Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Semnul iubirii smerite şi atotputernice
Credincioşii din toată ţara au sărbătorit ieri Înălţarea Sfintei Cruci. În Paraclisul "Sfântul Grigorie Luminătorul" din Reşedinţa patriarhală a fost săvârşită Sfânta Liturghie, la finalul căreia Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învăţătură în care a explicat semnificaţiile duhovniceşti ale sărbătorii.
Întâistătătorul Bisericii noastre a arătat că Crucea Mântuitorului Hristos este semnul iubirii atotputernice şi smerite şi a vorbit despre puterea Sfintei Cruci, ca semn al biruinţei, precum şi despre istoricul sărbătorii. Preafericirea Sa a vorbit despre prefigurările şi profeţiile despre Sfânta Cruce din Vechiul Testament şi a subliniat că tot Sfânta Cruce va anunţa şi a Doua Venire. "Această sărbătoare, dincolo de aspectul ei istoric, are o semnificaţie deosebită pentru viaţa Bisericii. Sfânta Cruce, aşa cum a fost văzută pe cer de Sfântul Împărat Constantin cel Mare, este semn de biruinţă. Ea a fost preînchipuită în Vechiul Testament şi a fost profeţită de Mântuitorul Iisus Hristos ca fiind semnul Fiului Omului, care se va arăta la a Doua Venire", a arătat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Semnul jertfei şi al biruinţei Preafericirea Sa a vorbit despre Sfânta Cruce ca semn al iubirii lui Dumnezeu faţă de oameni, a unei iubiri atotputernice şi smerite. "Crucea Mântuitorului este semnul iubirii atotputernice şi smerite, făcătoare de viaţă şi făcătoare de comuniune. Şi pentru că Hristos s-a dăruit total ca om lui Dumnezeu Tatăl, spunând "în mâinile Tale îmi dau duhul Meu", Dumnezeu s-a dăruit umanităţii răstignite a lui Hristos, încât El a înviat din morţi, cu moartea pe moarte călcând. De aceea Sfânta Cruce nu este doar semnul jertfei şi al morţii, ci al învierii şi al biruinţei", a mai arătat Preafericirea Sa. În Sfânta Cruce, a explicat Întâistătătorul Bisericii noastre, este ascunsă puterea învierii, iar slava Crucii se arată în lumina Învierii. Crucea nu este doar semn al suferinţei, al răbdării, ci şi semn al biruinţei asupra păcatului. "Mântuitorul este nedespărţit de Cruce şi Crucea nedespărţită de Hristos pentru că Mântuitorul cel răstignit şi înviat poartă pentru eternitate semnele crucii, ale cuielor cu care a fost răstignit pe cruce. Când ne închinăm Sfintei Cruci, nu ne închinăm lemnului, ci ne închinăm lui Hristos. Înălţarea Sfintei Cruci ne arată că noi trebuie să vedem întotdeauna în semnul Sfintei Cruci semnul iubirii lui Hristos faţă de lume. Crucea nu poate fi transformată într-un semn magic ca putere în sine. Puterea ei vine din faptul că ea reprezintă pe Hristos cel Răstignit şi Înviat. Taina Sfintei Cruci nu rămâne în afară de Hristos. Ea a fost interiorizată de Hristos chiar şi după Învierea Sa din morţi", a explicat Preafericirea Sa.