţii spiritual şi cultural prin cuvintele de învăţătură pline de expresivitate ale Înaltpreasfinţitului Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei. Modul clar şi profund în care ne-a prezentat viaţa Sfântului Ioan Iacob Hozevitul ne-a redeschis ochii spre a vedea prin pictarea sfinţilor nu doar o imagine bine realizată artistic, ci un model viu de trăire cu care trebuie să ne contopim“, a arătat aist. dr. Marius Ghenescu.