În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
Senatorul Dan Cârlan propune transformarea Iaşului într-un oraş cu sectoare
▲ Preşedintele filialei locale a PD, senatorul Dan Cârlan, propune unificarea municipiului Iaşi cu 10 comune învecinate, devenind astfel metropolă europeană, împărţită în 5 sectoare: unul urban şi alte patru periurbane ▲ Dacă proiectul va fi pus în aplicare, Iaşul şi-ar mări de 5 ori suprafaţa, iar populaţia ar creşte cu 23% ▲ „În prezent, Iaşul arată ca un adolescent care a crescut brusc, dar se îmbracă în aceleaşi haine: cu pantalonii scurtaţi până sub genunchi, cu cravată la gât, dar cu nasturii plesniţi şi cu căptuşelile crăpate“ a fost descrierea plastică la care a apelat senatorul democrat în argumentarea proiectului său ▲
Preşedintele filialei PD Iaşi, senatorul Dan Cârlan, propune unificarea municipiului Iaşi cu 10 comune învecinate, într-o metropolă europeană. Astfel, Iaşul şi-ar mări de 5 ori suprafaţa, iar populaţia ar creşte cu 23%. Liderul politic ieşean susţine că, în acest mod, Iaşul va deveni o metropolă mult mai atractivă pentru atragerea investiţiilor în industrie, turism şi servicii din Regiunea de Nord-Est. „În prezent, Iaşul arată ca un adolescent care a crescut brusc, dar se îmbracă în aceleaşi haine: cu pantalonii scurtaţi până sub genunchi, cu cravată la gât, dar cu nasturii plesniţi şi cu căptuşelile crăpate“, a fost descrierea plastică la care a apelat senatorul democrat în argumentarea proiectului său. Preşedintele filialei PD a adăugat că Iaşul se dezvoltă „din instinct, dealurile din jur se populează cu case, construcţiile industriale apar în zonele de aparent interes, autorizaţiile de construcţie se emit de către comunele din jur fără nici o legătură cu priorităţile dezvoltării polului metropolitan, iar investitorii străini vin, constată că Primăria nu are cum să-i ajute, după care pleacă“. „Totul este un haos general, iar autorităţile locale sunt incapabile să facă ordine. Dezvoltarea polului metropolitan va face ca Iaşul să fie unul din cele mai atractive centre economice din România, pentru că vor creşte investiţiile, industria şi serviciile aducătoare de locuri de muncă vor renaşte şi întreaga comunitate locală va avea de câştigat“, este convins senatorul democrat. Primarii de comune ar putea deveni primari de sectoare Potrivit proiectului prezentat de senatorul democrat, Polul Metropolitan Iaşi se va forma prin contopirea (fuziunea) dintre Municipiul Iaşi şi comunele aflate în directa vecinătate a municipiului: Aroneanu, Popricani, Rediu, Valea Lupului, Miroslava, Ciurea, Bârnova, Tomeşti, Holboca şi Leţcani. Conform proiectului, până în 2012, comunele vor funcţiona ca sectoare periurbane ale municipiului Iaşi, iar actualul municipiu va reprezenta sectorul urban al metropolei. De asemenea, în urma acestor modificări administrative, primarul municipiului Iaşi va deveni primar general, iar primarii şi viceprimarii din comune ar urma să devină primari/viceprimari de sector. În acest scop va lua fiinţă şi un Consiliu General al Municipiului Iaşi. Senatorul Dan Cârlan a anunţat că, dacă proiectul va fi pus în aplicare, în 2012 metropola va fi formată din 5 sectoare: unul urban (municipiul Iaşi), plus încă 4 periurbane (nord, est, sud, vest), urmând ca, în 2016, organizarea administrativă a Polului Metropolitan Iaşi să fie simplificată prin împărţirea în sectorul urban şi sectorul periurban. Zonă metropolitană versus metropolă Ideea înfiinţării unei Zone Metropolitane a fost lansată încă de acum trei ani de autorităţile locale. Proiectul a fost materializat prin asocierea municipiului Iaşi cu un număr de 13 comune învecinate, în ideea de a pune în aplicare proiecte comune de dezvoltare economică a zonei. Cel mai important punct al acestei asocieri îl constituia întocmirea unui plan urbanistic integrat al zonei metropolitane, care urma să stabilească: unde se dezvoltă industria şi serviciile, cartierele de locuinţe, obiectivele mari de infrastructură (şosea de centură, autostradă, depozit deşeuri etc.), unde se plasează zonele de agrement şi distracţie sau stabilirea obiectivelor cu potenţial turistic ce trebuiau puse în valoare. Înfiinţarea zonei metropolitane nu a adus însă nici pe departe efervescenţa economică aşteptată de primarii celor 13 comune implicate, astfel încât proiectul a rămas şi astăzi la stadiul de promisiune. ▲ Paşii pentru îndeplinirea proiectului Fiind vorba de un proces foarte amplu de creare a unei pol metropolitan, iniţiatorul acestui proiect consideră că, din punct de vedere juridic, metropola Iaşi ar putea lua fiinţă la 1 ianuarie 2009, urmând ca reorganizarea administrativă şi contopirea cu cele 10 comune învecinate să se realizeze într-un interval de tranziţie de minim 8 ani. Potrivit senatorului Dan Cârlan, derularea acestui proiect se va face după următoarele etape: - campanie de informare publică în toate cele 11 comunităţi implicate; - redactarea proiectului de lege necesar înfiinţării metropolei, definitivarea procedurii de tranziţie, întocmirea proiectului de buget consolidat şi întocmirea unei liste a proiectelor majore; - organizarea de referendumuri locale la sfârşitul lunii aprilie sau iunie 2008; - înscrierea în procedura parlamentară a proiectului de lege pentru fuziunea Iaşului cu cele 10 comune. Dacă acest calendar va fi agreat de autorităţi şi de comunităţile locale implicate, senatorul Dan Cârlan consideră că Polul Metropolitan Iaşi ar putea lua fiinţă de la 1 ianuarie 2009. ▲